Hvad er et dækningsbidrag

Et dækningsbidrag er det overskud der er fra ens salg fratrukket direkte omkostninger. Det er altså herfra man dækker sine faste udgifter som f.eks. Husleje.

Dækningsbidrag = Omsætning – Variable omkostninger

Et dækningsbidrag er altså et udtryk for det overskud der bliver genereret i forretningen. For at måle hvorvidt ens dækningsbidrag er godt eller tilstrækkeligt, så vil man oftest inddrage en udregning der viser ens dækningsgrad.

Dækningsgrad

En dækningsgrad vil fremvise hvor stort et overskud virksomheden generer. Ved at bruge % får man et bedre overblik, og kan nemt måle fremgang/stagnering i ens dækningsgrad.

Dækningsgrad = (Dækningsbidrag*100)/Salgspris

Eksempel:

Salgspris 1.000
Indkøbspris 300
Indpakning 75
Fragt 50
Dækningsbidrag 575
Dækningsgrad 57,5%

Hvordan optimerer man sit dækningsbidrag?

For at optimere sit dækningsbidrag skal man enten reducere direkte omkostninger eller øge salgsprisen. Det er dog lettere sagt end gjort. Hvis man øger sin salgspris, så vil man opnå et højere dækningsbidrag, men hvis dette medfører en drastisk nedgang i salget, vil det så være det værd?

Jeg vil anbefale at man kigger på både udgifter og salgspriser. Man prøve at hæve sine salgspriser, og se om det påvirker salget. Såfremt at det ikke påvirker salget negativt, så har man nu opnået en bedre dækningsgrad.

Man kan passede også forsøge at presse sine udgifter. Det kan man gøre ved at automatisere nogle processer, og evt. Forhandle bedre aftaler med leverandører. Det kan dog variere meget fra forretning til forretning hvordan dækningsgraden optimeres, så det er svært at koge helt ned. Det kan nemt ses ved at gennemgå sit driftsbudget og kigge på tallene.

Kan SEO give bedre dækningsgrad?

Ja, det kan det faktisk. Vi ser rigtigt mange virksomheder opnå en markant bedre dækningsgrad efter vi har hjulpet dem med SEO. Det skyldes at en stor del af deres marketing og anskaffelse af kunder nu kører organisk og gratis via SEO.

De har altså opnået besparelser på opsøgende salgsmedarbejdere, annoncering og en række flere ting. Hvis du gerne vil høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere dit dækningsbidrag vha. SEO, så må du ikke tøve med at kontakte os.