/
Strategi
/
0 min read
Hver uge analyserer vi på ugens seneste opdateringer og nyheder fra søgemaskinen. Målet er her at give dig som marketingansvarlig det nødvendige overblik, så jeres virksomhed kan holde jer foran udvikling og konkurrence. Velkommen til uge 50.
Google fejrer sit 25 års jubilæum ved at gøre status over seneste års 'Year in Search' (dette års top-søgninger), samt hvordan søgemaskinen har udviklet sig de seneste 2,5 årti. Vi giver dig her en gennemgang.
Hvad der sker i verdenen har af naturlige årsager en direkte impact på, hvad vi søger efter. Dette giver sig selv, og er især tydeligt, når man ser på Googles mest søgte trends over tid. Her er både historiske og kulturelle personer som Cristiano Ronaldo og Taylor Swift, samt fænomener som Harry Potter og Pokemon været noget der har fyldt meget i perioder og over længere tid.
Yderligere har sociale trends og begivenheder været med til at påvirke billedet i alt fra ice bucket challenges til generelt mere seriøse dagsordener.
Hvad dette fortæller os er, at hvad der sker i verdenen, samt det vi ser i medier, har en enorm impact på vores søgeadfærd. En adfærd der direkte kan kobles sammen til efterspørgsel og forbrug i alle industrier.
For med personer, spil og sociale trends i fokus, er der opstået behov for produkter online, som især e-commerce er vokset på baggrund af. Derudover har interessen på søgemaskinen for kendte personer skabt behov for andre platforme som Instagram og TikTok, hvor man kan følge sine idolers hverdag.
Samtidig har store begivenheder på både godt og ondt skabt øget oplysning og behov for bevægelser og fællesskab, der har formet agendaer nationalt såvel som internationalt.
Med andre ord har verdensdagsordenen været lige med dagsordenen på søgemaskinen og er det fortsat.
Du kan se årets Year in Search for 2023 fra Google her.
Med teknologi i evig udvikling, har både behov fra brugere og ambitioner fra Google været med til at udvikle maskinen, til hvor den er i dag. Der er her sket meget siden de første klassiske 'blue links' i søgeresultaterne - som alle så ens ud - frem til i dag, hvor svarene afspejler sig i formater, der matcher den enkelte søgning (tekst, billede, video m.fl.). Her er store milepæle Google Images, autocomplete, BERT, MUM, multi-search og ja senest udviklingen af Bard samt SGE og i forlængelse Gemini.
Ja, der er mange store og komplekse milepæle, som alle omfavner den søgemaskine, vi kender i dag - og hvor netop de årlige trends, som Google deler, giver os en indsigt i, hvad brugere - mennesker - har haft af interesseområder, og hvilken efterspørgsel, der skal dækkes i det nye år.
Udover de seneste 25 års udvikling og historie, er der også fokus på fremtiden. Google påpeger selv sit store engagement i AI - som har været en altoverskyggende trend på mange områder. Her ser Google selv AI blive mere afgørende for search, hvilket understreger vigtigheden af at få inkorporeret AI og forståelsen af det i sin SEO strategi i dag.
Samlet giver Googles opsummering for de 25 år et perspektiv på, hvor afgørende det er for alle virksomheder at holde sig ajour med kulturelle trends, teknologiske fremskridt og den udviklende natur af søgeinteresser.
I november satte Google igen, igen, en opdatering i gang inden for 'product reviews' - altså produkt-anmeldelser. Noget de har haft meget fokus på de seneste 1-2 år.
Formålet er at forbedre ranking-systemet for indhold, der anmelder produkter eller ydelser. Noget der kun er blevet vigtigere i takt med, at der historisk set er skrevet anmeldelser på baggrund af tynd erfaring eller ved hjælp af AI-værktøjer.
Timingen er derudover ekstra relevant, da der lige har været Black Friday, og at vi nu er i forbrugets højtid; jul. En sæson hvor anmeldelser er ekstra vigtige for, hvad vi køber af gaver og lægger under træet i år.
Yderligere har Google fortalt, at de ikke længere vil annoncere fremtidige review-opdateringer, da dette nu vil blive integreret som en løbende ting i algoritmen - altså søgemaskinen vil automatisk opdatere rankings baseret på review systemet. Dette stiller større krav til alle hjemmesider, der laver anmeldelser og sælger produkter.
Derfor bør du - eller I - som marketingansvarlige sørge for at holde jer opdateret med Googles retningslinjer, da opdateringerne vil prioritere indhold, der giver indsigtsfulde analyser skrevet af erfarende eksperter.
Google Maps har introduceret kommende nye private features, der mindsker tilgængeligheden af lokations-data. På den måde får brugere mere kontrol over egne data, da man eksempelvis nemmere vil kunne slette sine lokation-baserede aktiviteter i sine indstillinger.
Dette er et øget fokus på privatlivet fra Google og vil have en indflydelse på virksomheder og ads kampagner, der kører lokal-baseret 'ad targeting' strategier. Det kan påvirke kampagnerne ved at mindske mængden af bruger-data baseret på lokationer.
Ønsker du at vide mere om denne opdatering, kan du læse mere her.
Google har rundet 25 år og gør status på et kvartårhundrede, der har skabt den søgemaskine vi kender i dag. Fællesnævneren for udviklingen har været dagordenen i verdenssamfundet i alt fra begivenheder til enkeltpersoner samt teknologi. Noget som på hver sin måde har skabt søgeinteresse og heraf efterspørgsel, som vi virksomheder har måtte forholde os til - og stadig skal. Dette afspejles også i dette års Year in Search.
Her har søgninger og data været grundlaget for at forstå, hvor verden bevæger sig hen, hvad der interesserer os mennesker og hvilken information, der forventes leveret.
Derfor er det afgørende for alle virksomheder i dag og mange år frem at forstå, hvad der sker i verdenen, og hvordan udvalgte målgrupper udvikler behov gennem search.
Én ting er at forstå, noget andet er at optimere. For Google fortsætter kun sin evige rejse på at udvikle den mest innovative søgemaskine, hvilket understreges ved alle opdateringer frem til i dag og senest fra denne uge. En uge der dækker over den færdigudrullede "review update" samt opdatering af Google Maps.
Derfor, hvis I som virksomhed ønsker at være med fremme forrest i 2024 og årene frem, er det en nødvendighed, at I følger søgemaskinens udvikling, og de retningslinjer der kommer i forlængelse heraf.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.