/
Strategi
/
0 min read
Her får du din ugentlige oversigt over de vigtigste nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrencen. Velkommen til uge 23.
Vi byder velkommen til uge 23, som bl.a. kommer omkring en ny Core Web Vitals-rapport, status på SGE i USA samt indblik i vigtigheden bag structured data. Vi giver dig her et overblik.
En ny Core Web Vitals-rapport viser betydelige fald i performance for nogle af de mest populære CMS-platforme målt mellem januar og april 2024.
Duda fører med 71% af siderne med gode Core Web Vital-scorer, efterfulgt af Squarespace, Drupal, Wix, Joomla og sidst WordPress.
WordPress Core Web Vitals score
På trods af forbedringer i WordPress 6.5 er CMS’et stadig sidst. Interaction to Next Paint (INP), der erstatter First Input Delay (FID), er sandsynligvis årsagen til det generelle fald. Squarespace er den eneste CMS, der forbedrede sin performance i denne periode.
Hvorfor denne analyse er interessant skyldes, at mange virksomheder verden over fortsat bruger WordPress, men gang på gang ser vi fald i performance - især også skyldet usikre plugins - sammenlignet med andre CMS’er.
Noget vi i Bonzer tidligere har dækket, og hvor vi altid er klar på at komme med alternative løsninger for din virksomhed for at øge performance.
Her er vi bl.a. specialister i Webflow, som scorer væsentligt bedre end WordPress, og som generelt giver bedre muligheder for virksomheder SEO-mæssigt.
Webflow Core Web Vitals score
Google begrænser AI overviews for useriøse eller meningsløse søgninger for at adressere bekymringer om unøjagtige svar.
Google har implementeret mange forbedringer for at forbedre AI's nøjagtighed og begrænsning af indhold fra eksempelvis satiresider.
Vi ser derfor generelt færre søgninger i USA med SGE end først antaget, trods det selvfølgelig stadig er rullet bredt ud.
På trods af kritik rapporterer Google høj brugertilfredshed med funktionen og forpligter sig til at forfine AI-egenskaberne. Justeringerne sigter mod mere relevante og præcise søgeresultater for at bevare brugerens tillid og nytte.
Ny forskning fra BrightEdge afslører, at Googles AI overviews vises hyppigere for healthcare, B2B teknologi og eCommerce søgninger, men mindre for lokale og brandede søgninger.
Dette skift indikerer igen AI's voksende præcision og dets rolle i at forudse brugerbehov.
For alle i SEO betyder det at optimere for AI overviews ved at fokusere på omfattende, høj-kvalitetsindhold, der passer til featured snippets og almindelige forespørgsler.
At forstå hvilke søgninger der udløser AI svar kan hjælpe med at finjustere strategier for at øge synligheden og drive organisk trafik - og da det kun er rullet ud i USA nu, har man i andre markeder endnu bedre mulighed for at forberede sig.
Vi slutter af med et nyt Google case-studie, som understreger den afgørende rolle af struktureret data i at forbedre synlighed og skabe mere trafik.
I case-studiet så publisheren Vidio en tredoblet stigning i video impressions og næsten fordoblet antal kliks.
Casen fremhæver derfor vigtigheden af at bruge stærke URLer til videofiler og sikre korrekt opsat structured data.
Structured data muliggør altså bedre indeksering og forbedret search performance, især gennem Googles avancerede søgefunktioner som featured snippets. Et område vi altid har stort fokus på her i Bonzer.
Uge 23 gav os dels mere indsigt i styrken hos de forskellige CMS. Som tidligere påpeget, er det store og kendte WordPress ikke ligeså teknisk stærkt som mange nyere og mere moderne CMS'er, som eksempelvis Webflow.
Derudover gav Googles case-studie med Vidio endnu mere indsigt i styrken bag struktureret data, og understreger hvorfor det er så vigtigt for SEO.
Til sidst fik vi lidt opdateringer på Googles AI overviews, som løbende bliver tilpasset og forbedret ud fra erfaringer. Her er AI overviewet begrænset for visse type søgninger, mens det er ekstra synligt på udvalgte emner.
Ønsker du hjælp til at forstå alle opdateringer, samt hvordan du kan integrere dem i din strategi? Så er du velkommen til at tage fat i os. Som specialiseret SEO bureau, arbejder vi hver dag målrettet med at få virksomheder øverst på søgemaskinen.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.