Konverteringsrate

Konverteringsrate refererer til den procentdel af besøgende på din hjemmeside, der udfører en forretningskritisk handling. Din konvertering kan variere afhængig af din virksomheds mål og kan både være et køb af et produkt, tilmelding til et nyhedsbrev, udfyldning af en kontaktformular, eller andre handlinger. Konverteringsraten hjælper dig med at måle effektiviteten af dine markedsføringskampagner og din hjemmesides performance.

Hvordan beregner du din konverteringsrate?

Beregning af din konverteringsrate er relativt simpelt og kræver kun to tal: antallet af konverteringer og antallet af besøgende. Formlen er som følger:

Konverteringer / besøgende = konverteringsrate

For eksempel hvis din hjemmeside havde 1000 besøgende i løbet af en måned, og 50 af disse besøgende udførte en ønsket handling, vil din konverteringsrate være:

1.000 / 50 = 5%

Hvad er en god konverteringsrate?

Hvad der anses for en god konverteringsrate kan variere meget afhængigt af branchen og den specifikke handling, du ønsker dine besøgende at udføre. Som tommelfingerregel plejer vi at sige at en konverteringsrate for e-commerce mellem 2% og 3% er acceptabel, men den kan blive forbedret. Men det er vigtigt at tage højde for, hvilken kanal der leverer dine besøgende samt hvilken branche du befinder dig i.

Hvordan forbedrer du din konverteringsrate?

At forbedre din konverteringsrate kræver en systematisk tilgang med fokus på brugeroplevelse og dataanalyse. Når du arbejder med din konverteringsrate, arbejder du med disciplinen Conversion rate optimization (CRO).

  1. Optimér din hjemmesides hastighed og brugervenlighed.

  2. Brug overbevisende call-to-actions (CTA’er): Sørg for, at dine CTAs er tydelige og appellerende.

  3. Giv incitamenter: Tilbyd incitamenter som rabatter, gratis prøver, eller eksklusivt indhold for at motivere besøgende til at konvertere.

  4. A/B-split tests kan du bruge til at teste forskellige CTA’er, hjemmesidedesigns eller tekster for at se, hvilke udgaver der giver dig den bedste konverteringsrate og dermed brugeroplevelse.

  5. Analyser brugeradfærd: Når du skal forstå dine brugere er værktøjer som Google Analytics eller Hotjar til at se, hvilke brugermønstre, der munder ud i flest konverteringer for dig.

  6. Social proof: anmeldelser, cases eller lignende kan give dine besøgende en øget tryghed i din ydelse eller dit produkt, der kan øge dine konverteringer.