blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 10 (2024)

Hver uge giver vi dig en oversigt over de største nyheder og opdateringer fra søgemaskinen, så du kan holde dig foran konkurrencen i SEO. Velkommen til uge 10.

Velkommen til uge 10, hvor vi skal vende Googles nye store core update, opdaterede Quality Rater Guidelines og så skal vi også forbi et nyt rich result format. Vi giver dig her et overblik.

Google udruller ny stor core update

Google har annonceret en dybdegående core update, som er en bred algoritmisk opdatering, der både går efter indhold af lav kvalitet samt introducerer nye spam-politikker, for at ramme de domæner, som forsøger at manipulere med søgemaskinen.

marts 2024 google core update

En opdatering der forventes at tage op mod en måned at køre igennem, hvilket er dobbelt så lang tid som normalt. Derfor sammenlignes denne core opdatering også med nogle af de større opdateringer gennem historien såsom Panda og Penguin, og vi ser allerede nu større ændringer i søgeresultater nationalt såvel som internationalt.

Opdateringen fokuserer især på at reducere unyttigt indhold med 40% på søgemaskinen og lægger vægt på at forbedre brugeroplevelsen ved at prioritere indhold af høj kvalitet og relevans.

Der introduceres yderligere fire væsentlige ændringer i vurderingen af link-signaler, hvilket påvirker placeringer og kræver et genbesøg til linkbuilding-strategier.

Desuden viser indsigt i manuelle handlinger - kendt som manual penalties - en strengere tilgang til håndhævelsen af Googles retningslinjer, hvilket understreger vigtigheden af overholdelse af etiske SEO-retningslinjer - med andre ord overholdelse af E-E-A-T.

Folk i SEO bør derfor prioritere indholdskvalitet, tilpasse sig den opdateret dokumentation på link-signaler og sikre overholdelse af Googles retningslinjer for effektivt at navigere igennem ændringerne.

Dette er den første core update siden november, og falder på et godt tidspunkt, ift. hvor Google har sit fokus nu. Nye teknologier er blevet udviklet og med fortsat meget tyndt AI-indhold på internettet, ser det ud til, at Google - på vegne af brugerne og hjemmeside-ejere - har brug for at rydde op og få givet lys til dem, som fortjener det.

Det bliver derfor spændende at følge den næste måneds tid, hvorefter der kan gøres konklusion på effekten af opdateringen.

Opdatering af Googles Search Quality Evaluator Guidelines

I forlængelse af den nye core update har Google opdateret sine Search Quality Evaluator Guidelines med fokus på troværdighed af hjemmesider.

google forside

Opdateringen af disse guidelines lægger vægt på, hvordan Quality Raters identificerer utroværdige hjemmesider og indhold gennem specifikke karakteristika. Noget som i de opdaterede retningslinjer vises ved illustrative eksempler.

Retningslinjerne fungerer hermed som reference for Googles Quality Raters, som også kan betegens som kvalitetsbedømmere.

Dette skal bruges til at vurdere troværdigheden og kvaliteten af hjemmesider, hvilket indirekte - som feedback - påvirker udviklingen af Googles søgealgoritmer.

Alle i SEO bør derfor fokusere på at producere indhold af høj kvalitet og troværdighed og jævnligt gennemgå disse retningslinjer for at afstemme med Googles standarder. Dette vil forbedre chancerne for at rangere højt i søgeresultaterne.

Google annoncerer nyt karrusel rich result format

Vi slutter af med endnu en nyhed fra Google. Google har nemlig annonceret et nyt karrusel rich result format, der kan vise lister over lokale virksomheder, produkter og begivenheder i en rullende karrussel.

Google karrusel rich result format

Dette format kræver brug af ItemList strukturerede data, med specifikationer for hvert element som pris, anmeldelser og billeder. Funktionen er i øjeblikket i beta og sigter mod at give brugerne en mere dynamisk og informativ søgeoplevelse.

For os i SEO understreger dette den generelle værdi i at implementere strukturerede data for at forbedre synlighed og engagement i Googles søgeresultater. Sørg derfor for, at din strategi er up to date på struktureret data.

Takeaways og anbefalinger

Formatet på Googles nye core update understreger vigtigheden i at levere værdigivende indhold, som følger retningslinjerne, fremfor at komme udenom dem. Dette kan vi allerede se i form af algoritmiske og manuelle actions fra Google selv over hele verden.

Noget som derfor også har gjort det naturligt at opdatere Search Quality Evaluator Guidelines samtidigt. Samlet viser dette, at Google generelt er i gang med at forstærke både søgemaskine og vejledning af samme på alle kanter. Det bliver derfor spændende at se, hvordan søgeresultaterne ser ud, når vi går ind i april.

Til sidst bliver det interessant at se, hvordan det nye rich result format vil folde sig mere ud. Med nye former for struktureret data fortsætter Google med at brede mulighederne ud, så virksomheder bedre kan fremme sine produkter og budskaber. Derfor er det selvfølgelig essentielt at tilpasse sig disse opdateringer.

Vil du vide mere om, hvad opdateringerne betyder for din virksomhed, er du velkommen til at tage fat i os. Som specialiseret SEO bureau arbejder vi hver dag med at omsætte udvikling fra søgemaskinen til proaktive handlinger, der løfter resultater.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.