CASE

Itucation optimerede sin organiske tilstedeværelse på blot fem måneder → 105% flere visninger

Konsulenter på projektet

admin
Itucation optimerede sin organiske tilstedeværelse på blot fem måneder → 105% flere visninger

Key results:

  • Stigning i organiske keywords på side 1: 73%
  • Stigning i visninger på Google: 105%
  • Stigning i kliks fra Google: 36%

I denne case kigger vi nærmere ind i, hvordan samarbejdet mellem kursusudbyderen Itucation og Bonzer har skabt fantastiske resultater.

Itucation og Bonzer startede samarbejdet i november 2020, og siden da er det gået stærkt. På blot 5 måneder har Itucation ved hjælp af en skræddersyet SEO-strategi oplevet fantastiske resultater på rekordtid.

SEO-strategien indebar blandt andet en omstrukturering af siden, fokus på godt gennemarbejdet content til både transaktionelle og informative sider samt større fokus på det sunde tekniske fundament.

Alt i alt er der blevet skabt en solid organisk tilstedeværelse, som kun vokser dag for dag.

Derfor er denne case et godt eksempel på, hvordan man ikke skal være bange for at gå større til værks, når det kommer til udarbejdelsen af en skræddersyet SEO strategi – og hvordan man kommer længst med et godt samarbejde!

Vil I være vores næste succes-case? Så start ud med en gratis analyse og gennemgang her!

Nedenfor kan du nu læse mere om, hvordan Bonzer og Itucation i fællesskab har opnået nogle af de vigtigste resultater:

  • Flere organiske keywords på side 1
  • Stigning i visninger på Google
  • Positiv udvikling i kliks fra Google

Hvem er Itucation?

Itucation udbyder 6 ugers kurser for ledige – også kaldet 6 ugers jobrettet uddannelse. Denne jobrettede uddannelse er en ret for dagpengemodtagere og fleksjobvisiterede, såfremt man har været ledig i over 5 uger, og lever op til nogle specifikke betingelser. Man skal blot søge via ens a-kasse eller jobcenter for at tilmelde sig gratis til en jobrettet uddannelse.

Som ledig kan man derfor tilmelde sig et 6 ugers kursus hos Itucation indenfor forskellige emner, der ultimativt styrker ens kompetencer.

Specifikt ønsker Itucation at være den foretrukne kursusudbyder inden for specialiserede IT-kurser. Derfor udbyder virksomheden professionelle kurser indenfor forskellige grene af IT. Dette indebærer blandt andet også emner som kommunikation, digital markedsføring, økonomi, programmering og salg. 

Med deres store udbud af kurser er man sikker på at kunne forbedre lige netop de kompetencer, man som ledig gerne vil sætte ind på.

Hvad har Bonzer og Itucation opnået sammen?

Flere organiske keywords på side 1

Efter udarbejdelse af ny sidestruktur og konkurrencedygtigt content er Itucation begyndt at rangere på mange værdifulde keywords. Dette indebærer i høj grad også keywords på side 1.

Vi har produceret content til landingssider, kategorisider, produktsider og blogsiden med et formål om at skabe organisk trafik til forbrugeren, hvor end de er i deres forbrugerrejse. Og her har vi selvfølgelig haft stort fokus på fokus på search intent.

Derfor har vi set en eksplosiv udvikling i organiske keywords:

Lige inden vi startede samarbejdet i november 2020, rangerede Itucation på 679 organiske keywords i alt (placering 1-100), hvoraf 93 var at finde på side 1 (placering 1-10). 

Ved udgangen af marts 2021 rangerede Itucation på 1.331 organiske keywords i alt, hvoraf 161 af dem er på side 1 af Google.

Dermed har vi set en stigning på 96% keywords i alt, og 73% keywords på side 1, siden opstarten af samarbejdet – og kurven er stadig opadgående, og potentialet stadig stort. 

Stigning i visninger på Google

Samtidig med at vi så en stor stigning i keywords på side 1 af Google, steg synligheden på Google selvfølgelig også. Dermed så vi en stigning i visninger / impressions på Google — altså hvor mange gange en bruger er blevet eksponeret for et link til en af Itucations URL’er i søgeresultaterne på Google. 

Du kan se denne stigning i visninger på Google i grafen nedenunder:

I oktober 2020 havde Itucation 123.996 visninger på Googles søgeresultatside. I marts 2021 havde de til sammenligning 254.336 visninger. Det vil sige en stigning i visninger på Google på 105%.

Positiv udvikling i kliks fra Google

Den sidste af de tre vigtigste resultater, som vi vil fremvise fra samarbejdet, er væksten i kliks fra Google. Her har vi set en stigning på 36%, når vi sammenligner oktober 2020 med marts 2021. 

I oktober 2020 fik Itucation 2.516 kliks fra Google, hvor vi så 3.427 kliks fra Google i marts 2021. Altså 36% flere organiske kliks på blot 5 måneder.

Hvad har vi gjort og hvorfor?

Disse resultater er opnået ved hjælp af en skræddersyet SEO strategi, som blev lagt på baggrund af et grundigt analysearbejde. Det vil sige, at vi altid skræddersyr strategien til den specifikke case. I dette tilfælde havde vi fokus på nedenstående elementer for Itucation:

  • Ny og optimeret SEO-venlig taksonomi og struktur: Ved hjælp af en omstrukturering af sidens URL struktur opnåede vi en mere brugervenlig side. Dermed har vi gjort det nemmere for slutbrugeren – og Google – at finde rundt på siden, og finde den information der er brug for. 
  • En ambitiøs content strategi: Der blev skrevet nyt content med fokus på både transaktionelle og informative keywords. Dermed blev der skrevet nyt content, som tager højde for search intent på både landingssider, kategorisider, produktsider og bloggen.
  • Rådgivning og eksekvering på teknisk SEO: I takt med at den ambitiøse strategi blev udrullet, blev der stillet skarpt ind på, at det tekniske fundament fulgte med. En hjemmeside skal nemlig have et godt teknisk helbred, da dette kan forbedre rangeringen på Google.
  • Generel rådgivning på og eksekvering på SEO: Gennem samarbejdet har der selvfølgelig været fokus på, at der skulle være en god dialog. Det har sikret, at der løbende er blevet eksekveret på klassiske, men vigtige, SEO elementer. Dette inkluderer blandt andet linkbuilding, metadata og longtail keyword optimering.

SEO-strategien indebar altså en omstrukturering af siden, fokus på godt gennemarbejdet content til både transaktionelle og informative sider, stort fokus på det sunde tekniske fundament samt generel SEO forbedring.

Vi i Itucation er utrolig glade for vores samarbejde med Bonzer. Seriøsitet, professionalitet og kreativitet har været nøgleord i hele processen, hvilket har ført til en utrolig stor vækst i vores stadigt stigende organiske trafik, som i øvrigt kom meget hurtigere end forventet.

Samarbejdet er nøje planlagt og tilrettelagt – samtidigt også meget transparent. Vi modtager løbende rapporter og er ofte i dialog med dem, hvilket vi sætter stor pris på.

Udover de fine resultater, er jeg også selv – takket være Bonzer – blevet meget klogere på SEO. 

Det er tydeligt at Bonzer er de bedste i Danmark, og vi vil helt sikkert anbefale dem til andre.


Matthias Larsen, Digital Marketing Manager @ Itucation