blog

/

Content

/

0 min read

Content Velocity: Din nøgle til at vinde med SEO

Content velocity er begrebet på noget af det vigtigste i moderne SEO - og faktisk marketing generelt. Du får her et indblik i, hvad det betyder, og hvordan du succesfuldt arbejder med det i din forretning.

Content velocity cover

Content velocity dækker over mængden af indhold produceret inden for et givent interval. Jo mere indhold du som virksomhed producerer - og som følger Googles retningslinjer for ‘helpful content’ - desto større sandsynlighed er der for, at du rangerer på søgemaskinen.

Dette skyldes, at højere content velocity øger crawl activity, hvilket betyder, at søgemaskiner som Google oftere besøger og crawler din hjemmeside. Såfremt indholdet lever op til search intent, vil dette betyde højere placeringer for dig og din virksomhed.

Men hvad er en god velocity, og hvordan ved man, om indholdet er godt? Det gør vi dig klogere på i det følgende.

Så meget indhold skal du producere hver måned

Når man skal udregne en kompetitiv content velocity, skal man tage afsæt i netop konkurrencen. Dvs. at du bør se på, hvor meget konkurrenterne dækker af de områder, du selv gerne vil ligge øverst på.

Dels fortæller dette, hvor dybt man kan gå indenfor sine områder, og dels fortæller dette den hastighed, der udkommer indhold i markedet. Hvis du selv ønsker at forholde sig ligeså relevant og aktuel over egne og nye kunder, bør du derfor følge konkurrenternes pace.

content velocity graf

Sammenhæng mellem udvikling i organic pages (indekserede URL'er på Google) og udvikling i organic traffic og keywords.

Leverer du indhold der både er godt, dybdegående og i en hastighed, der er konkurrencedygtig, så kan du se frem til, at søgemaskinen oftere genbesøger dit domæne samt rangerer dit indhold højt.

Dog kan det være dyrt for mindre virksomheder at skulle matche de største konkurrenters velocity, hvis der produceres indhold hver dag. Derfor er Bonzers tommelfingerregel, at du som minimum producerer 3x dybdegående/informative stykker indhold om måneden, der er med til at supportere dine kommercielle landingssider.

Dette vil nemlig styrke det kommercielle indhold, da du kommer i dybden med vigtige spørgsmål - som der kun kommer flere af - samt du leverer det i et pace, som får søgemaskinernes crawlere til at holde et vågent øje med, hvad der sker på dit domæne. Herfra kan der så løbende lægges til afhængig af målsætninger.

Sådan ved du om indholdet lever op til retningslinjerne - og hvad du skal passe på

En høj content velocity er afhængig af godt indhold. Producerer du en masse indhold, som er af lav kvalitet, og på kort tid, kan du blive straffet på Google. Det er nemlig, hvad Google selv kalder for ‘scaled content abuse’, og refererer til indhold som kun er lavet til søgemaskinen og ikke mennesket. Dette er ofte set med indhold, der er produceret med AI alene.

Så når du skal producere indhold, skal det følge Googles regler for ‘helpful content’, hvilket inkluderer at indholdet skal hjælpe brugeren og være lavet til mennesket - ikke søgemaskinen alene.

Du kan her læse Googles retningslinjer for helpful content.

Sådan kommer du igang

Vores bedste råd til at komme i gang er først og fremmest at undersøge dit marked. Hvilke emner og produkter ønsker du at dække? Herfra vil du gennem en søgeordsanalyse finde frem til ‘what it takes’ - altså hvilket og hvor meget indhold er nødvendigt.

Herfra skal du vurdere konkurrenterne og se, hvor meget indhold de enten optimerer eller skaber, der er helt nyt. En god måde er at se, hvor meget konkurrenterne har publiceret hver måned i løbet af det seneste år, så der tages højde for sæson-udsving.

I Bonzer arbejder vi målrettet med content velocity i vores SEO strategier. Dette gælder alt fra at give dig indblik i, hvad dit marked gør - til at skabe indhold, der hjælper din virksomhed i mål på placeringer, trafik og konverteringer.

Har du lyst til at vide mere om hvordan vi kan hjælpe netop din virksomhed med at få skabt en kompetitiv content velocity? Så kan du anmode om en analyse her, og så kan vi sammen lægge en effektiv plan.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.