blog

/

Strategi

/

0 min read

Månedens recap på søgemaskinen - Juli (2024)

Du får her et månedligt recap, der gennemgår juli måned på søgemaskinen, så du er klædt på til august. Velkommen til specialudgaven for juli 2024.

Vi byder velkommen til en specialudgave af vores ugentlige recaps, som denne gang dækker hele juli måned.

En måned som typisk byder på sommerferie verden over, men hvor der fortsat sker lidt af hvert på søgemaskinerne.

Juli måned kom bl.a. med nyheder og opdateringer på AI udviklingen hos både Google og Bing, opdateringer på Core Web Vitals, overvejelser ved content skalering, introduktion til OpenAI’s nye søgemaskine samt Alphabets Q2 resultater. Vi giver dig her et overblik.

AI udvikling hos Google, Bing og OpenAI

Vi begynder med en status på AI udviklingen. For her har både Google, Bing og OpenAI senest været i gang.

Google med dokumentation til AI-genererede billeder

Hos Google har de opdateret deres dokumentation til fuldt ud at understøtte mærkning af AI-genererede og AI-manipulerede billeder.

Den nye metadata, inklusiv labels som "AI-generated" og "compositeWithTrainedAlgorithmicMedia", hjælper med at identificere billeder skabt eller ændret af algoritmer som inpainting og outpainting.

metadata til ai-genererede billeder

Denne opdatering, der ikke længere er i beta, integrerer med IPTC-standarderne og giver detaljerede oplysninger om billedskabelse og manipulation.

Ændringerne sigter hermed mod at forbedre gennemsigtighed og tillid i søgeresultaterne ved klart at angive AI's involvering i billedproduktionen.

Google udvider med otte nye sprog til søgeresultater

Yderligere har Google også udvidet deres oversatte søgeresultater til at inkludere otte nye sprog: Arabisk, Gujarati, Koreansk, Persisk, Thai, Tyrkisk, Urdu og Vietnamesisk.

Denne opdatering gør det muligt for brugere at se titel- og metabeskrivelser på deres modersmål, og hvis de klikker på linket, oversættes hjemmesiden automatisk.

oversat søgeresultat på google

Udvidelsen går efter at øge global tilgængelighed og synlighed for publishers indhold ved at gøre det tilgængeligt for et bredere publikum på disse nye sprog, og hermed øger det mulighederne for globale marketingstrategier.

Ny statistik på Googles AI overviews

Som et sidste punkt hos Googles AI udvikling har ny forskning fra BrightEdge bekræftet, at AI Overviews’ keyword triggers udvikler sig hurtigt i USA.

BrightEdge ai overviews analyse

Keywords som "best," "what is," "how to," og "symptoms of" har oplevet en stigning i sommeren so far. Ecommerce-søgninger med AI overviews steg med næsten 20% siden starten af juli, med produkt-søgninger der viste en stigning på 66,67%.

Men Google er ikke de eneste på markedet for AI-resultater...

Bing opdaterer sit AI-søgelayout

Bing har opdateret sit AI-søgelayout, som nu prioriterer både AI-genererede svar og traditionelle organiske søgeresultater, hvilket opretholder trafikken til hjemmesider.

Det nye design indeholder en indholdsfortegnelse, AI-svar med kilde-links og organiske resultater, hvilket sikrer brugerengagement og udforskning.

bing ai søgning eksempel på elefanter

Microsoft's tests viser her, at dette layout bevarer antallet af kliks til hjemmesider, hvilket understøtter et økosystem, som virksomhederne ønsker.

Denne tilgang står i kontrast til andre søgemaskiners zero-click layouts, og understreger Bing's engagement i at gavne både brugere og content creators.

OpenAI lancerer ny søgemaskine: SearchGPT

Vi går fra Bing til OpenAI, som har lanceret SearchGPT, en AI-drevet søgemaskine designet til at give direkte svar med kildereferencer, snarere end blot links.

Denne nye søgemaskine integrerer realtids information, hvilket muliggør samtalebaserede opfølgende spørgsmål og inline-attributioner.

searchgpt eksempel på music festivals

OpenAI har også introduceret værktøjer for publishers til at administrere sit indholds udseende i SearchGPT-resultater, og giver indsigt i ydeevne og mulighed for feedback.

SearchGPT er i øjeblikket begrænset tilgængelig som prototype, med planer om at integrere funktionerne i ChatGPT i fremtiden.

Det er stadig tidligt i processen, og kun få har fået adgang, men det vil blive interessant at se, hvordan dette vil udfordre Googles egen AI-udvikling som et alternativ til search.

Forbedrede Core Web Vitals resultater i Googles CrUX-rapport

Googles CrUX-rapport fra juni 2024 viser forbedrede Core Web Vitals (CWV) resultater, hvilket positivt påvirker Page Experience Ranking Factor. Metrics som LCP, CLS og INP har alle set forbedringer.

Ændringer i måden, hvorpå Interaction to Next Paint (INP) måles, har bidraget til disse forbedringer.

crux rapport juni 2024 core web vitals resultater

Denne opdatering understreger det vedvarende fokus på page experience og dens indvirkning på brugernes oplevelse og rankings.

Google advarer: For meget indhold på for kort tid kan føre til ny evaluering af hjemmesiden

Vi bliver hos Google, hvor John Mueller har advaret om, at eksponentiel vækst i en hjemmesiders indhold kan føre til en ny evaluering fra Google's algoritmer.

En dramatisk stigning i mængden af indhold på kort tid, kan få Google til at behandle siden som ny, hvilket kræver en ny vurdering af dens placeringer og kvalitet.

Denne proces, som kan tage måneder, anbefales at blive tilgået strategisk og faset for at undgå potentielle SEO-problemer og sikre en jævn integration med eksisterende indhold.

Generelt bør man derfor i en bæredygtig SEO strategi gå efter at skabe en content velocity, som bygger på at levere og optimere indhold løbende hver måned, som giver en mere løbende udvikling.

Google Search øgede sin omsætning med 14% i Q2

Vi slutter af med Alphabet Inc., Googles moderselskab, som kan rapportere om en 14% stigning i Google Search indtægter for Q2 2024, hvilket udgør 48,5 milliarder $.

Google Cloud overgik også 10 milliarder $ i kvartalsindtægter for første gang. YouTube annonceindtægter steg fra 7,7 milliarder $ i Q2 2023 til 8,7 milliarder $ i Q2 2024.

Yderligere fremhævede deres CEO, Sundar Pichai, deres fokus på AI-innovation og reorganisering af AI-hold. Samlet set viser tallene, at det fortsat går bedre og bedre hos Alphabet og deres store investeringer og Google Search som helhed.

Takeaways og anbefalinger

Trods en måned med sommerferie mange steder, lå søgemaskinerne ikke stille.

Både Google, Bing og OpenAI forsatte sin AI udvikling, og det bliver især interessant at se udviklingen af SearchGPT.

Dog er Google fortsat de største, og på globalt niveau har de genvundet markedsandel igen.

Derfor er det især her, vi skal kigge, når vi skal opdatere os selv på, hvor SEO strategier skal bevæge sig hen. Det understreger Alphabets Q2 resultater også.

Vi så i juli flere spændende nyheder og kommentarer fra Google selv. Især deres kommentarer på indhold er relevant, da content velocity i dag er så afgørende for at se vedvarende og stabil vækst.

Hvad der kommer af opdateringer i august, bliver som altid spændende at følge - og her er én ting sikkert: vi dækker det hele her i Bonzer, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrencen.

Ønsker du hjælp til at løfte dine SEO resultater? Så tag fat i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau arbejder vi målrettet med at løfte virksomheder til de øverste placeringer på søgemaskinen.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.