blog

/

Analyser

/

0 min read

Coronavirussens indflydelse på E-commerce

En af de mest udbredte og omtalte virusser i flere årtier. Selvom Danmark så småt er begyndt at komme sig efter Coronakrisen, kan flere forretninger stadig mærke den indvirkning, det har på produktion, salg og møder.

I dette indlæg vil vi forsøge at kortlægge nogle af de specifikke påvirkninger, virussen har haft på E-commerce – og kommer til at have på forbrugernes fremtidige adfærd.

1. Produktmangel og bremset produktion 🏭

Forretninger, der afhænger af produktion i belastede lande – primært Kina – har oplevet den helt konkrete udfordring, at produktion af deres varer blev bremset eller helt stoppede.

I begyndelsen af krisen blev et utal af fabrikker lukket ned som resultat af virussen. Det så vi blandt andet ske i Shenzhen, hvor elektronikproducenten FOXCONN har sin største fabrik. Der har derfor været vedvarende rygter om, at virussen kan have været med til at forsinke produktionen af den næste iPhone.

Den kinesiske regering reagerede i begyndelsen af 2020 med hårde karantæneforanstaltninger, heriblandt ind- og udrejseforbud, maskeringspåbud og tvangskarantæne af borgere, som udviste febersymptomer.

Selv i dag ser vi mindre udbrud af virussen i Kina, som er med til at forsinke eller stå i vejen for produktion og transport af varer ind og ud af de sygdomsramte områder.

Det er ikke raketvidenskab, at det påvirker forretningerne i hele verden direkte, hvis det bliver umuligt at få nye varer hjem. Man kan ikke sælge mere, når lagret er tømt.

Ifølge en rapport fra konsulentvirksomheden McKinsey har krisen haft en todelt virkning på virksomheder, der importerer fra og eksporter til Kina. De har enten:

  • stadfæste deres tilstedeværelse i Kina

  • Diversificeret deres risiko og lave flere investeringer i andre lande

Hvilken strategi der er mest fremtidssikret, vides endnu ikke.

Men ligesom produktionen blev udfordret, var coronakrisen også med til at flytte endnu mere ‘fysiske’ shopping over i det digitale.

2. Butikskæderne frygter for sin fremtid

Som resultat af coronavirussen så vi bl.a. Statsminister Mette Frederiksen lave en landsdækkende lockdown. I forlængelse af dette, opfordrede hun også danskerne til at handle online fremfor fysisk i butikkerne.

Kan du handle online, så gør det.

Mette Frederiksen, Statsminister

Sammen med den generelle frygt, betød det, at flere danskere blev mere hjemme fra den fysiske shopping, da bl.a. shoppingcentre måtte holde lukket som resultat af en indledende udmelding i marts.

Marianne Lyngby Pedersen, der er adm. direktør for Bog & Idé, havde allerede torsdagen efter statministerens pressemøde oplevet et stort fald i fysiske kunder. Dette giver et problem, da der stadig er flere faste omkostninger, herunder husleje, løn til medarbejdere og andre omkostninger tilknyttet de fysiske butikker.

“Det bliver en økonomisk basker, så det gør noget,” udtalte hun til Børsen.

Vi ved endnu ikke om denne bekymring er velbegrundet. Staten lancerede en række hjælpepakker, som skulle holde hånden over virksomheder, der er blevet påvirket af krisen.

Noget tyder dog på, at krisen især har presset fysiske butikker, der i forvejen kæmpede med økonomien. Bog og Idés største konkurrent, Arnold Busck, der i mange år har lidt under en fejlinvestering i et nyt IT-system, så sig blandt andet nødt til at begære konkurs.

Ifølge en analyse fra Finans Danmark havde kun 125 danske virksomheder begæret konkurs i juni. 2/3 af dem kæmpede i forvejen med negative økonomiske nøgletal.

3. Hjemmeshopping er blevet det nye sort 🛍️

Fysisk shopping blev negativt påvirket af coronavirussens udbrud i Danmark – især under nedlukningen af samfundet, som fandt sted kort tid efter for at mindske smittespredningen.

Derudover satte det gang i en udvikling, hvor sygdomsbekymringer satte sig i forbrugerne, hvorfor det også helt naturligt mindskede den fysisk shopping.

Disse to ting var med til at gøre online hjemmeshopping til en trend. Ja, man kan vel efterhånden kalde det for normen blandt forbrugerne.

Ifølge en undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov fra juni 2020, brugte danskere generelt færre penge. Men det var især de fysiske indkøb, som blev påvirket.

I en rundspørge kunne YouGov desuden fortælle, at danskerne også forventede, at deres fremtidige forbrugsvaner kunne være permanent ændret.

De adspurgte forventer blandt, at de vil bruge færre penge i storcentre, caféer og til dagligdagsvarer i fysiske butikker.

Det er dog ikke kun dystre nyheder. Forbrugerne forventer også at købe flere danske varer – både fødevarer og produkter.

Helt konkret, vil det betyde, at vi vil se væsentlig mere hjemmeshopping i den kommende tid.

Som virksomhed med salg af produkter vil man altså gøre klogt i at lægge ekstra kræfter i sin digitale tilstedeværelse.

En god tilstedeværelse på blandt andet sociale medier og søgemaskinerne er i forvejen et godt råd, fordi det har en direkte indvirkning på det overordnede salg hos de fleste webshops.

4. Corona giver et boost til e-commerce 📈

Som Doug Stephens, forfatter til bogen “Reengineering Retail: The Future of Selling in a Post-Digital World_”_, siger, så vil Corona være det samme som “adding jet fuel to an already exploding segment of retail.

Søgemaskinerne bliver ifølge ham og flere andre eksperter de store vindere af den ellers skræmmende virus.

Farmstead, et amerikansk online supermarked, har desuden været ude at udtale, at de allerede i marts så en stigning på mere end 30% i leveringer. Et billede på en vækst i online bestillinger, som allerede nu skaber udfordringer for lagerkapaciteten hos flere webshops.

Derfor må man også forvente, at taberne kommer til at være de virksomheder/butikker, som endnu ikke har lagt et digitalt fokus. Eller som undlader at gøre det, hvilket Doug Stephens også selv påpeger i undersøgelsen fra Coresight.

5. Tal fra dansk e-commerce 🇩🇰

Helt konkret viste udviklingen sig allerede i marts blandt mange webshops herhjemme.

De webshops som handler med produkter, som man typisk finder i fysiske butikker og supermarkeder, oplever i disse dage fremgang på trafik og salg.

En af disse virksomheder er Rigtigmad.dk, som sælger og rådgiver danskerne på færdigretter til hjemmet.

Med en øget usikkerhed ved at gå ned hos det lokale supermarked, er danskerne gået til tasterne for at søge efter deres livretter – og her handler det mere end nogensinde om at være tilstede.

Søger man eksempelvis på “økologisk and” på Google, vil man finde Rigtig Mad på en førsteplads. Dette er blot en af deres retter.

Med mange retter, stor tilstedeværelse og flere online kunder end tidligere set, giver dette naturligt et kæmpe boost til virksomheder som har en god digital tilstedeværelse.

Ser man på Rigtig Mads organiske vækst (altså omsætning fra kun organiske/SEO resultater), så er den alene i perioden 9. til 15. marts  sammenlignet med perioden 2. til 8. marts, allerede steget med 284,21% i transaktioner, hvilket har givet en vækst i organisk omsætning på 468,82%.

Billeder ovenfor viser altså en udvikling på en kanal, som i disse dage tager store dele af det fysiske salg, som ellers vil ligge hos supermarkeder.

Den digitale kanal ligner derfor mere og mere en bæredygtig kanal, som ser ud til at bestå i mange brancher, selv når kriser rammer ind.

En udvikling der efterhånden viser sig for flere digitale platforme, og samtidig viser, at behovet ikke bliver mindre hos os som mennesker. Vi går bare online, når vi skal have det opfyldt.

Er din virksomhed klar til den stigende digitale handel?

Sidder du selv som marketingdirektør eller anden beslutningstager og er usikker på, hvor berette I er på den stigende digitale handel?

Eller er du bekymret over, hvordan forbrugeradfærden bliver påvirket af den nuværende udbrud?

Så har vi hos Bonzer valgt at give en gratis videogennemgang af jeres virksomheds digitale tilstedeværelse. Den forbliver relevant, selv efter det nuværende udbrud er overstået, fordi en solid digital tilstedeværelse bliver stadig mere afgørende for vækst i enhver form.

Uddybende spørgsmål?

Med ønske om yderligere information og interview på udviklingen kan henvendelse gå til Thomas Bogh, CPO ([email protected]) eller Ulrich Svarrer, CEO ([email protected]).

Tlf. +45 42 90 96 96

Ulrich Svarrer

CEO & Founder

Ulrich stiftede Bonzer i 2017, og sidder i dag som Founder & CEO i vores group bestående af Danmark, Sverige og Norge. Ulrich har en bred erfaring inden for marketing, og har hjulpet flere større virksomheder med deres marketing og go-to-market strategi. Til dagligt driver han bureauet sammen med den øvrige ledelse, og arbejder også direkte med nogle af vores kunder.

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.