/
Strategi
/
0 min read
I en digital verden der konstant udvikler sig, er Googles Search Generative Experience (SGE) blevet et fyrtårn for transformation. En transformation der markerer et større paradigmeskifte i digital marketing, hvorfor det er afgørende at dykke ned i nuancerne af forandringen og fremhæve de muligheder, det samtidig giver alle os i SEO.
I 25 år har Google stået i spidsen for innovation inden for 'search'. Introduktionen af SGE markerer her et betydeligt spring i udviklingen og har til formål at ændre, hvordan vi opfatter og interagerer med søgemaskiner i fremtiden.
Før vi dykker ned i SGEs betydning for SEO, skal vi først forstå, hvad det er. Search Generative Experience, eller SGE, er Googles seneste innovation inden for søgemaskine-teknologier. Ved hjælp af generativ AI sigter SGE mod at revolutionere, hvordan vi som mennesker interagerer med søgemaskiner.
I modsætning til traditionelle søgealgoritmer, der matcher søgeord (keywords) med resultater, forstår SGE konteksten og større kompleksitet af søgninger. SGE giver AI-baserede indsigter, simplificerer komplekse spørgsmål og engagerer endda brugerne i et 'samtale-format' for at give en mere interaktiv søgeoplevelse.
Selvom vi med de nyere former for søgeresultater vil se et skift i trafik mellem informative og transaktionelle søgeord, er det afgørende at være synlig på begge områder. Fordi hvis I ønsker at være det første resultat på produkt-søgninger, skal I samtidig dække informative/support spørgsmål gennem indhold. Samtidig vil man med større sandsynlighed også blive fremhævet på Googles informative SGE svar.
I bund og grund er SGE designet til at gøre søgeoplevelsen mere intuitiv, omfattende og brugervenlig. Teknologien understøtter derfor algoritmeopdateringerne samt teknologier fra de senere år, herunder MUM, The Helpful Content System og E-E-A-T-retningslinjerne.
Så hvis du har fulgt med, ved du, hvad jeg taler om. Hvis ikke, er det tid til at læse op på pensum.
Snakken om SGE har naturligvis fået folk til at genbesøge et gammelt spørgsmål: Er SEO dødt? Svaret er selvfølgelig nej.
Det er faktisk ret simpelt. For hvad denne opdatering har vist gennem tests - og hvad den vil demonstrere, når den bredt udrulles - er, at SEO er mere levende end nogensinde. SGE repræsenterer en af vores tids største muligheder for at komme foran konkurrenterne ved at skabe mere afstand end nogensinde før, der hvor folk søger med afsæt i behov.
Den eneste forskel er, at konkurrencen er blevet større, i takt med mere indhold genereres end nogensinde. Her spiller AI især en stor rolle i udviklingen.
SGEs essens ligger nemlig i dets engagement i at levere nøjagtige, omfattende og højkvalitetsresultater. Dette understreger betydningen af Googles E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) retningslinjer. I dette nye landskab er brugerengagement og originalitet i indhold blevet altafgørende. Hjemmesider der lever op til disse principper, er gearet til at få success.
Hvis du følger Googles E-E-A-T-retningslinjer, vil du derfor se mere trafik komme fra både informative og især transaktionelle søgninger, både nu og i fremtiden. Dette er også tydeligt baseret på de seneste core updates fra Google - den seneste fandt sted i august 2023.
Med en mere avanceret søgemaskine, der bedre tjener brugerne, vil kun endnu flere mennesker benytte den. For som vi ved, starter de fleste menneskers behov oftest med en søgning på en søgemaskine som Google - eller Bing (93% af online oplevelser begynder faktisk med en søgemaskine).
Baseret på dette bliver det endnu vigtigere at være synlig på søgemaskiner. Konkurrencen vil altså kun blive højere, i takt med mere indhold produceres af flere virksomheder. Derfor handler det om at skabe det bedste og mest unikke/originale indhold for at tjene jeres brugere og kunder. Hvis I formår at gøre det, vil SGE ikke underminere jeres markedsposition; det vil snarere hjælpe jer med at styrke den.
Google har for nyligt givet en opdatering, der fjerner flere FAQ-snippets i søgeresultater. Denne nylige ændring kan derfor i første omgang virke bekymrende. Dog kan dette være dog være et velovervejet træk. For ved at begrænse antallet af FAQ-svar i søgemaskinens resultatsider (SERP) opfordrer Google brugerne til at klikke ind på søgeresultaterne, hvilket driver mere organisk trafik til virksomheder.
Dette krediterer i højere grad de autoritære kilder, som står bag indholdet - noget, Google ofte er blevet kritiseret for ikke at gøre, da de har en tendens til at holde brugerne inden for søgeresultaterne, som har medført til 'Zero-Click Searches'.
For mig at se tilbyder denne ændring også generelt en mere simpel SERP - et punkt, som Google også selv understreger som hensigt, når de bliver spurgt ind til grunden bag opdateringen.
Introduktionen af SGE og FAQ-opdateringen er en del af en bredere fortælling, der sigter mod at forbedre brugeroplevelsen og prioritere kvalitetsindhold. For virksomheder og SEO-specialister præsenterer dette en unik mulighed: en chance for at holde sig foran kurven ved aktivt at engagere sig med brugere og kunder i dag, samtidig med at man forbereder sig på fremtiden - og på en bæredygtig måde.
Manglende tilpasning vil efterlade virksomheder nederst ift. både nuværende og fremtidige konkurrenter. Så ved at forstå og tilpasse sig de mange ændringer, styrker I ikke kun jeres online tilstedeværelse i dag, men I baner også vejen for vækst ved fremtidige opdateringer.
SEO-landskabet gennemgår på mange måder en 'renæssance' med SGE i centrum. Når vi studerer disse ændringer og justerer vores strategier, tilpasser vi os derfor ikke bare; vi former fremtiden. En fremtid, der understreger søgemaskiners fortsatte relevans for mennesker som forbrugere og informationssøgende. Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt en kanal som SEO er død eller ej. Faktisk har den aldrig været mere levende.
Derfor skal dine SEO- og marketingstrategier også være i topform for at slå konkurrenterne og opfylde budgetmål. Ellers vil ethvert produkt, I tilbyder, sakke bagud i det stærkt konkurrenceprægede marked for søgeresultater. Få derfor skabt et overblik af jeres indhold med en dybdegående analyse, hvis I ønsker at være med helt fremme.
Det er en spændende tid at arbejde med SEO, og mulighederne er uendelige. Sørg for at gribe chancen, mens I stadig kan.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.