/
Teknisk SEO
/
0 min read
Et sitemap er en liste over de sider, billeder og videoer der er på dit domæne. Sitemap fortæller samtidig ekstra informationer om dine URL'er, såsom hvornår den sidst blev opdateret. Et oversigt over hjemmesiden kan laves for mennesker eller for robotter - i dette tilfælde Googles crawlers.
I denne artikel forklarer vi:
Hvad er et sitemap?
Hvorfor bør alle hjemmesider have et sitemap?
Hvordan du laver et sitemap – fra start til slut
Du får også anbefalinger til sitemapgeneratorer, som du kan bruge – uanset om du bruger WordPress, SiteCore, Drupal, Shopify eller et helt femte CMS.
Et sitemap er en liste over sider på dit domæne.
Sitemappet skaber en oversigt over alle sider såsom forsiden, landingssider, blogindlæg. Så er det nemt for søgemaskiner at finde og vurdere din hjemmesides indhold og værdi.
Der findes fem typer af sitemaps, som kan være relevante for dit website: XML, HTML, video, billede og nyheds.
XML sitemap er en fil, som er tilgængelig for søgemaskiner og giver information om antallet af sider på dit website, ændringer af websider og hyppighed af opdatering. Den fil indsendes til Google via Google Search Console og er ikke tilgængelig for brugerne.
HTML sitemap er en side, som er tilgængelig for både søgemaskiner og brugere, og som gør det nemt for brugerne at navigere rundt på dit website.
Video sitemap og billede sitemap giver Google oplysninger om video- og billede indhold på dit website. Det giver mulighed for at forbedre dit visuelle indhold med yderligere oplysninger, så Google bedre kan forstå det og give bedre rangering i video-søgninger.
Nyheds sitemap hjælper søgemaskiner med at finde indhold på dit website, der er kvalificeret til f.eks. Google News. I dette tilfælde skal du anmode om at blive optaget i Google News, ellers vil dit nyheds sitemap ikke blive behandlet af Google.
Brugen af sitemaps er ikke en garanti for bedre rangering i søgeresultaterne, men kan være en hjælp til søgemaskinerne.
Sitemaps er nyttige værktøjer til at lave SEO, fordi du garanterer, at din side bliver aflæst korrekt af søgemaskinernes crawlere.
Hvis siden ikke kan læses, eller Google ikke kan finde rundt på din hjemmeside, risikerer du, at dine vigtigste undersider – hvor du i forvejen har lavet optimering – har svært ved at rangere i søgeresultaterne.
Især nye sider eller sider med få interne og eksterne links kan blive overset, hvis man ikke har et sitemap.
Der er mange måder at lave et sitemap på. I følgende forklarer vi, hvad de enkelte valg kan have af betydning for din SEO.
Du kan enten vælge at lave sitemappet selv – eller bruge et plugin eller en sitemap generator til at lave det for dig.
Fordelen ved at lave et statisk sitemap er, at det er relativt simpelt, og du har fuld kontrol over, hvordan det er opsat. Til gengæld forpligter du dig også til at opdatere det manuelt, hver eneste gang du opretter en ny side eller et blogindlæg.
De fleste vælger at lave deres sitemap dynamisk. Det betyder, at du installerer et modul eller plugin på din side, som laver dit sitemap for dig. Nyere versioner af WordPress (5.5. og nyere), Shopify og mange andre CMS-systemer sørger også for helt selv at oprette sitemaps.
Et dynamisk oversigt over dit site er altid up-to-date og sikrer, at der ikke er opstået fejl. I visse tilfælde kan det dog godt være svært at redigere i direkte, såsom hvis du vil forhindre bestemte undersider i at indekseres af Google.
Google anbefaler en række formater. Overordnet er der tre tre formater: plain text, XML eller RSS.
Plain text er en helt almindelig tekstfil, hvor du indtaster hver enkelt webadresse i sit fulde navn (inklusiv https://www.) og laver et linjeskift efter hver adresse. Teksten skal være opsat med UTF-8-indkodning.
Plain text er den simpleste og mest skrabede form for sitemap – og derfor også den hurtigste. Du kan dog ikke tilføje ekstra informationer såsom meta beskrivelser eller sidetitler.
XML (eXtensible Markup Language) er et opmærkningssprog, som er udbredt på nettet. Excel og Google Sheets kan alle bruges til at lave XML-filer. Her skal du opsætte sitemappet på samme vis som med plain text – bortset fra at du kan inkludere ekstra informationer, som gerne må optræde i søgeresultaterne.
XML er nok den mest udbredte format, fordi det er nemt at autogenerere, og du kan tilføje vigtige ekstra informationer, som hjælper til at drive mere trafik ind fra søgeresultaterne.
Hvis dit CMS-system er designet til blogs, vil du som oftest også have et RSS-feed, der gør det muligt for folk at abonnere på din side.
Et sitemap kan kun indeholde 50.000 webadresser (URL) og være maks. 50 MB. Ellers er det nødvendigt at oprette flere separate sitemaps.
Det er dog sjældent nødvendigt at have flere sitemaps. Det er ofte kun relevant for webshops, der har mange forskellige produkter, der alle sammen skal rangere i Google.
Her er et eksempel på et sitemap:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><?xml-stylesheet type="text/xsl" href="//bonzer.dk/main-sitemap.xsl"?>
<urlset xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1" xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1 http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1/sitemap-image.xsd" xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>https://bonzer.dk/universet/</loc>
<lastmod>2022-07-28T09:13:28+00:00</lastmod>
</url>
<url>
<loc>https://bonzer.dk/hvad-er-et-crm-system/</loc>
<lastmod>2019-04-10T14:10:51+00:00</lastmod>
<image:image>
<image:loc>https://a.storyblok.com/f/179087/1400x800/6334395a1e/crm-customer-relationship-management.jpg</image:loc>
<image:title><![CDATA[CRM-Customer-relationship-management]]></image:title>
<image:caption><![CDATA[crm]]></image:caption>
</image:image>
<image:image>
<image:loc>https://bonzer.dk/app/uploads/CRM-system-definition-1024x546.png</image:loc>
</image:image>
<image:image>
<image:loc>https://a.storyblok.com/f/179087/1024x368/2ae068cf61/crm-systems-1024x368.png</image:loc>
</image:image>
<image:image>
<image:loc>https://a.storyblok.com/f/179087/840x200/3ffe06e3ab/happiness.png</image:loc>
</image:image>
</url>
Dit sitemap bør altid ligge så tæt på forsiden – eller dit root directory – som muligt. Det betyder, at det ofte vil have en webadresse eller URL á la “https://www.dinhjemmeside.dk/sitemap.xml”.
Hvis din side har flere subdomæner – altså underdomæner, ikke undersider – skal den placeres på det passende subdomæne.
Sitemappet skal også indgå i din hjemmesides Robots.txt. Det er en anden tekstfil i dit root directory, der fortæller maskiner såsom Googles crawlere, hvordan de skal opføre sig på siden.
Du kan læse mere om Robots.txt på Googles egen side.
Når du har lavet dit sitemap, bør du altid uploade det til Google Search Console.
Search Console er Googles eget værktøj til SEO. Her kan du bl.a. følge, hvilke keywords folk tilgår din side på, hvor meget trafik din side får fra Googles søgeresultater og meget andet.
Når du uploader et oversigt over dit site til Search Console, beder du Google om at gennemgå og [indeksere din side](http://Dét skal du vide, og sådan fremskynder du indeksering af dine ...https://bonzer.dk › Universet). Det er især relevant, hvis din side er helt ny.
Ulempen ved at bruge en ekstern sitemap generator er, at sitemappet kun er statisk. Det er et øjebliksbillede på, hvordan din side så ud, da du genererede kortet.
Mange CMS-systemer såsom WordPress (version 5.5. og nyere) og Shopify opretter automatisk dynamiske sitemaps. Det er den bedste løsning, hvis du tilføjer meget til din side.
Når det kommer til sitemap generators som moduler/plugins, har vi især god erfaring med Yoast.
Yoast er et gratis SEO-værktøj til WordPress det autogenererer et XML-sitemap over hele din hjemmeside.
Værktøjet gør det også muligt for dig at redigere dit sitemap eller opsætte bestemte regler, såsom at bestemte sider skal gøres til ‘noindex’ eller ved at fremhæve udvalgte sider som ‘canonical’.
Fra og med WordPress version 5.5. (udgivet i august 2020), opsætter WordPress nu selv et dynamisk XML-sitemap på din side.
Hvis du bruger et plugin eller har lavet dit eget sitemap, er det derfor vigtigt, at du undersøger om du bør:
Gøre ingenting
Deaktivere WordPress’ sitemap
Fjerne dit gamle sitemap
Hvis din nuværende side opdateres til version 5.5., og du pludselig har to sitemaps på din side, kan du risikere at forvirre søgemaskinerne.
Vil du gerne undgå at lave fejl i dit sitemap, robots.txt eller andet på din hjemmeside?
Så kan du slippe for besværet og bestille en gratis SEO-analyse fra Bonzer. Vi giver dig et overordnet overblik over din sides helbred og potentiale, samt en gennemgang af de keywords vi vurderer, er mest relevante for dig og din virksomhed.
Et sitemap er et kort over din hjemmeside, som kan læses af Google og andre søgemaskiner.
Dit sitemap bør placeres så tæt på dit root directory (forsiden) som muligt. Det vil typisk være på en side á la: "https://www.dinhjemmeside.dk/sitemap.xml".
Fra og med WordPress 5.5. laver WordPress selv et sitemap. Hvis du har en ældre version, kan du installere SEO-pluginet Yoast, som selv genererer et sitemap.
Der er to: XML og HTML sitemap. Et XML ses kun af crawlere. HTML sitemaps vil også kunne ses af brugere.
Ja! Med et sitemap kan du vise Google hvilke URL'er der på dit domæne.
HTML sitemaps er typisk sider på din hjemmeside, der linker til alle andre sider.
Typisk er sitemap placeret på URI'en /sitemap.xml, f.eks. bonzer.dk/sitemap.xml. Alternativt kan du tjekke robots.txt efter et link til. Kan du stadig ikke finde det bør du finde dokumentation fra dit CMS.
XML er det bedste format som understøttes af alle søgemaskiner. Det bør samtidig være kodet i UTF-8.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.