/
Analyser
/
0 min read
Hvert år udgiver Google en oversigt over de søgninger, som vi danskere har foretaget i løbet af året. En oversigt der typisk afspejler de områder, der har fyldt mest i mediebilledet. Med andre ord de områder, som vi har talt mest om.
2022 har ikke været nogen undtagelse. Her har emner som krigen i Ukraine, Folketingsvalget, elpriser, Tour de France, VM og en række tab af danske personligheder især fyldt meget.
I denne analyse gennemgår vi kategori for kategori de emner, der fyldte mest hos danskerne. Vi uddyber i forlængelse med ekstra indsigt på de søgninger, der har oplevet stor interesse i år.
Samlet vil dette give en oversigt over, hvad vi som danskere har tænkt mest på, og hvilket afsæt 2023 starter med. Et afsæt som enhver virksomhed kan bruge til at forstå den makroøkonomiske udvikling i samfundet.
Overordnet bliver søgningerne inddelt i 6 kategorier:
Mest trendende søgninger
Dansk politik
Danskere
Spørgsmål
TV og film
Udenlandske personer
De fem mest trendende søgninger i 2022 er som følger:
De mest trendende søgninger er defineret af de begivenheder, der trækker dem frem i vores bevidsthed. Et år som har budt på utallige begivenheder, der har trukket overskrifter og søgninger.
Året startede ud med krig i Ukraine, da Rusland valgte at invadere landet. Dette løftede søgningerne på "ukraine" på Google alene i februar til +650.000. Gennemsnittet for året er dog på ca. 117.000 søgninger om måneden.
Krigen i Ukraine har dog også haft indflydelse på andre søgninger, da elpriser i starten af efteråret blev ekstra interessant for danskerne. Noget som har været et resultat af stigende priser grundet krigen i Ukraine. Derfor er søgningen "elpriser" også at finde på 3. pladsen blandt de mest trendende søgninger.
Det mest trendende emne har dog været at finde i den sidste del af året, da VM begyndte i Qatar. Historiens mest omdiskuterede slutrunde i fodbold topper årets søgninger i Danmark 2022 baseret på trends.
Sådan her så det ud i løbet af året (på de nøjagtige søgninger og ikke emnet som helhed):
De fem mest søgte danskere i 2022 er som følger:
I 2022 gjorde flere danskere sig bemærkede på både godt og ondt. Sidste år var "christian eriksen" den hyppigste søgning i forlængelse af hjertestoppet i Parken. En type af søgninger, som også har været set i 2022.
I år ser det nemlig igen ud til at tragedierne har fyldt i søgningerne. Her toppes listen af Sidney Lee og Hugo Helmig, der på tragisk vis begge mistede livet dette år. Trenden ser således ud, at søgninger på "hugo helmig" med sandsynlighed - inden årets udgang - vil overgå trenden, der var på Sidney Lee.
Der har også været interesse for dem, som gjorde sig ekstra bemærkede for deres bedrifter. Her ses i top 5 både Alex Vanopslagh og Holger Rune.
Vanopslagh blev i sig selv et ikon på de sociale medier op til Folketingsvalget, som medførte i rekordvalg for Liberal Alliance.
Holger Rune gjorde sig ekstra bemærket, da han sensationelt slog Novak Djokovic i finalen ved Paris Masters og hermed vandt hele turneringen.
Der har også været plads til Simon Spies, som trods at have været død i mange år, har fået ekstra meget omtale i gennem flere tv-udsendelser om hans liv.
Sådan her så det ud i løbet af året (på de nøjagtige søgninger og ikke emnet som helhed):
De fem mest populære søgninger inden for dansk politik i 2022 er som følger:
I år har dansk politik - af gode grunde - fået sit helt eget punkt. Med et dansk folketingsvalg, har der naturlig set været mange søgninger inden for denne kategori.
Ligesom det var sidste år ved Kommunalvalget, så har "kandidattesten" været blandt de mest populære søgninger. I år topper testen således listen, som viser, at vi danskere har været ekstra meget i tvivl om hvor stemmen skulle gives.
Udover meningsmålinger og folketingsvalget generelt, består top 5 således også af navne. Naturligt (jf. mest søgte danskere) er Alex Vanopslagh med her. Dog er Uffe Elleman-Jensen også at finde, da han i 2022 gik bort i en alder af 80 år. En politiker der gennem sine mange år på Christiansborg havde ekstra meget indflydelse på den dagsorden, der var - noget danskerne har husket.
Der bliver i gennemsnit søgt 700 gange om måneden på "Uffe Elleman-Jensen", men i juni steg dette til +5.800 søgninger. Læg her mærke til, at der i nedenstående oversigt vises ud fra søgningen "uffe elleman-jensen", men at der også skal tages højde for søgninger relateret til navnet. Den søgning som trendede mest under kategorien for Uffe Elleman-Jensen var "uffe elleman".
Sådan her så det ud i løbet af året, hvor søgningerne er af gode grunde samlet omkring valget (på de nøjagtige søgninger og ikke emnet som helhed):
De fem mest populære spørgsmål i 2022 er som følger:
I 2022 medførte mange begivenheder, at der kom mange spørgsmål, som folk ønskede svar på. Her var det naturligt nok krigen i Ukraine, som skabte flest spørgsmål.
Top 3 på de mest trendende søgninger udgøres af "hvorfor krig i ukraine", "hvorfor er diesel dyrere end benzin" og "hvorfor angriber rusland". Søgninger der både er relateret til krig og inflation.
Derudover var i top 5 at finde også spørgsmål om mitid, samt hvorfor det danske landshold spillede med sørgebind.
Det er ikke nogen hemmelighed, at inflation i sig selv har været et emne, der har bragt overskrifter i 2022. I forlængelse af bekymrende søgninger, har vi derfor dykket ned i, hvilke makroøkonomiske tendenser, som kan udledes af Googles mange søgninger.
"Løn efter skat" er steget +54% sammenlignet med sidste år.
I takt med at der har været større usikkerhed i verdensøkonomien, er priserne steget, og fokus på løn efter skat har været ekstra stort blandt alle os danskere. Dette har vist sig i søgningen "løn efter skat", som er steget 54,84% alene sammenlignet med sidste år.
Ser vi på det første halvår af 2022, hvor der for alvor kom usikkerhed i søgningerne, var der knap 3.900 søgninger om måneden på "løn efter skat".
"Jobansøgning" steg +51% i søgninger på Google
I forlængelse af inflationen, har arbejdsmarkedet været mærket. Dette har ført til fyringer mange steder, hvilket naturligt har sat gang i søgningerne på, hvordan man laver en god jobansøgning.
I 2022 blev der derfor søgt 51,52% mere på "jobansøgning" end året forinden. Dette understreger de udfordringer mange danskere har haft, samt søgen på at komme tilbage på arbejdsmarkedet.
De fem mest populære udsendelser fra tv og film i 2022 er som følger:
Når det kommer til det vi så i tv, er det bemærkelsesværdigt at se på de genrer, som har været mest populære.
Baseret på top 3 er det primært de mere dystre og autentiske historier, som har fanget danskernes interesse. Dette følges af store serier som Euphoria og Stranger Things. Ja generelt har serier i højere grad fået publikum end filmene har.
"Herlufsholm" gik fra at have knap 10.000 månedlige søgninger til, at de i maj alene havde +234.000 søgninger på Google (gennemsnit for året: 29.000 om måneden). Et direkte resultat af TV2 dækning af de ting, som gennem tiden skete på kostskolen.
Yderligere har de forskellige serier primært vist trends netop der, hvor de er udkommet i løbet af året.
Sådan her så det ud i løbet af året (på de nøjagtige søgninger og ikke emnet som helhed):
De fem mest søgte personer fra udlandet i 2022 er som følger:
Om det er den ene eller anden kategori, går flere hændelser fra året igen. Baseret på søgninger efter udenlandske personer, har krigen i Ukraine igen haft størst interesse.
Således topper Vladimir Putin listen over de mest søgte fra udlandet.
Efterfølgende kommer to kvinder fra film-verdenen - Anne Heche og Amber Heard - som hver især enten har været i en ulykke eller en retssag. Noget der naturligt har skabt omtale i medierne.
I top 5 er også at finde den afdøde Dronning Elizabeth, som regerede i mere end 70 år, hvor 2022 blev endestationen for hendes liv.
Olivia Newton-John fuldender top 5, som ligesom Anne Heche og Amber Heard var en skuespillerinde, der gik bort i 2022. Hermed understreger det også, at en overvægt at top 5 søgninger på udlændinge har været baseret på deres død.
Dette mønster ligner også det, som viste sig på kendte danskere, hvor halvdelen var gået bort. Noget der altså generelt skaber meget omtale og herefter søgninger på Google.
Sådan her så det ud i løbet af året (på de nøjagtige søgninger og ikke emnet som helhed):
Ønsker du en analyse over, hvordan tendenserne ser ud for din industri, kan du anmode om en SEO analyse hos os. Her vil vi både give indsigt og optimeringsmuligheder.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.