Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Coronavirussens indflydelse på E-commerce

Udgivet d. 17. marts 2020 af Ulrich Svarrer ・ 6 min read

Coronavirussens indflydelse på E-commerce

En af de mest udbredte og omtalte virusser i flere årtier. Corona er på alles læber, og flere forretninger mærker allerede den indvirkning, det har på produktion, salg og møder. I dette indlæg vil vi forsøge at kortlægge nogle af de specifikke påvirkninger, virussen har på E-commerce.

1. Produktmangel og bremset produktion 🏭

Forretninger, der afhænger af produktion i belastede lande – primært Kina – vil opleve den helt konkrete udfordring, at produktion af deres varer bremses eller stoppes helt.

Et utal af fabrikker er nemlig allerede blevet lukket ned som resultat af virussen. Det har vi blandt andet set ske i Shenzhen, hvor elektronikproducenten FOXCONN har sin største fabrik. Der er derfor allerede nu rygter om, at virussen kan være med til at forsinke produktionen af den næste iPhone.

Den kinesiske regering har indtil videre reageret med hårde karantæneforanstaltninger, heriblandt ind- og udrejseforbud, maskeringspåbud og tvangskarantæne af borgere, som udviser febersymptomer. Det betyder, at produktion og transport af varer ind og ud af de svært sygdomsramte områder kan blive forsinket – eller helt stoppet.

Det er ikke raketvidenskab, at det vil påvirke forretningerne i hele verden direkte, hvis det bliver umuligt at få nye varer hjem. Man kan ikke sælge mere, når lageret er tømt.

Ligesom produktionen er udfordret, har den ‘fysiske’ shopping bevæget sig over på online tilstedeværelse.

2. Butikskæderne frygter for sin fremtid

Som resultat af coronavirussen har vi bl.a. set Statsminister Mette Frederiksen lave en landsdækkende lockdown. Her har hun i forlængelse opfordret danskerne til at handle online fremfor fysisk i butikkerne.

Kan du handle online, så gør det.

Mette Frederiksen, Statsminister

Sammen med den generelle frygt, betyder det, at flere danskere bliver hjemme fra den fysiske shopping, da bl.a. shoppingcentre må holde lukket, som resultat af den seneste udmelding. Dette er noget butikskæderne frygter enormt, hvilket vi allerede kan se nu.

Marianne Lyngby Pedersen, som er adm. direktør for Bog & Idé, Boghandleren og Legekæden har allerede oplevet et stort fald i fysiske kunder torsdag 12. marts (efter statsministerens udmelding på daværende tidspunkt). Dette giver et problem, da der stadig er flere faste omkostninger, herunder husleje og andre omkostninger tilknyttet butikkerne.

“Det bliver en økonomisk basker, så det gør noget” var hendes ord bl.a. Det skriver Børsen.

3. Hjemmeshopping er blevet det nye sort 🛍️

Med coronavirussens udbrud i Danmark, vil den fysiske shopping fortsat være negativt påvirket – især efter de nye tiltag fra regeringen. En udvikling hvor sygdomsbekymringer sætter sig i forbrugerne, hvorfor det også helt naturligt vil mindske fysisk shopping samt gøre online hjemmeshopping til en trend. Ja, man kan vel efterhånden kalde det for normen blandt forbrugerne.

I en undersøgelse af forbrugeradfærd i USA fra Coresight Research siger 40% af respondenterne, at de vil undgå eller nedsætte deres besøg til shoppingcentre, og 30% vil generelt undgå butikker.

Det betyder dog ikke, at forbruget bliver mindre, tværtimod. Vi vil stadig have samme behov. Køb af hverdagsvarer eller luksusprodukter vil derfor bevæge sig over til online shopping frem for det fysiske indkøb – også selvom fødevarebutikker fortsat holder åben.

Helt konkret, vil det betyde, at vi vil se væsentlig mere hjemmeshopping i den kommende tid.

Som virksomhed med salg af produkter vil man altså gøre klogt i at lægge ekstra kræfter i sin digitale tilstedeværelse.

En god tilstedeværelse på blandt andet sociale medier og søgemaskinerne er i forvejen et godt råd, fordi det har en direkte indvirkning på det overordnede salg hos de fleste webshops.

4. Corona giver et boost til e-commerce 📈

Som Doug Stephens, forfatter til bogen “Reengineering Retail: The Future of Selling in a Post-Digital World, siger, så vil Corona være det samme som “adding jet fuel to an already exploding segment of retail.

Søgemaskinerne bliver ifølge ham og flere andre eksperter de store vindere af den ellers skræmmende virus. 

Farmstead, et amerikansk online supermarked, har desuden været ude at udtale, at de allerede har set en stigning på mere end 30% i leveringer. Et billede på en vækst i online bestillinger, som allerede nu skaber udfordringer for lagerkapaciteten hos flere webshops.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

Derfor må man også forvente, at taberne kommer til at være de virksomheder/butikker, som endnu ikke har lagt et digitalt fokus. Eller som undlader at gøre det, hvilket Doug Stephens også selv påpeger i undersøgelsen fra Coresight.

5. Tal fra dansk e-commerce 🇩🇰

Helt konkret viser udviklingen sig allerede blandt mange webshops herhjemme.

De webshops som handler med produkter, som man typisk finder i fysiske butikker og supermarkeder, oplever i disse dage fremgang på trafik og salg.

En af disse virksomheder er Rigtigmad.dk, som sælger og rådgiver danskerne på færdigretter til hjemmet. 

Med en øget usikkerhed på at gå ned hos det lokale supermarked, er danskerne gået til tasterne for at søge efter deres livretter – og her handler det mere end nogensinde om at være tilstede.

Søger man eksempelvis på “økologisk and” på Google, vil man finde Rigtig Mad på en førsteplads. Dette er blot en af deres retter.

Med mange retter, stor tilstedeværelse og flere online kunder end tidligere set, giver dette naturligt et kæmpe boost til virksomheder som har en god digital tilstedeværelse.

Ser man på Rigtig Mads organiske vækst (altså omsætning fra kun organiske/SEO resultater), så er den alene i perioden 9. til 15. marts  sammenlignet med perioden 2. til 8. marts, allerede steget med 284,21% i transaktioner, hvilket har givet en vækst i organisk omsætning på 468,82%.

Billeder ovenfor viser altså en udvikling på en kanal, som i disse dage tager store dele af det fysiske salg, som ellers vil ligge hos supermarkeder.

Den digitale kanal ligner derfor mere og mere en bæredygtig kanal, som ser ud til at bestå i mange brancher, selv når kriser rammer ind.

En udvikling der efterhånden viser sig for flere digitale platforme, og samtidig viser, at behovet ikke bliver mindre hos os som mennesker. Vi går bare online, når vi skal have det opfyldt.

Er du karantæneramt?

Sidder du selv som marketingdirektør eller anden beslutningstager og er blevet ramt af karantænefrygten?

Eller er du bekymret over, hvordan forbrugeradfærden bliver påvirket af den nuværende udbrud?

Så har vi hos Bonzer valgt at give en gratis videogennemgang af jeres virksomheds digitale tilstedeværelse. Den forbliver relevant, selv efter det nuværende udbrud er overstået, fordi en solid digital tilstedeværelse bliver stadig mere afgørende for vækst i enhver form.

Få en skræddersyet SEO analyse [100% gratis]

Uddybende spørgsmål?

Med ønske om yderligere information og interview på udviklingen kan henvendelse gå til Thomas Bogh, CPO ([email protected]) eller Ulrich Svarrer, CEO ([email protected]).

Tlf. +45 42 90 96 96

Bliv klogere på online marketing