blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 8 (2024)

Vi giver dig hver uge en gennemgang af de største nyheder og opdateringer fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi kompetitiv. Velkommen til årets 8. uge.

Velkommen til uge 8, som har budt på både spændende opdateringer fra Google samt kritik af søgemaskinens algoritme og så går rygterne på, at OpenAI ‘måske’ udvikler en ny søgemaskine. Vi giver dig her et overblik.

Google har opdateret vejledning på 'Image Removal'

Google har opdateret sine retningslinjer til fjernelse af billeder - også kendt som Image Removal - fra sit search indeks, hvilket giver mere detaljerede instruktioner til hjemmeside-ejere. Denne opdatering er vigtig for alle, der har brug for at administrere synligheden af billeder i Googles søgeresultater mere effektivt.

google image removal guidelines

Den nye vejledning beskriver de trin, der skal tages for at fjerne billederne, og giver løsninger på almindelige problemer, der opstår i processen.

Det er afgørende at forstå disse opdaterede procedurer for at sikre, at billeder indekseres korrekt eller fjernes i overensstemmelse med Googles retningslinjer og egen strategi.

Google har annonceret Gemma

Google har introduceret Gemma, en bærbar-venlig åben sprogmodel baseret på Gemini-teknologien, som vil kunne assistere både udviklere og analytikere.

google gemma announcement

Den kan bruges til at skabe chatbots, værktøjer til indholdsproduktion og meget mere. Gemma er tilgængelig i to versioner, med to milliarder eller syv milliarder parametre, og den har et stort ordforråd på 250.000 tokens, hvilket forbedrer dens alsidighed.

Modellen er udviklet med fokus på sikkerhed og ansvarlighed og ledsages af et toolkit til at optimere sikkerheden yderligere.

Gemma repræsenterer hermed et skridt fremad for tilgængelighed og sikkerhed inden for kunstig intelligens og store sprogmodeller.

Du kan her læse mere om introduktionen af Gemma.

Introduktion af 'Help Me Write'

Google har introduceret 'Help Me Write', en AI-assistent til Chrome-browseren, designet til at forbedre skriveopgaver ved at tilbyde forslag og forbedringer, mens man skriver.

google chrome help me write

Dette værktøj sigter mod at gøre skrivning mere effektiv og er en del af Googles løbende fokus på at integrere AI i hverdagens applikationer. Dette kan især være tidsbesparende samt indholds-optimerende, hvis man gerne vil gå fra tanke til sammenhængende tekst.

Funktionen er i første omgang tilgængelig på engelsk kun for brugere i USA.

Google har udvidet struktureret data for produktvarianter

Google har annonceret udvidet struktureret data for produktvarianter i søgeresultaterne. Noget som derfor giver flere optimeringsmuligheder, og er en nyhed som især er vigtig for e-commerce virksomheder.

struktureret data for forskellige produktvarianter

Den nye markup vil tillade online forhandlere at vise de forskellige variationer af produkter, de sælger, såsom farve, størrelse, materiale og mere.

Tidligere understøttede Google strukturerede data til enkeltprodukter, forsendelse og returnering. De opdaterede muligheder, giver derfor mulighed for at være endnu mere konkret og brugervenlig.

For at implementere den nye markup skal hjemmesider bruge Schema.org ProductGroup-typen og de tilknyttede egenskaber.

Kun gyldige strukturerede data er berettigede til inkludering i Googles søgeresultater. Dog garanterer gyldige strukturerede data ikke, at Google vil vise siden som et rich result - her kræves der bl.a. også helpful content og holistisk optimering som helhed.

Googles algoritme får kritik for at være bias

Googles review system-algoritme har modtaget kritik for at være bias ved at favorisere større brands i stedet for uafhængige publishers.

Dette sker efter flere eksempler, som mindre medier har rejst kritik på. Google har derfor selv adresseret bekymringer vedrørende potentiel bias i sin anmeldelses-algoritme som reaktion på beviserne, der antyder forskelle i, hvordan anmeldelser behandles og vises.

Noget der nu dykkes ned i og gerne skulle forbedres. En respons der derfor er afgørende for folk i SEO og virksomheder, der arbejder med produktanmeldelser, da det både kan forklare udvalgte søgeresultater i dag, og Googles ekstra store fokus på at gøre algoritmen bedre.

OpenAI med ny søgemaskine?

Vi slutter af med rygter, der går på, at OpenAI skulle være i gang med at udvikle en ny søgemaskine.

Nyheden om OpenAIs påståede udvikling af en søgemaskine, der kunne udfordre Google, har rejst spørgsmål om dens gennemførlighed og formål.

Rapporter antyder, at OpenAIs projekt måske vil udnytte Bing's teknologi, hvilket fører til spekulationer om, hvorvidt det virkelig ville udfordre Google eller tjene en anden funktion.

Der er også rejst bekymringer om OpenAIs mangel på ekspertise inden for informationssøgning og den potentielle involvering af Microsoft i projektet.

Timing af meddelelsen, der falder sammen med Googles Gemini-opdateringer, tilføjer yderligere interesse til situationen, hvorfor nogle spekulerer i, om det i højere grad var et stunt for opmærksomhed.

Alt i alt - selvom nyheden har skabt stor interesse - understreger den også usikkerheder omkring ideen om en OpenAI-søgemaskine.

Dette skyldes bl.a. også, at det er svært at se, hvordan søgemaskinen skal berettiges, da OpenAI allerede kører på Bings søgemaskine, og Bing allerede har sin chat-funktionalitet. Dog kan det måske i højere grad være et bud på en søgemaskine inde i chatten, men det må tiden gøre os klogere på.

Takeaways og anbefalinger

Uge 8 var lidt et mix af det hele med alt fra opdateringer af eksisterende retningslinjer til nyheder på nye. Derudover blev vi også introduceret til Gemma, hvilket bliver både relevant at følge og kende.

Arbejder man med e-commerce, gør man sig især også klog i at få optimeret ud fra de nye strukturerede data-muligheder inden for produktvarianter. Dette hjælper både brugere og søgemaskinen med at forstå de forskellige produkter bedre i dag og i fremtiden.

Dog virker det stadig uklart, hvorvidt OpenAI reelt set er i gang med at udvikle en søgemaskine, og hvordan den skulle fungere. Nogen tror det er et stunt, mens andre måske er overbevist. Hvad vi dog altid ved er, at kun tiden vil vise os, og udviklingen er ofte mere end spændende.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.