blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 51

Hver uge dykker vi ned i de seneste opdateringer på søgemaskinen, og hvordan man i marketing skal forholde sig. I denne uge får du jule-udgaven, der samtidig bliver den sidste for i år. Velkommen til uge 51.

search news uge 51

I denne sidste uge op mod jul kommer vi igennem alt fra structured data (igen) til lokal SEO, spam-retningslinjer og selvfølgelig AI.

Google opdaterer structured data (igen): Fokus på authorship i Q&A og forum-indhold

Det er efterhånden på ugentlig basis, at Google opdaterer sine muligheder for structured data dokumentation - en teknisk måde at opstille indholdet på, så Google bedre forstår signalerne.

Denne gang har Google så lagt sit fokus på authorship (forfatterskab) i Q&A og forum-indhold.

Google vil fremover have, at der linkes til author-profiler i fora og Q&A indhold. Ændringerne her inkluderer forbedret 'InteractionCounter' schema.org data type til fora og obligatoriske author links til Q&A indhold.

Denne opdatering afspejler derfor det fokus Google har på authors (forfattere bag indhold), og dem som generelt er med til at skabe indhold. Noget der kommer til at have en impact på, hvordan indhold fremover vises i søgeresultater.

Timing giver mening i takt med, at der i dag genereres indhold på alle indholds-kanaler, hvor AI ofte indgår. Google vil nemlig gerne have, at man ved hvem authors er, uanset om det er et blogindlæg eller kommentarer i et forum.

discussions and forums google eksempel

Her er nogle råd, du kan tage med dig:

  • Tilpas forum og Q&A structured data for nye author-retningslinjer.

  • Sørg for at author profiler er præcist repræsenteret i structured data.

  • Track ændringer i søgeresultaterne efter disse opdateringer.

  • Brug disse ændringer til at autentificere og fremhæve brugergenereret (UGC) indhold - noget der potentielt vil forbedre rankings.

Du kan her læse om Q&A og forum opdateringerne fra Google selv.

Åbningstider er en lokal ranking faktor på Google

Google har for nylig forstærket værdien af "openness" (åbningstider) som en lokal ranking faktor. Denne ændring lægger større vægt på nøjagtigheden af virksomheders åbningstider noteret i Google Business Profiler. Noget som påvirker synlighed i lokale søgninger og på maps.

Derfor er dette selvfølgelig ekstra afgørende for jer, som arbejder med lokal SEO og har en adresse, I ønsker at blive fundet på i søgeresultaterne.

Så takeaways er her at sørge for nøjagtige åbningstider, og at de holdes opdateret. Man skal især undgå de falske 24/7 åbningstider, hvilket kan påvirke jeres placeringer negativt, hvis dette ikke er virkeligheden. Det er dog set, at virksomheder som holder lukket i flere dage er røget væk fra søgeresultaterne for en periode.

Sørg især for her i juletiden eller andre højtider at være obs. på dette, hvis åbningstider ændrer sig. Det er vigtigt, at I afstemmer ændringer med drift for at forbedre brugeroplevelsen hele vejen rundt.

google searchliaison tweet på openess

Du kan i ovenstående se det bekræftet fra Google selv (screenshot fra tweet).

Google opdaterer spam og ranking-systemets retninglinjer

Google har opdateret sine spam og ranking retningslinjer for at håndtere sider med 'ikke-samtykkende' eksplicitte billeder og 'removal requests' af samme.

Opdateringen beskriver, at Google nedgraderer domæner, der benytter sig af denne type indhold, samt dem, der opkræver et gebyr for fjernelse det.

Dette understreger vigtigheden af consent i indhold, der bruges på tværs af nettet. Noget som for visse nyhedsmedier eller billedgallerier kan kræve en oprydning og større overvågning af indhold - såfremt man ikke ønsker at miste sine brugere.

Derfor er et god råd, at man hurtigst mulig får styr på Googles opdaterede retningslinjer, hvis man benytter sig af eksplicitte billeder og deling af personlig information i samme tråd.

Du kan læse Googles spam retningslinjer her.

Nyt Google Labs design inkluderer relevante AI værktøjer

Vi har gemt det bedste til sidst: Google Labs nye AI værktøjer.

Googles nye Labs design inkluderer nemlig flere AI eksperimenter, der alle sammen har funktionaliteter, der kan passe under juletræet som gaver til alle os i marketing.

google labs nye design

Eksperimenterne indebærer funktioner, der forbedrer søgning, kreativitet og produktivitet. Dette inkluderer Google Search Generative Experience (SGE), TextFX for AI skrivning, Google Bard med udvidelser, NotebookLM til forskning og Duet AI for Workspace samarbejde. Værktøjer som alle demonstrerer Googles engagement i at integrere AI i forskellige arbejdsprocesser og sektorer.

Så hop ind og udforsk værktøjerne (hvis muligt i din region) og forstå deres potentielle indvirkning på search og content creation. Jeg er sikker på, at disse værktøjer fremover vil være med til at forbedre SEO, content marketing og kreative processer i virksomheder.

Du kan udforske det hele her i Google Labs.

Takeaways og anbefalinger

Vi nærmer os jul og afslutningen på året 2023.

Et år som på mange måder har været det mest reformerende i nyere tid på search.

Med alt fra AI's fornyet indtræden i SEO og marketing bredt, står vi i 2024 overfor en verden med helt nye muligheder, når det kommer til at formidle sine produkter og budskaber - her bliver især SGE interessant.

Samtidig viser seneste uges opdateringer på 'author' structured data, information på åbningstider samt opdatering på spam-retningslinjer, at det er mere afgørende end nogensinde, at vi hjælper vores målgrupper med at forstå, hvem som står bag indhold.

Det er vigtigt, at vi i en tid med enorme mængder AI-genereret indhold viser korrekt indformation, samt udviser transparens, hvis vi vil være med i toppen af søgeresultater og i konkurrencen som helhed.

Med afsæt i det, går vi ind i et nyt spændende år, hvor det er dem, som griber mulighederne og tilpasser sig, som kommer til at være med i toppen.

Her har Google med sin opdatering af Google Labs designet allerede lagt op til mange spændende eksperimenter, der på hver sin måde har kridtet banen op til næste års fokus i SEO.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.