blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 7 (2024)

Vi giver dig hver uge en oversigt over de vigtigste nyheder og opdateringer fra søgemaskinen, så du kan følge udviklingen og holde jer foran konkurrenterne. Velkommen til uge 7.

Selvom uge 7 for mange danskere betød vinterferie, har søgemaskinen ikke holdt tilbage med opdateringer og nyheder. Vi giver dig her et overblik.

Google introducerer nye søgefunktioner i EEA

Google har introduceret nye søgefunktioner i Europa for at overholde EU's Digitale Markedslov (DMA).

Disse funktioner omfatter aggregator-links til store aggregator-sider samt karruseller med rich results inden for rejse, lokale services og shopping, og er designet til at forbedre brugeroplevelsen og øge gennemsigtigheden i search.

Google vil ligeledes give brugerne bedre mulighed for at filtrere søgeresultater mere præcist.

nye search features i europa

Disse tiltag sigter mod at præsentere brugerne for mere relevant information. Her tester Google eksempelvis også en ny funktion for flyrelaterede søgninger, der viser resultater fra flyselskabers hjemmesider i en separat enhed.

Samlet set er de nye søgefunktioner eksklusive for brugere i European Economic Area (EEA), og er en del af Googles bestræbelser på at skabe et mere brugerfokuseret og konkurrencepræget digitalt marked i overensstemmelse med DMA's mål.

Google opfordrer derfor de europæiske virksomheder - og dem der betjener europæiske brugere - til at udtrykke interesse for disse nye funktioner ved at udfylde en formular.

Google kan bedre spotte 'fake reviews' med ny AI

Google har forbedret sin evne til at identificere falske anmeldelser ved at anvende ny AI-teknologi, hvilket har resulteret i en blokering af over 170 millioner falske anmeldelser i 2023.

Dette er en 45% forbedring i nøjagtigheden sammenlignet med tidligere.

ai teknologi til at finde fake reviews

Denne AI analyserer mønstre for at spotte mistænkelig aktivitet hurtigt, hvilket giver en væsentlig fordel for lokale virksomheder ved at beskytte dem mod skadelige falske anmeldelser.

Google understreger, at indsatsen for at bekæmpe falske anmeldelser hjælper med at sikre, at virksomheders online omdømme nøjagtigt afspejler kundetilfredshed og servicekvalitet.

Google opdaterer sin Google-Extended web crawler dokumentation

Google har opdateret sin Google-Extended web crawler dokumentation for at tydeliggøre produktændringer samt effekten på google search for dem, der ønsker at blokere crawleren.

Updated the description of the Google-Extended product token

Opdateringen giver derfor tydeligere vejledning på, hvordan publishers kan kontrollere adgang til indhold i forhold til AI trænings-modeller.

Google-Extended, lanceret den 28. september 2023, giver mulighed for at styre, hvordan hjemmesider crawles, med mulighed for at fravælge inddragelse i AI træningsdatasæt gennem Robots Exclusion Protocol.

Google har ændret dokumentationen efter omdøbningen af Bard til Gemini Apps, hvilket præciserer, at Google-Extended nu bidrager til Gemini Apps og Vertex AI, men påvirker ikke Google Search.

Dette adresserer derfor bekymringer omkring fravalg af dataindsamling til AI. Google bekræfter, at Google-Extended crawling kun vedrører Gemini Apps og ikke har indvirkning på en sides inklusion eller rangering i Google search.

Ny dokumentation for Web Stories

Google har opdateret dokumentationen for Web Stories i Search Central for at afspejle ændringer i, hvor Web Stories er tilgængelige.

Updated the availability of Web Stories

Web Stories, som er visuelt kort indhold designet til små øjeblikke delt af en virksomhed, vil ikke længere fremstå i Google Images.

Dette indholds-format tilbyder et mobil-fokuseret format for at levere nyheder og information gennem visuelle stories. Web Stories var tidligere tilgængelige i Google Billeder, men det er de ikke længere.

Ifølge Google er ændringerne gjort for at sikre, at dokumentationen stemmer overens med, hvordan funktionen vises i Google Search. Nu vises Web Stories som en enkelt resultat eller i en karussel på Google i specifikke regioner og sprog, og de kan også fremstå som et enkelt kort i Discover feed, især i USA, Indien og Brasilien.

Wordpress' sårbarhed skaber frustration og tvivl

Vi skal også snakke lidt om Wordpress. Et content management system de fleste kender, og som har været med i SEO i mange år.

Men igen, igen, bliver endnu et plugin nu sat i fokus for sin sårbarhed over for hacking angreb. Denne gang er det et kendt backup-plugin ved navn Backuply, som har over 200.000 installationer. Her er der netop meldt om højrisiko sårbarhed, der kunne føre til et 'denial of service' angreb.

wordpress plugins eksempel

Sårbarheden påvirker Backuply-pluginet, som er værdsat for evnen til at lave sikkerhedskopier til flere pålidelige tredjeparts cloud-tjenester og for at understøtte flere downloadmuligheder for lokale kopier. Denne funktionalitet er kritisk for hjemmesiders opsving efter serverfejl, hacking eller mislykkede opdateringer.

Det anbefales derfor kraftigt, at alle Backuply-brugere opdaterer pluginet snarest muligt for at undgå uønskede sikkerhedshændelser. En anbefaling generelt er derfor - at såfremt nødvendigt - skal disse plugins opdateres.

Men det stiller også spørgsmålet efterhånden, om Wordpress er det bedste og mest bæredygtige CMS, for dem som vil være foran udviklingen? Eller om sådan noget som Webflow efterhånden er en bedre løsning, da man her undgår de mange usikre plugins.

Senest er der endda kommet en Wordpress User Survey ud, som viser frustration fra brugerne, der oplever begrænsninger, og 55% af Wordpress' brugere svarede ikke, at Wordpress mødte deres behov.

Ny opdatering til canonicals

Til sidst har Google opdateret på rel=canonical dokumentationen for at tydeliggøre, hvordan rel=canonical annotationer håndteres.

Use rel="canonical" link annotations

Opdateringen præciserer brugen af rel=canonical til at angive foretrukne versioner af duplikeret indhold og understreger, at annotationer, der foreslår alternative versioner af en side, såsom sprog- eller medieversioner, ignoreres. I stedet opfordres brugen af link rel="alternate".

Ændringerne afspejler ikke en ny praksis, men understreger eksisterende retningslinjer.

Takeaways og anbefalinger

I seneste uge har vi set en del opdateringer i Googles dokumentation for at tydeliggøre, hvordan vejledningen skal forstås. Dette passer godt med det fokus Google på det seneste har haft, herunder også ved at opdatere sin SEO Starter Guide.

Derudover har vi også set opdateringer af søgefunktioner, som skal følge det europæiske markeds linjer, samt Google har leveret endnu en opdatering til sin AI-teknologi, så falske anmeldelser bedre kan identificeres til gavn for lokale virksomheder.

Til sidst - men ikke mindst - har endnu en nyhed om usikre plugins på Wordpress skabt debat om systemets styrke, hvilket også blev understreget med frustration i en brugerundersøgelse. Dette efterlader spørgsmålet om, hvorvidt Wordpress kan holde sig kompetitivt som CMS i 2024, eller om virksomheder gør sig klogere i at kigge andre veje.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.