/
Analyser
/
0 min read
De største virksomheder er oftest også dem med de største budgetter i marketing. Derfor har vi undersøgt, om dette også afspejler sig i synlighed på søgemaskinen for Danmarks absolut største virksomheder.
Vi har i denne analyse undersøgt seneste års udvikling og samlet en ‘SEO wrapped’ for de 500 mest værdifulde virksomheder i Danmark og analyseret, hvor godt de forvalter budgetterne. Her har vi kigget på udvikling i følgende metrics:
Antal søgeord på Googles første side
Den estimerede organiske trafik fra Google
Værdien af den månedlige trafik målt i CPC (hvad trafikken havde kostet i Google Ads)
Som del af analysen fremhæver vi, hvor godt eller skidt virksomhederne er kommet ud af 2024’s store algoritmiske opdateringer; core updates og spam updates. Udviklingen i synlighed efter disse opdateringer vil give en forståelse af, hvorvidt SEO strategierne er på rette vej, og om Googles retningslinjer følges blandt Danmarks største virksomheder.
2024 var nemlig et turbulent år i search med 4x core updates, 3x spam updates og mange nye AI tiltag. Vi vil derfor se, hvem som er kommet bedst igennem, og hvem som halter mest efter.
Velkommen til SEO Wrapped for 2024.
Året 2024 var et år med mange opdateringer i search, som både kom nogle virksomheder til gode og andre det modsatte.
Google gennemførte fire større core updates og tre spam updates, der har haft betydelig indflydelse på søgemaskine-resultaterne. Derudover blev Googles AI Overviews integreret i flere lande, hvilket ændrede brugeroplevelsen i mange søgninger. Dette forventes at blive rullet bedre ud i 2025.
Google opdaterede sine algoritmer flere gange i 2024 for at fremme de domæner, der følger retningslinjerne, især inden for E-E-A-T. Fokus er på at skabe værdifuldt og unikt indhold, der engagerer mennesker, ikke blot optimeret for søgeord. Virksomheder, der prioriterer målgruppens behov, klarer sig bedre end dem, der stadig bruger gamle metoder.
Google intensiverede kampen mod spam med nye politikker om misbrug af udløbne domæner, skalering af tyndt indhold og misbrug af hjemmesiders omdømme. For eksempel mistede Forbes Advisor og Wall Street Buyside enorme mængder af trafik, da de ikke fulgte retningslinjerne i årets løb. Desuden ramte opdateringerne mange virksomheder, der har brugt for meget generisk AI-indhold, da Google ønsker unikt og relevant indhold.
I 2024 lancerede Google AI Overviews som en fast funktion i søgeresultaterne i en lang række lande. En funktion der bruger Gemini-teknologi til at give AI-genererede svar. I de markeder, hvor det er aktivt, vises AI Overviews i cirka 30% af søgningerne. For at blive synlig her kræves stærkt E-E-A-T-arbejde og tilpasning til brugeradfærd i 2025. Virksomheder, der udnytter denne funktion korrekt, kan øge deres CTR markant og hermed omsætning fra search.
Googles opdateringer understreger vigtigheden af at skabe værdifuldt og relevant indhold, der lever op til Googles retningslinjer, især i en tid hvor AI spiller en stadig større rolle i søgeresultaters udvikling.
Vi har undersøgt de 500 største virksomheder i Danmark baseret på omsætning, hvor vi herfra har inddelt dem ud fra SEO-faglige KPI’er, der indebærer søgeord (keywords), trafik fra Google samt værdien af trafikken målt i annonce-penge.
Nedenfor får du rækkefølgen over danske top 500 virksomheder fordelt på omsætning (tal opgjort i september 2024 i Børsens top-1000 liste).
For at give dig det bedste overblik over top 500 virksomheder, har vi inddelt dem ud fra en række SEO-faglige KPI’er, der indebærer organisk trafik (fra Google), organisk trafik-værdi (målt i Google ads CPC) og top 10 keywords (antal søgeord på første side 1 Google).
Nedenfor får du overblikket over de 500 virksomheder fordelt ud fra deres performance i 2024 (målt ultimo 2024).
Nedenfor er virksomhederne i rækkefølge målt efter månedlig organisk trafik.
Note: Der er for hver af top 500 taget én hjemmeside, da nogle virksomheder kan eje flere domæner. Målet er mest af alt at give et billede af performance og udviklings-tendens. Derudover vil nogle have "ingen data", da domænerne ikke har haft synlig SEO-performance tilgængeligt.
I Bonzer har vi selv arbejdet med flere af virksomhederne, der i dag er i top 500. Af dem vi må nævne, indgår Arla, Bravida Danmark, JP/Politikens Hus, Hans Just Group og Ewii.
Helt i toppen af performance ligger TV2/Danmark målt i samtlige kategorier. Kort efter ser vi JP/Politikens Hus samt store webshops som Harald Nyborg, Elgiganten og Matas. Dette tegner et tydeligt billede af, at B2C-markedet er markedet, hvor der generelt er størst korrelation med stærke SEO-resultater.
Medier som TV2/Danmark, JP/Politikens Hus (anført af ekstrabladet.dk) og webshops er altså det, som danskerne oftest møder i hverdagen og over et år.
“B2C-markedet har ofte større volumener af brugere og kunder, så derfor vil dette naturligt afspejle sig i antal søgninger og konkurrence på Google ads summeret. Dog kan CPC også være enorme i B2B-markeder.”
Nedenfor er årets gennemsnitlige resultater vist i alle tre kategorier:
Gns. antal keywords på Googles første side (målt 31. december 2024) = 2.188
Gns. månedlig organisk trafik (målt 31. december 2024) = 86.593
Gns. månedlig trafik-værdi (målt i CPC 31. december 2024) = 156.694 DKK (21.666 USD)
Den gennemsnitlige performance viser her, at top 500 danske virksomheder har en utrolig stærk SEO-performance, der matcher den store omsætning.
Eksempelvis ser vi, at synligheden på Googles organiske resultater løber op i en værdi på knap 2 mio. danske kroner årligt i gennemsnit, hvis dette skulle konverteres til spend i Google ads. Samlet set er dette en årlig besparelse på 865 mio. DKK for alle virksomhederne summeret, ved at have denne synlighed.
“Vi ser ofte en stor korrelation mellem større budgetter og stærkere performance i SEO. For såfremt man følger Googles retningslinjer og leverer stærkt indhold, vil man typisk kunne se en direkte korrelation i timer brugt på optimering (indhold, teknisk performance og links) og placeringer samt værdien målt i annoncekroner. Derfor er gennemsnittet for top 500 ikke en overraskelse - selvom nogle skiller sig ekstra ud, må man sige.”
Hvor stor den direkte korrelation mellem SEO-performance og omsætning er, uddyber vi længere nede i rapporten.
Én ting er hvem, der ligger og trækker mest trafik på månedligt niveau. En anden - og måske mere interessant analyse er - hvem der procentuelt har klaret sig bedst og dårligst i 2024, samt hvordan dette ser ud ift. gennemsnittet for alle 500 virksomheder.
Nedenfor ser du grafen over udviklingen i månedlig organisk trafik for alle 500 virksomheder samlet i et gennemsnit. Grafen er baseret på den normaliserede tendens for at give det mest retvisende billede (nogle virksomheder ligger nemlig med høje udsving på dagligt niveau, som kan give et utydeligt billede af den samlede udvikling).
Note: Den normaliserede udvikling er udviklingen målt i index 0-100, og viser derfor tendens-udviklingen for 2024.
Sådan ser 2024-udviklingen ud i gennemsnit:
Gns. udvikling i antal keywords på Googles første side (normaliseret) = +10%
Gns. udvikling månedlig organisk trafik (normaliseret) = +10%
Gns. udvikling månedlig trafik-værdi (normaliseret) = +2,5%
Samlet set er top-500 virksomhederne i gennemsnit steget over alle tre kategorier i 2024. Dog har året baseret på tendenslinjen vist tydelige udsving, der hvor Googles opdateringer træder i kraft (core updates og spam updates).
Google udkommer med 3-4 core updates om året, som er en stor algoritmisk opdatering baseret på alle de små løbende opdateringer, der har været siden seneste core update.
Målet for Google er at fremme de domæner, som har gjort det ekstra godt og fjerne dem, som ikke har holdt sin SEO-strategi ved lige. Google vurderer her ud fra E-E-A-T, som bygger på, at man som virksomhed skal være god til at vise erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed på tværs af hele domænet.
Den seneste core update var i december 2024, og tog et par uger at rulle ud og hermed vise effekt. De fleste virksomheder havde en positiv fremgang som resultat af god optimering, men alligevel faldt hele 150 af virksomhederne i synlighed efter denne optimering, og ligger derfor lavere, end hvad de burde. Dette svarer til, at 30% gik ned i synlighed. Sådan fordeler tallene sig:
Antal virksomheder som steg i side 1 keywords: 350
Antal virksomheder som faldt i side 1 keywords: 150
Nedenfor ser du i en graf, hvordan udviklingen for alle virksomheder i top 500 har set ud ud fra de fire forskellige core opdateringer i 2024.
Herefter får du oversigten over alle virksomheder rangeret efter udvikling ved decembers core update.
En af de store vindere ved seneste core update er eksempelvis Solar, som steg +20% i resultater på Googles første side.
Derudover steg FTZ Autodele & Værktøj med mere end 31%. Fælles for begge er, at de gennem opbygning af domænet samt løbende indhold viser sin ekspertise på området. Sidstnævnte kan især fremhæves som en af de stærkere E-E-A-T aktører i top 500.
Nedenfor ser du deres udvikling efter seneste core update for FTZ Autodele & Værktøj i top 10 keywords.
Vender vi billedet og ser mod tabere finder store virksomheder som Atea, der ved både november og december core-opdateringerne, virkelig er røget ned. Regner man fra november-opdateringen, tabte de mere end 37% af sine keywords over ca. 1,5 måneds periode.
En anden stor aktør er Lundbeck, som efter seneste core update også mistede mere end 16% af sin synlighed målt i antal resultater på Googles første side. Udover E-E-A-T er vigtigt, så befinder Lundbeck sig inden for området “Your Money or Your Life”, som består af virksomheder, der opererer inden for økonomi eller helbred. Her er Google ekstra strikse, hvis ikke man følger med.
“Det er forventeligt, at virksomheder der investerer i SEO og herunder E-E-A-T, rykker frem ved core opdateringer. Det er på mange måder en ‘eksamen’ der rent algoritmisk viser, hvem som har været bedst siden seneste opdatering. Google har i 2024 været ekstra hårde, hvilket mange danske virksomheder har kunne mærke på godt og ondt. Er man faldet, er dette et udtryk for, at man i sit indhold og optimering generelt ikke har været god nok til at udvise erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed med sin SEO strategi.”
I 2024 øgede Google sit fokus på spam ved at indføre politikker, der konsekvent skal nedgradere eller helt fjerne virksomheder, der har fremmet sine domæner gennem enten site reputation abuse, expired domain abuse eller scaled content abuse.
Sidstnævnte er især relevant, da denne går efter domæner, der på kort tid har bygget meget indhold, men som halter i værdi/anses for at være generisk. Ofte gælder dette virksomheder, som har skabt uhæmmede mængder af AI-indhold, eller som har bygget indholdet til søgemaskinen fremfor mennesket.
Den seneste spam update i december 2024, var - sammen med juni’s spam update - en af de mest konsekvente opdateringer hidtil, hvor flere store domæner i Danmark og udland blev ramt. Dog så de virksomheder, der har fulgt Googles retningslinjer omvendt en positiv fremgang.
Blandt top 500 fordeler udviklingen sig ved seneste opdatering sig således:
Antal virksomheder som steg i side 1 keywords: 360
Antal virksomheder som faldt i side 1 keywords: 140
“Virksomheder som falder efter en spam-opdatering er typisk er resultat af, at de ikke har fulgt de retningslinjer, Google har for spam. Dette kan enten være, at de har skabt for meget generisk indhold på kort tid (ofte med AI-værktøjer) eller skaffet links unaturligt. Google er blevet mere strikse med hvem, som får synlighed, og dette skal derfor også helst gælde virksomhederne. Følger man ikke retningslinjerne, er det ofte, at man ser et fald ved spam-opdateringer, hvilket spam-opdateringen i december 2024 var et godt eksempel på.”
Nedenfor ser du i en graf, hvordan udviklingen for alle virksomheder i top 500 har set ud ud fra de tre forskellige spam opdateringer i 2024.
Herefter får du oversigten i tabel over alle virksomheder rangeret efter udvikling ved decembers spam update.
Blandt vinderne ved seneste opdatering finder vi Pandora og Merch Life Science, som hver er steget ca. 10% ved seneste spam opdatering. Nedenfor ses udvikling for sidstnævnte (sigmaaldrich.com).
Vender vi blikket mod taberne, er det i virkeligheden alle 140 virksomheder, der bør genbesøge sin SEO strategi. For hvor core updates viser, hvem der er bedst ift. at møde søge-hensigtens konkurrence, viser spam opdateringen, hvem som benytter sig af spam til at komme frem, og hermed hvem der ikke følger retningslinjerne.
Blandt de største tabere findes Lundbeck igen samt EET. EET tabte næsten 20% af sine organiske søgeresultater på side 1 efter seneste spam opdatering, hvilket ofte bunder i brugen af ‘expired domain abuse’, ‘site reputation abuse’ eller ‘scaled content abuse’. Uanset metode tabte de en del her, hvilket også kan ses på grafen nedenfor.
Som det ses her starter udviklingen allerede lidt ved core update, og ofte er der gengangere, da de trods forskellige opdateringer, stadig afspejler, om Googles samlede retningslinjer.
Samlet set har opdateringerne defineret året i SEO 2024 og vist, hvem som har været bedst til at følge med og bygge brugervenlige domæner, samt dem, som halter bagud eller decideret har arbejdet imod retningslinjerne.
Nedenfor får du derfor overblikket over, hvordan hver virksomheds udvikling har været for året i de tre kategorier; organisk trafik, organisk trafik-værdi og top 10 keywords.
De største vindere i tabellen ovenfor er ofte grundet i, at de i løbet af året har lavet en site migration, og derfor er tallene skudt op i vejret på kort tid ved det nye domæne. Derfor ser vi på mange af de første enorm udvikling i procent, hvilket skal tages højde for.
For at fremhæve et par virksomher - der i forvejen havde en vis mængde trafik - må nævnes Jettime og JFM, som virkelig er skudt i vejret på tværs af samtlige kategorier. De er steget hhv. 153% og 233% i søgeresultater på Google.
Ser vi på dem, som har vækstet mest målt på værdien af sine søgeresultater, skal Kohberg nævnes. De har løftet den organiske trafik-værdi med +184% på bare ét år. En korrelation mellem synlighed og omsætning, indikerer her et generelt fokus på produkt-keywords, som har en traffic-value, hvilket gør SEO strategien mere værd, hvis man skulle sammenligne med ads.
Derudover kan vi også fremhæve Ewii, som vi i Bonzer arbejder sammen med. I 2024 er de steget +50% i trafik-værdi.
“I Bonzer lægger/sætter vi altid er kommercielt fokus for/med vores kunder i SEO-strategien, og forventer derfor også, at der er en korrelation mellem synligheden og værdien målt i kroner og ører - det er det hele formålet er.”
Vender vi tabellen om, er nogle af de helt store taber på SEO i 2024 målt side 1 resultater KMD og Aldi. De har hhv. tabt 57% og 50% af deres søgeresultater på Googles første side.
Interessant er det her at se, at de ligeledes har tabt 56% (Aldi) og 21% (KMD) af deres omsætning. En korrelation som ofte giver mening, da virksomheder i dag er afhængige af sin synlighed, trods der selvfølgelig ligger væsentlig mere bag udvikling i omsætningen.
Jo større online performance i form af synlighed og trafik, desto tættere er man på den moderne kunde i dag - både i B2C og B2B. Derfor har SEO ofte en direkte impact på omsætningen. Hvor stor denne er, kan dog variere, og når det kommer til de absolut største virksomheder i landet, spiller mange faktorer ind. Alligevel er det væsentligt at se på udviklingen i synlighed målt i søgeresultater samt udvikling i omsætning.
Ser man på netop udvikling i top 10 keywords og omsætning, er der en positiv trend, der antyder en korrelation. I nedenstående graf ser vi, at der i gennemsnit gælder, at for hver 10% stigning i side 1 keywords, ligeledes er en 0,9% i omsætning.
Zoomer vi ind på de absolut øverste resultater på første side (her top 3), er synergien større. Her stiger omsætningen 1,6% pr. 10% stigning i keywords. En forventet stigning som resultat af mere trafik.
På KMD og Aldi, så vi netop også, at der var en sammenhæng mellem nedadgående søgeresultater og nedadgående omsætning.
Zoomer vi ind på nogle andre virksomheder, der har oplevet en positiv vækst, kan vi fremhæve Lego, som havde en 16% stigning i søgeresultater på side 1 og stort set identisk steg 15% i omsætning (trods der har været en lille forskydning fra Børsens Top-1000 opgørelse).
2024-udviklingen for top 500 danske virksomheder på Google viste, at der generelt er en synergi mellem stærk SEO-performance og fremgang i omsætning - især for dem, som leverer B2C produkter eller services.
Dog er stor omsætning ikke nødvendigvis det samme som, at man har investeret i en vedvarende SEO strategi. Mange virksomheder blev både ramt af core updates og spam updates, hvilket for nogen kan være overraskende, da man vil forvente alle i top 500 som værende foran udviklingen.
Derfor ligger der også for flere af virksomhederne et arbejde i at styrke sig på E-E-A-T i 2025 samt at optimere sig for at følge Googles spam-politikker. Det handler om at være forberedt, når de store opdateringer kommer, så man opnår bedre synlighed og ikke det modsatte.
Skal SEO strategien følge samme resultater som omsætning, skal der optimeres for en teknisk stærk brugeroplevelse, løbende indhold der er bygget unikt til sin målgruppe samt relevante links der kommer af god PR. Det er i hvert fald de fællesnævnere, der gør sig gældende for dem, som har klaret sig bedst.
Der kan hermed sættes et punktum for 2024, samtidig med året 2025 i SEO er i fuld gang.
Analysen er udarbejdet af Christian Mærsk, Senior Technical SEO Specialist & Web Developer og Thomas Bogh, CPO & Partner i SEO bureauet Bonzer.
I det følgende får du en gennemgang af metoden bag, og hvordan data er blevet indsamlet.
Udvælgelse af virksomheder
Analysen er baseret på Børsens Top 1000-liste, der går i dybden med Danmarks 1000 største virksomheder baseret på bl.a. omsætning. Vi har herfra valgt de 500 største og udvalgt disse til analysen.
Listen er en samlet aktuel opgørelse for 2024 pr. 21. september 2024 målt på nettoomsætningen.
Udvælgelse af domæner
Nogle virksomheder i top 500 råder over flere domæner. Her er derfor udvalgt ét domæne, som er blevet brugt til at vise udvikling. Typisk har organisationen samme tilgang til SEO, hvorfor det i høj grad må forventes, at tendenserne er de samme for andre domæner i organisationen.
Dataindsamling
Data er indhentet fra både Børsen og Ahrefs, hvor data er sorteret efter den danske data.
Følgende data er indhentet fra Ahrefs d. 29/01 2025.
Top 10 Keywords
Organic Traffic
Organic Traffic Value (USD)
Det bør ydermere understreges, at Ahrefs er et tredjeparts-dataværktøj, hvorfor trafik-data (organic.traffic) fra Ahrefs ikke må forveksles med førsthåndsdata. Med andre ord er Ahrefs' trafik-resultater estimater og afspejler ikke nødvendigvis realdata.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.