blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 5 (2024)

Vi giver dig hver uge en oversigt over de vigtigste nyheder og opdateringer fra søgemaskinen, så du kan holde dig foran konkurrencen. Velkommen til uge 5.

search news uge 5

Femte uge af 2024 byder på highlights fra Googles Q4 Earnings Call, en udskiftning i Core Web Vitals samt anbefalinger til, hvordan du som virksomhed skal forholde dig for at være synlig på søgemaskinen. Vi giver dig her et overblik.

Google deler finansielle resultater på Q4 Earnings Call

Alphabet, Googles moderselskab, har offentliggjort sine finansielle resultater for fjerde kvartal og hele 2023 på sit seneste earnings call.

Alphabet 2023 Q4 Earnings Call cover

I Q4 steg indtægterne med 13% drevet af især AI-forbedringer i Google Search, YouTube og Cloud-tjenester.

Googles strategiske fokus på AI, som Gemini-modellen, sigter mod at forbedre brugeroplevelser og annoncørers performance, med særlig vægt på at reducere search latency og forbedre kvaliteten af søgeresultater.

For folk der arbejder med SEO, er det vigtigt at tilpasse strategier til det udviklende AI-drevne landskab, som kan påvirke synlighed, men også tilbyde nye muligheder for optimering af indhold.

Google har tilføjet en ny funktion kaldet "Circle to Search", der nu er tilgængelig på udvalgte Android-telefoner, hvilket gør det muligt for brugere at søge information ved at 'cirkle' eller fremhæve indhold på sine skærme.

Circle to Search cover

Det er især nyttigt til shopping, søgning efter definitioner, rejseinspiration, sammenligning af muligheder og besvarelse af komplekse spørgsmål.

Dette understreger derfor behovet for at optimere både visuelt og tekstindhold, så indholdet kan blive vist med denne innovative søge-metode.

Google opdaterer Core Web Vitals med 'INP'

Google har annonceret en opdatering til Core Web Vitals, hvor First Input Delay (FID) erstattes med Interaction to Next Paint (INP) den 12. marts 2024.

INP announcement google

INP måler hjemmesiders responsivitet over for brugerinteraktioner med henblik på at forbedre brugeroplevelsen.

For dig der arbejder med SEO, er det derfor afgørende at vurdere og optimere din hjemmeside for INP for at sikre god ydeevne, hvilket vil påvirke søgeresultater og brugerengagement. Dette indebærer at diagnosticere og adressere problemer, der påvirker interaktivitet, såsom lange JavaScript-opgaver eller komplekse DOM-strukturer.

Takeaways og anbefalinger

Indsigt fra Googles finansielle resultater understreger endnu en gang, hvor søgemaskinen er på vej hen. Med AI som motor bag væksten, er der lagt op til flere investeringer, hvilket Google løbende også er transparente med.

Dette gør det ekstra spændende ift. SGE (Search Generative Experience), hvornår det udrulles og i hvilket format.

Derudover lægger Circle to Search formatet og opdatering i Core Web Vitals fokus på, at man som virksomhed skal holde sig opdateret i sin optimering med det, som i disse tider bliver ekstra vigtige for mennesker og derfor søgemaskiner, hvilket i høj grad er indhold i flere formater.

Sørg derfor for at skabe brugeroplevelser, der skaber værdi fra første klik samt kunderejser, der bygger på multimodale formater.

Vil du være øverst i dag og fremtiden, er ovenstående opdateringer - lige såvel som fremtidige - afgørende for at opnå resultater på søgemaskinen.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.