/
Content
/
0 min read
Sommeren er over os, og folk i Danmark er ved at blive klar til ferie og fri.
Men i SEO'ens verden står tiden aldrig stille
Så sommerperioden er der, hvor de mest succesfulde virksomheder slår til med en skarp SEO-strategi.
Men hvad skal du prioritere? Og hvad kan automatiseres? Og hvornår bør du indkalde hjælp udefra?
Disse spørgsmål - og mange flere - får du svaret på i dette blogindlæg om at forberede din søgemaskineoptimering til sommerferieperioden.
Indholdsfortegnelse:
Usammenhængende content giver trafiktab
Brug en content-kalender
Nå førstepladsen, mens dine konkurrenter solbader
Core Web Vitals rulles ud henover sommeren - er du klar?
Automatisk planlægning af content til sommer.
Sammenhæng og usammenhæng findes inden for to kategorier: udgivelse af indhold og tone of voice.
Når du og dine kære kolleger går på ferie, betyder det ofte, at mængden af indhold, der udgives på din side, bliver kraftigt reduceret.
Resultatet er, at strømmen af udgivet indhold bliver usammenhængende. Både på det tidsmæssige det kvalitetsmæssige plan.
Er dine konkurrenter kloge, så har de lavet en plan for at overtage dine indholds-nicher, mens du drikker drinks og bader.
For at gøre brug af denne strategi selv, kan du referere til del 3 af dette indlæg.
En god strategi for at modarbejde dette er at planlægge regelmæssig udgivelse af indhold. Afhængig af dit CMS kan dette nemt automatiseres. Det kan du læse mere om i del 5.
Ved sammenhængende og trofast at udgive indhold på din side, kan du holde på din målgruppes opmærksomhed. Også selvom du konkurrerer med Tour de France og EM. Dette øger hele din performance og ranking på Google.
Dette fænomen kaldes “content velocity” inden for SEO. En dansk oversættelse kunne lyde “indholdsfrekvens.” Helt basalt, så er content velocity en måling på, hvor ofte der udgives frisk indhold på en hjemmeside.
At udregne dine konkurrenters indholdsfrekvens er en god måde at lure, hvor mange ressourcer, de bruger på SEO. Så kan du regne på, hvor mange ressourcer du skal investere i indholdsproduktion og andet SEO for at slå dem.
Et andet vigtigt element i sammenhæng over sommeren er dit brands overordnede tone of voice (ToV).
Ved at snakke samme “sprog” igennem hele dit domæne, kan du vise dine læsere, hvem du er. Og hvis dette sprog er det samme, som din målgruppe taler… Ja, så har du deres tillid.
Og alle ved, at tillid er fundamentet for gode relationer og derfor også salg.
Omvendt, så prøv at forestille dig, at du taler på en anden måde end dine kunder. Eller en anden måde, end du plejer. Du ville lynhurtigt forvirre dine kunder og miste deres tillid.
Så hvordan kan du sikre en sammenhæng i din tone of voice over hele ferieperioden?
Den bedste løsning er selvfølgelig at sætte dig i stolen og skrive indholdet selv.
Men hvis du allerede har pakket Touranen og er på vej til Italien med ungerne, så er det ikke sikkert, det er muligt.
Du kan i stedet vælge at samarbejde med et eksternt bureau. Så tager de vare på din indholdsproduktion. Men her skal du være meget forsigtig.
At hyre et bureau kan muligvis skabe sammenhæng i udgivelsen over sommermånederne. Men det kan også være, de skaber knas i din tone of voice.
Undersøg dine potentielle samarbejdspartnere. På den måde sikrer du, at de er klar til opgaven.
Leder du efter et seriøst bureau, der kan hjælpe dig med SEO og indhold henover sommeren?
En content-kalender er et rigtig godt værktøj til at sikre sammenhæng i udgivelsen af dit indhold.
Ved at skabe et simpelt og intuitivt overblik over dit planlagte indhold, så har du bedre styr på sagerne i de inaktive måneder.
En kalender hjælper dig også med at sikre, at du støt udgiver indhold. På den måde har du ikke perioder med vildt meget indhold og perioder med lavvande.
Ved at have en fast plan for udgivelse af indhold holder du din målgruppe fast. Når du først har dem på krogen, kan du vedligeholde deres interesse gennem hele sommeren.
For eksempel brugte vi denne indholdskalender til at holde styr på de tekster, der skulle udgives for vores kunde DailyWatch. Det har givet et godt og skarpt overblik over de kommende måneder.
Her ser du et eksempel:
Hvis du har problemer med at opretholde en fast udgivelsesplan i løbet af ferien, så har dine konkurrenter det formentlig også.
Sagt på en anden måde: Du har nu en gylden mulighed for at overhale de andre.
En solid fremgangsmåde her er at skabe autoritativt og troværdigt ekspertindhold, der dominerer søgeresultaterne på Google.
Du kan læse mere om vigtigheden af “expert, authoritative and trustworthy” indhold (E-A-T) lige her.
For selvom de lokale kontorer er tomme henover sommeren, så fortsætter folks behov for at google. Der vil altid være en efterspørgsel på information - spørgsmålet er om markedet udbyder det.
Efterspørgslen er konstant, udbuddet går på ferie.
Så sommeren er et perfekt tidspunkt for dig til at ramme brugerne med relevant og brugbart indhold
Hvad kan du så få ud af at levere det indhold?
Øget trafik til din hjemmeside
Bedre kendskab til dit brand
Vær de første til at reagere på nye trends
Øge tilliden til din forretning ved at levere relevant indhold
Hvis du har tænkt dig at tage på sommerferie, bør du lade Bonzer stå for din indholds-produktion, teknisk SEO, linkbuilding og alt andet inden for organisk trafik.
Når du først har lavet din content-kalender, er det en god ide at skrive indholdet og automatisere udgivelsen.
Så kan du tage på ferien, mens teksterne flyver ind på hjemmesiden.
Afhængig af dit specifikke CMS så er det nemt og hurtigt at planlægge udgivelsen af indhold.
I WordPress gøres det sådan her:
Først skal du sætte din ønskede dato ved at trygge på “Publish = Immediately”. Så får du en kalender. Vælg din dato.
Så trykker du såmænd blot på “Schedule”/”Planlæg”... og indholdet udgives på den givne dato. Nemt.
Dette kræver selvfølgelig, at du har en masse indhold, der er klar til at blive udgivet.
Har du content klar?
Eller har du brug for hjælp med at skabe værdifuldt indhold i løbet af de næste måneder?
Som lovet i en af Googles artikler fra maj 2020, så er deres meget ventede Core Web Vitals-opdatering over os.
Denne nye opdatering fokuserer på de tekniske dele af din hjemmeside. Formålet er at skabe en bedre og hurtigere brugeroplevelse på internettet.
Kort fortalt, så dækker Core Web Vitals over tre elementer:
Largest Contentful Paint (LCP)
First Input Delay (FID)
Cumulative Layout Shift (CLS)
Du kan få en guide til at undersøge, analysere og eksekvere på det lige her.
I takt med at den nye opdatering rulles ud på tværs af de mange hjemmesider, som Google crawler, så vil søge-rangeringer både dykke og flyve.
Det vigtige spørgsmål er, hvordan opdateringen påvirker din sides organiske trafik.
Falder du til bunds og ender ude af syne på side 10?
Eller er det nu, du skyder i vejret og efterlader dine konkurrenter i støvet?
Hvis du ikke selv har de tekniske evner - eller tiden til overs - til at analysere din side for Core Web Vitals-problemer, så bør du overveje at samarbejde med et bureau, der kan klare det for dig.
At lægge fundamentet til fænomenale SEO-præstationer i sommerferien er én ting.
Noget helt andet er faktisk at eksekvere planen, tilpasse sig de uundgåelige forandringer og at holde sig opdateret på Googles konstante opdateringer.
For nej, Google holder ikke igen med opdateringerne, bare fordi vi andre spiser is og ligger på stranden.
I Bonzer specialiserer vi os i alt, der hedder SEO. Fra indhold og søgeord til linkbuilding, strategi, tekniske optimeringer og meget, meget mere. Vi står klar til at hjælpe dig med at få den organiske vækst, som du fortjener.
Director, Content
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.