blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 49

På ugentlig basis dykker vi ned i søgemaskinens fornyelser, og hvad der ellers sker i search marketing som branche. Noget vi analyserer på, så du dels bliver oplyst og dels får vores input til, hvad du kan - og bør - gøre for din virksomhed, så I holder jer foran konkurrenterne.

search news uge 49

I denne uge skal vi både tale algoritme-opdateringer og opsummering af et rekordhøjt Black Friday salg.

Men først til en række AI nyheder hos Google…

Google introducerer Gemini - den hidtil mest avancerede AI model

Google har introduceret en multimodal AI-model ved navn Gemini - noget som afspejler et stort spring fremad inden for kunstig intelligens.

Udviklet af Google DeepMind, skiller Gemini sig ud med sin evne til at behandle og integrere forskellige typer af information - tekst, kode, lyd, billede og video. Noget som gør Gemini til et bredt værktøj, der fungerer på tværs af forskellige områder analyser.

Modellen kommer i tre varianter - Ultra, Pro og Nano - hver tilpasset specifikke opgaver. Her har Gemini Ultra eksempelvis en række sprogforståelsesevner, der overgår menneskelige eksperter. Især er Geminis 'multimodale' design en afvigelse fra klassiske modeller, hvilket muliggør mere effektive og omfattende dataanalyser.

For os i marketing giver Geminis integration i hhv. Googles SGE og Bard derfor et enormt - og til dels transformerende - potentiale. Det giver nemlig hurtigere og mere præcise søgeresultater med forbedrede AI interaktioner. Yderligere ved at forstå søgeintetioner, kan Gemini levere mere personlige oplevelser. Noget der både åbner flere muligheder samt stiller større krav til marketingstrategier.

Du kan nedenfor se en gennemgang af Gemini fra Google selv.

Google kommenterer på retningen for Bard og SGE

I forlængelse af samme emne, har Yury Pinsky, som er direktør for Product Management hos Google Bard, på det sidste været ude at tale om, hvordan Google fremover vil udvikle på sin chatbot.

Fokus er her, at chatbotten 'Bard' skal integreres i arbejdsgange for at udvikle koncepter, programmering og forstå avancerede emner. Her vil Bard og Google Search være forskellige, men komplementære produkter, hvor Bard fokuserer på at fremme kreativ tænkning.

eksempel på google bard

Så ligesom vi kender OpenAI’s produkt, ChatGPT, skal Bard ses som en kreativ partner, der hjælper med at udarbejde og generere innovative ideer.

Google vil derfor I forlængelse have et stort fokus på etisk AI-udvikling, som vil adressere problemer med bias og misinformation, og vil fokusere på brugernes behov ved integrere værktøjet med Googles apps og tjenester.

Google med SGE patent

I forlængelsen af sit fokus på AI og forbedret brugeroplevelse, er Google - som de fleste nok ved - i gang med at bygge og udrulle et generativt AI view i sine søgeresultater under betegnelsen SGE (Search Generative Experience). Nu har Google så patenteret en metode til at skabe resuméer af søgeresultater ved hjælp af store sproglige modeller (LLMs). Patentet understøtter her Googles eksperimentelle søgemaskine SGE.

LLM'erne i SGE er designet til at forstå konteksten og indholdet af hjemmesider, og de genererer præcise og relevante AI-drevne resultater. Disse resultater inkluderer links til hjemmesider af høj kvalitet for yderligere information. Noget der vil vise et mere nuanceret og kontekstuel rigt indhold i søgeresultaterne.

Derfor skal jeres SEO strategi tilpasse sig for at være i overensstemmelse med denne udvikling, og I skal allerede i dag fokusere på omfattende og brugervenligt indhold, der kan matche de søgninger, der fremover vil blive genereret med SGE.

Google opdaterer på video og ‘vacation rentals’

Midt i årets travleste tid fortsætter Google med opdateringer, der både påvirker algoritmen - og derfor søgeresultaterne - samt muligheden for, hvordan I som virksomhed kan blive vist.

Første fokus her er video.

For tidligere i år opdaterede Google sin algoritme, så de kun viste thumbnails (coverbilleder til video) ved siden af et resultat på søgemaskinen, hvis videoen var den primære del af indholdet. Nu har Google ekspanderet dette til, at det også gælder i deres “video mode” søgning, så brugere og video-indhold forbindes hurtigere.

Opdateringen tager ca. en uge at rulle ud, og det vil betyde, at dem som indtil nu har haft topplaceringer og trafik på video søgninger, og hvor indholdet ikke var den primære del, nok vil se sig slået af sider med videoer, hvor dette er det primære indhold.

Derfor, skal I først og fremmest bestemme, hvad I vil med jeres videoer, og hvilken type af søgninger og trafik I går efter her. Når I har bestemt dette, kan I herfra optimere og arbejde med at gøre videoer til den primære del af indholdet, der hvor I ønsker. Samlet giver det jer derudover muligheden for at slå de konkurrenter, som ikke følger med, eller som ikke får optimeret i tide.

Et eksempel på en video, der er primær indhold og 'above the fold' ses forneden:

dedikeret video side google eksempel

Her er nogle eksempler på side typer, hvor videoen er supplerende til tekstindholdet og ikke det primære indhold på siden:

  • Et blogindlæg, hvor videoen supplerer teksten snarere end at være det primære indhold på siden.

  • En produktside med en supplerende video.

  • En videokategoriside, der lister flere videoer af lige betydning.

Når opdateringen rulles ud, vil man yderligere kunne se indvirkningen af det i Search Console. Videoer, der ikke er det primære indhold på siden, vil fremstå som "Ingen video indekseret" i Search Console.

Google tilføjer markup support for ferieudlejning

Google har endnu en gang tilføjet flere structured data muligheder, så man som virksomhed kan blive tydeligere vist på udvalgte formater af søgeresultater.

Denne gang gælder det ‘vacation rentals' (ferieudlejning), som indebærer, at udlejere nu kan bruge specifik markup for at forbedre synligheden af sine ‘rentals’ i søgeresultaterne.

ferieudlejning rich result

Dette er en ekstra god timing, da vi netop nu går ind i juleferie-sæsonen (The Holidays), hvilket øger efterspørgsel på disse typer af udlejninger.

Opdateringen understøtter Googles retning om at give brugere mere detaljeret og relevant information. Her til dem som søger efter ferieudlejning, hvilket kan gøre det lettere for potentielle kunder at finde og vælge ferieboliger.

Black Friday’s rekordsalg giver indikationer om e-commerce i 2024

I år så Black Friday et rekordsalg, hvor det samlede salg, der gik gennem Shopify webshops steg med 22%, hvis man sammenligner med sidste år. I den grad et godt black-week år for e-commerce virksomhederne.

Shopify, som er et CMS (Content Management System) der leverer e-commerce og betalingsløsninger til virksomheder oplevede i forlængelse en markant stigning på sin aktiekurs i løbet af måneden.

Nu er det ikke fordi, at den nyhed i sig selv er en nyhed fra søgemaskinerne, men jeg mener alligevel det tiden taget i betragtning er relevant at kommentere på.

For hvad Black Week tallene og Shopify’s aktiekurs egentlig fortæller os er, at vi trods emner som inflation og høje renter, har set et øget forbrug online.

Hvad dette kan skyldes, kan både ligge i en øget positivitet blandt forbrugere (efter et par udfordrende år), samt der er kommet flere og bedre købsmuligheder online. Især sidstnævnte tror jeg spiller en rolle, da vi nemmere og senere kan betale med “køb nu, betal senere” metoden, som Klarna eksempelvis leverer.

Dette ved vi kan øge konverteringsraten - og fra et search marketing perspektiv er dette også en god idé, hvis man ønsker sine besøgende kommer igen og køber.

Så ja, det bliver spændende at se, hvilken tid vi går i møde i det nye år for e-commerce især. Tallene lægger op til et godt år, hvor det handler om at følge med den høje konkurrence og udvikling.

Takeaways og anbefalinger

Overskrifterne samlet er først og fremmest Googles store fokus på sin AI-udvikling. Både SGE og Bard skrider fremad i sin udvikling - nu med Gemini - og heraf ligger der direkte såvel som indirekte arbejdsopgaver for alle, der gerne vil være helt med fremme i feltet af resultater.

Derfor er en direkte opgave at forstå de mekanismer, som Googles søgeresultater bliver styret af fremover - og som er vigtige at tilpasse sig nu. Med bedre søgemaskine kommer endnu flere brugere. Det er blot et spørgsmål, om I som virksomhed skal være med fremme eller ej (og nej, man kan ikke 'bare' vente at se det an, for så er det allerede for sent).

En anden ting er, at Google fortsætter med at opdatere den nuværende algoritme med måder, hvorpå brugeren får information. Denne gang drejer det sig om menneskets yndlingsformat; video samt mere information til ferie-sæsonen med afsæt i udlejningsejendomme.

Derfor, gør I jer som virksomhed klogt i at få optimeret på dette og generelt have et fokus på struktureret data.

Sidst men ikke mindst har vi Shopifys Black Friday-succes. Shopify oplevede en betydelig stigning i aktiekursen efter en rekordbrydende Black Friday i 2023, hvilket indikerer en stærk forbrugerefterspørgsel trods vedvarende inflation.

Shopifys succes fremhæver derfor robustheden i e-commerce branchen, med stigende forbrug online, som især skyldes flere muligheder for både virksomheder og forbrugere ved mere pædagogiske betalingsløsninger.

Denne trend for e-commerce vil sandsynligvis fortsætte og tilbyde betydelige vækstmuligheder for e-commerce platforme og lign. virksomheder i de kommende år - især i 2024.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.