Case

3280% flere keywords på side 1: Sådan fik vi det til at ske med Owayy

Kategori

Konsulenter

Nemi Nødskov

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Key results:

  • Vækst i organisk trafik: 452.72%

  • Vækst i organiske visninger: 350.51%

  • Vækst i organiske keywords på side 1: 3280%

  • Vækst i det totale antal organiske keywords: 1650%

Owayy er et univers af håndplukkede ‘Getowayys’ med formålet om at skabe et frirum i unikke omgivelser.

I marts 2021 indgik Bonzer og Owayy et samarbejde med et klart mål om at øge danskernes kendskab til deres markedsplads. Snart et år inde i samarbejdet har vi i nået det mål, og vi har sat ind med nye fokusområder: øget kendskab til Owayy også i Sverige og Norge og særlige indsatser i lavsæsonperioder for overnatningsoplevelser.

Owayy ranker nu i toppen af Googles side 1 på de vigtigste keywords som ‘glamping danmark’ med 5,300 månedlige søgninger, ‘goglamping’ med 2,500 månedlige søgninger og ‘glamping sjælland’ med 3,200 månedlige søgninger. Dét på trods af, at Owayy for kun fem måneder siden gennemførte et navne- og hjemmesideskift fra goglamping.dk til owayy.com: noget vi typisk oplever påvirker rankings, trafik og andre SEO-metrics, men Owayy har haft så meget styr på processen omkring det, at vi stort set intet mærkede på SEO-siden ved det skift.

Lad os dykke ned SEO-resultaterne, og hvordan vi har opnået dem:

Casen kommer omkring:

  • Vækst i organisk trafik

  • Vækst i organiske visninger på Google

  • Vækst i organiske keywords på side 1

  • Vækst i det totale antal organiske keywords

  • Hvordan opnåede vi resultaterne?

Vi starter med en kort introduktion til Owayy

Hvem er Owayy?

Owayy blev stiftet i 2018 som en lidt anden virksomhed, end de er nu. Owayy startede nemlig ikke op som en platform for glampingoplevelser. De startede op som oplevelsesværter drevet af et ønske om at skabe et pusterum fra hverdagen og at sætte det mindst mulige miljømæssige fodaftryk i den proces.

Dengang gik de under navnet Naturturen, hvilket de senere skiftede til GoGlamping for nu at hedde Owayy. Owayy blev omdannet til en platform for glampingoplevelser i 2020, da der på det tidspunkt ikke fandtes en oplevelsesplatform, der matchede Owayys værdier om at kunne nyde et tiltrængt pusterum væk fra hverdagen uden at gå på kompromis med vores miljømæssige fodaftryk.. Bag Owayy står to kammerater og dengang dimittender fra Chpbusiness, den nu 25-årige Magnus Emil Hlst Schou og 25-årige Anton Frederik North. Owayy glamping-konceptet er en kombination af unikke oplevelser, natur og komfort, og man kan som bruger af platformen på nuværende tidspunkt finde oplevelser i både Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island.

Fokusskift i 2022

I 2022 skifter Owayy fokus fra ‘kun’ at være fokuseret omkring unikke overnatningsoplevelser langt ude i naturen til også at have fokus på mere lettilgængelige getaway oplevelser - oplevelser med omdrejningspunkt i mere afslapning, afstressning, romantik og velvære i blandt andet unikke sommerhuse, glamping, trætophytter og på retreats. Owayy har en vision om at blive det førende univers for unikke overnatningsoplevelser i Europa, og flere lande er derfor helt sikkert på tegnebrættet.

Konkurrence på det danske marked

Owayy befinder sig på et marked uden de helt store direkte konkurrenter i Danmark. Platforme som Airbnb og booking.com er konkurrenter, da de er store anerkendte platforme til booking af overnatningssteder, men de er ikke direkte konkurrenter, da de ikke har fokus på unikke oplevelser, som Owayy har.

Owayy kom til os i Bonzer i marts 2021 med et ønske om mere synlighed på Google og et større kendskab til Owayy blandt danskerne. Efterfølgende har vi oprustet samarbejdet til også at omfatte SEO-arbejde i Sverige og Norge ud fra de samme ønsker om øget synlighed og kendskabet. I det følgende vil vi præsentere de foreløbige SEO-resultater på det danske marked og give indblik i, hvordan vi har nået de resultater.

Vækst i organisk trafik

For at kunne skabe vækst i organisk trafik skal du producere content, der er målrettet de vigtigste keywords og deres søgehensigt. Dét har vi gjort sammen med Owayy, og det ses på netop væksten i organisk trafik. For at undgå sæsonudsving og for at fokusere på det danske marked har vi herunder sammenlignet den månedlige organiske trafik fra Danmark til owayy.com i december 2020 med trafikken i december 2021:

Vi ser her, at Owayy fik 1.931 besøgende fra organisk trafik i december 2020, og at tallet hed 10.673 i december 2021. Det er altså en stigning på intet mindre end 452.72%.
Nedgangen i organisk trafik, der kan ses mellem september og oktober, skyldes hjemmesideskiftet fra goglamping.dk til owayy.com. Dét er helt normalt, at der sker et fald i trafik den første tid efter et hjemmesideskift, og ofte varer det længere, end det har været tilfældet med Owayy. Men på grund af Owayys interne tekniske kompetencer har hjemmesideskiftet forløbet gnidningsfrit, og trafikken kom hurtigt tilbage på rette spor.

Vækst i organiske visninger på Google

Organiske visninger (impressions) viser, hvor mange gange en side er blevet vist for brugere på Google.

I takt med at en side når Googles side 1 med flere organiske keywords, får siden ofte også flere visninger på Google. Her vil siden nemlig blive eksponeret for flere Google-brugere. For Owayy ser vi bestemt også en stigning i organiske visninger:

For også her at undgå sæsonudsving har vi sammenlignet december 2020 med december 2021, og udgangspunktet er fortsat Danmark. I december 2020 ser vi, at Owayy (på dette tidspunkt GoGlamping) havde 9.077 månedlige organiske visninger, og at tallet for december 2021 er hele 40.893. Dét er en stigning på mere end 300%, helt præcist 350.51%.

Vækst i organiske keywords på side 1

Flere keywords på side 1 er lig med øget synlighed på Google. Og netop den synlighed har været og er et stort fokus i vores samarbejde med Owayy. Derfor har vi og fortsætter med at producere content målrettet vigtige keywords for Owayy. Resultaterne på keyword-fronten i Danmark viser, at content-arbejdet har båret frugt:

I december 2020, da Owayy hed GoGlamping, ser vi, at de rangerede med 5 keywords på side 1 på det danske marked. I december 2021 er tallet 169, og stigningen er altså intet mindre end 3280%.

Vækst i det totale antal keywords

Det er ikke kun keywords på side 1, der har taget et gevaldigt ryk opad for Owayy. Det totale antal organiske keywords er også fulgt med. En stigning i det totale antal keywords er ofte ensbetydende med, at en side er godt på vej mod endnu flere keywords på side 1, og det er også vores klare forventninger for Owayy.

Vi ser en stigning fra 67 totale organiske keywords i december 2020 (goglamping.dk på det tidspunkt) til 1.173 i december 2021. Stigningen her lyder på 1650%.

Bonzer er vores faste samarbejdspartner på SEO, og resultaterne taler for sig selv.

Vi påbegyndte samarbejdet med Bonzer i foråret 2021, og vi har siden set en stor vækst i organisk trafik. Bonzer er professionnelle, målrettede, fokuserede, analyserende og kommunikative. Med ugentlige updates og sparringer på Slack føler man sig altid opdateret og inddraget.

Udover de ugentlige dialoger gennemgår Bonzer dybdegående månedens resultater og kommende fokusområder fordelt på alle landene - hos Owayy har vi både fokus på Danmark, Sverige og Norge, hvilket Bonzer håndterer til UG.

Magnus Schou, CEO og Co-founder hos Owayy

Hvordan opnåede vi resultaterne?

SEO-strategi med content i fokus

Siden navne- og hjemmesideskiftet i september 2021 har SEO-strategien for Owayy været fokuseret omkring blogindhold, der kan synliggøre Owayy på nye relevante keywords inden for glamping, unikke overnatninger og staycation. Hver måned ser vi ind i potentielle nye keywords, Owayy bør være til stede på, og herudfra producerer vi ét-tre stykker content om måneden.

Sæsonindsatser & linkbuilding aktiviteter

Derudover er der naturligt mest gang i forretningen hos Owayy i sommerperioden, da det er her, vejret tillader gode oplevelser i naturen. Derfor har Owayy måtte finde på indsatser, der kan sætte skub i forretningen i vinterperioden. Her kom de på ideen med salg af gavekort til oplevelser i de varmere perioder, og det har vi brugt i vores SEO-arbejde. Fx ved at lave et indlæg om oplevelsesgaver til jul, som vi har kunne bruge til linkbuilding.

Dog er der højtider og sæsoner uden for de varme perioder, vi har kunne udnytte. Fx ved sammen med Owayy at udtænke oplevelser til Valentinsdag eller i juleperioden. Dét har vi kunne bruge til linkbuilding, hvor vi har rakt ud til sider, der lever af at informere deres læsere om nye spændende oplevelser, og vi har skaffet en del stærke positionerende links til Owayy fra det.

Lokal SEO og anskaffelse af links fra sider, der omtaler lokale aktiviteter, er også et stort fokus på linkbuilding fronten. Vi rækker ud til lokale sider, der skriver om oplevelser i deres by, og tilbyder dem at præsentere deres læsere for Owayys oplevelser i netop den by. Også det har skabt en række stærke links.

Samarbejde med Owayy

Succesfulde SEO-resultater er oftest et resultat af et stærkt gensidigt arbejde, og det er bestemt også tilfældet med Owayy. Vi arbejder tæt og agilt, og vi vender altid nye ideer med Owayy, der er hurtige til at reagere og sætte kræfter ind, hvis de fx har særlig kontakt til en side, vi vil målrette en linkbuilding indsats mod. Derudover har Owayys interne tekniske ressourcer gjort, at vi endnu ikke har stået overfor uløselige tekniske problemer, og at hjemmesideskiftet forløb gnidningsfrit - hvilket har en enorm indvirkning på de resultater, vi her kan fremvise.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.