Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Fremhævede resultater
Estimeret organisk trafik: +206% (Ahrefs)
Trafik-værdi (traffic value): +580% (Ahrefs)
Gennemsnitlig månedlig konverteringsværdi (conversion value): +156% (Google analytics)
Impressions: +96% (Google Search Console)
Keywords på side 1: +81% (Ahrefs)
Vi begyndte samarbejdet med kaffedistributøren ØNSK i februar 2021, og samarbejdet er i skrivende stund på sin syvende måned. Og vi ser nogle ret så imponerende resultater.
I casen gennemgår vi:
Hvem er ØNSK?
Hvad er strategien for vores SEO samarbejde?
Hvilke resultater opnåede vi?
Hvordan opnåede vi resultaterne?
ØNSK er en dansk kaffedistributør, der gør en dyd ud af at udvælge, importerer, riste og sælge økologiske kafebønner af højeste kvalitet. Bæredygtighed er i højsædet hos ØNSK - i alt fra emballage, som er bionedbrydelig, til deres forhold til nøje udvalgte kaffefarme.
ØNSK sælger både smagsfuld kaffe, du i den grad har lyst til at brygge, og alverdens kvalitetsudstyr, du har brug for til din kaffebrygning. De importerer deres håndudvalgte kaffebønner til deres faciliteter på Nørrebro i København, hvor de friske bønner bliver ristet.
Vores samarbejde med ØNSK startede med at indsamle indsigter og forstå ØNSKs forretningsstrategi og position på markedet. Med de indsigter begyndte vi vores analyse og definerede en skræddersyet strategi for og med ØNSK.
ØNSK havde kompetente in-house skriveressourcer, hvilket vi indtænkte i strategien ved at fordele tid og ressourcer til de områder, ØNSK ikke havde kernekompetencer indenfor. Derfor satte vi ind på:
Analyse af den tekniske SEO situation på ØNSKs side
Identificere keywords, som nyproduceret content skulle målrettes
Splitte kategorisider op, så de i højre grad mødte gældende søgehensigter (search intents)
Bygge sunde links ved brug af white hat linkbuilding taktikker.
Ovenstående action-punkter blev alle opsat for at øge den organiske trafik til ØNSKs side, få flere relevante besøgende ind og etablere et konverterende kaffeunivers på onsk.dk.
Gode SEO resultater kræver et godt samarbejde, og det har vi bestemt haft med ØNSK - som også har spillet en vigtig rolle i de opnåede resultater. Fx producerede ØNSKs in-house journalist og Digital Marketing Coordinator alt content og bidrog med vigtige indsigter, hvilket gjorde det muligt for os at allokere en god portion tid til linkbuilding og at bygge sunde, relevante og styrkende links til onsk.dk.
Den estimerede organiske trafik er et parameter for den organiske trafik baseret på keyword-placeringer og deres respektive søgevolumener. Vi bruger dette metric i stedet for organisk trafik fra Google Analytics, så vi ikke lader dataen påvirke af sæsonudsving.
Siden begyndelsen af samarbejdet i februar har vi set en flot og stabil stigning i organisk trafik - selv uden brug af den peakende august måned ser vi en stigning på hele 206%.
Trafik-værdi (kaldet traffic value i SEO terminologiens verden) er et estimat på, hvor meget af den totale trafik ville have kostet, hvis trafikken skulle være opnået gennem betalte annoncer som Google Ads.
Vi ser en skarp stigende tendens i traffic valuen med et peak i august, hvilket skyldes, at ØNSK ranker efter opstart af samarbejdet begynder at ranke på keywords med en høj cost per click - dvs. attraktive og højkonverterende keywords.
Den organiske konverteringsværdi (conversion value) er et udtryk for, hvor meget konverteringsværdi, den organiske trafik genererer. Det er teknisk set en first-touch model, hvor en konvertering tilskrives den organiske trafik, fordi den konverterende besøgendes første interaktion med siden skete gennem organisk trafik.
I ØNSKs tilfælde ser vi en stigning på 206% i den gennemsnitlige månedlige konverteringsværdi tilskrevet den organiske trafik. Det skyldes både stigningen i den organiske trafik-værdi, og at vi har skabt mere relevant trafik for ØNSK.
En impression er defineret ved, at en specifik side får en visning i Googles søgeresultater, og vi ser ofte en korrelation mellem keywords og impressions.
Derfor kan en stigning i impressions både øge din brand awareness, din organiske trafik og dine konverteringer.
I denne case har vi næsten fordoblet antallet af impressions for ØNSKs side med stigning på 96%.
Når vi ser, at et keywords har en position 1-10 på Googles søgeresultater, har vi at gøre med et keyword på side 1. Keywords kan dog have forskellige antal søgninger, fx er der natuligt nok flere, der søger på 'facebook' end 'organisk kaffe fra Nicaragua'. Der er derfor ikke nødvendigvis en klar korrelation mellem keywords på side 1 og den organiske trafik, selvom flere keywords på side 1 ofte indikerer en stigning i organisk trafik.
Vi formåede at øge det totale antal af keywords på side 1 for ØNSK med hele 81%.
de opnåede resultater er ikke kommet af sig selv eller over natten. Vi skabte en skræddersyet strategi for ØNSK baseret op deres ønsker og markedsposition, og efter enighed om strategien begyndte vi at producere indhold, lave linkbuilding og fikse tekniske SEO fejl.
ØNSK havde som nævnt nogle kompetente in-house skriveressourcer, som vi gjorde brug af til at ramme den helt rigtige og ønskede tone of voice på ØNSKs hjemmeside. Vi udarbejde keyword-analyser og de nødvendige indholds-briefs, som ØNSK tog med sig i indholdsproduktionen. Da ØNSK af gode grunde havde et meget bedre indblik i deres produkter, end vi havde, gik produktionen af indhold hurtigt, og vi fik sammen skabt det rigtige indhold, som siden da er brugt som en aktiv del af SEO strategien til at skabe ovenstående stigninger i SEO metrics.
Linkbuilding går ud på at gøre din side autoritær og tillidsfuld i Googles øjne ved at få andre relevante og stærke hjemmesider til at linke til din side.
Vi fokuserer altid på de lavthængende linkbuilding-frugter, når vi går i krig med linkbuilding for en ny kunde. Vi rakte derfor ud til en række relevante hjemmesider, som fx havde nævnt ØNSK uden at linke til dem, eller som kunne have gavn af et stykke kvalitetsindhold fra ØNSK. På den måde fik vi opbygget en base af stærke links til ØNSKs side og fik dermed ledt nye besøgende ind og styrkede sidens autoritet hos Google.
ØNSK havde en del tekniske SEO problemer med deres hjemmeside, da vi begyndte samarbejdet. Problemer strakte sig fra manglende metadata til såkaldte 'orphan pages' (sider der ikke linkes til internt). Da ØNSKs fokus lå på at importere, riste og distribuere kvalitetskaffe og ikke at tage hånd om tekniske SEO fejl, satte vi ressourcer af hertil, så vi fik skabt så teknisk sund en side som muligt. Du kan have nok så meget godt indhold på din side, men uden en vis teknisk sundhed, kommer du ikke på side 1 på dine vigtigste keywords - og derfor er et fokus på den tekniske sundhed altid en ekstrem vigtig del af enhver SEO strategi hos os.
"Vi har set en signifikant udvikling i vores SEO indsats, siden vi begyndte samarbejdet med Bonzer. Vi har oplevet et stærkt samspil mellem vores viden og intentioner om at komme bredere ud med at distribuere kvalitetskaffe og Bonzers rådgivning på keywords og teknisk SEO. Deres viden om og råd til, hvordan vi skaber indhold og får det implementeret i en optimal hjemmesidestruktur, har også i den grad hjulpet os med at få både vores blogindhold og kategori- og produktsider til at ranke på Google."
Andreas Kirk, CEO & Co-owner, ØNSK
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.