/
Strategi
/
0 min read
Søgemaskinen udvikler sig hele tiden. Derfor er dette indlæg første af mange løbende gennemgange, af hvad der er sket på søgemaskinen og i industrien den seneste uges tid. Indsigt, du kan bruge til at tilpasse strategien løbende for at være blandt de førende i jeres branche.
I det seneste stykke tid har der været flere vigtige emner og nyheder inden for søgemaskineoptimering, og selvom dette er en ugentlig opdatering, vil jeg alligevel dække nogle af de bredere nyheder fra november.
Dette inkluderer alt fra større opdateringer i Googles algoritme til nyheder fra OpenAI.
Fælles for dem alle er, at de er vigtige at forstå, hvis du ønsker at holde jer foran udviklingen.
Emner der i seneste tid har været særligt relevante har været Googles November Core Update og Review Update.
De kom begge i starten af november, og som fællesnævner skubber de Googles søge-algoritme mere og mere mod de opdaterede retningslinjer, som er blevet talt højt om i efterhånden mange måneder. Retningslinjer som især bygger på én ting; Helpful Content.
At levere helpful (hjælpsomt) indhold til mennesker, er det vigtigste, som Google skal kunne, når et spørgsmål stilles på søgemaskinen. Så lad mig uddybe, hvad de to opdateringer indebærer, og hvordan du skal forstå hver af dem.
Googles core updates er opdateringer, der 'ryster posen' på søgemaskinen baseret på alle de mindre opdateringer, der er kommet siden den seneste core update.
Opdateringerne viser typisk store udsving i søgeresultater på tværs af brancher, hvor Google især har fokus på E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness).
Da mange dog endnu ikke har fundet fodfæste i, hvordan der skal arbejdes med disse signaler, er en del udsatte virksomheder. Derudover, i takt med mere indhold bliver publiceret end nogensinde - takket være AI-værktøjer - har mange virksomheder set fald som følge af både denne og tidligere core updates i 2023. Dette skyldes især 'tyndt' indhold, som ikke er ordentligt optimeret.
Derfor bør I som virksomhed sætte jer ind i disse retningslinjer og arbejde med dem hver dag i jeres marketing-strategi. Dette er afgørende, hvis I vil være med i udviklingen og foran konkurrencen - og omvendt ikke tabe de placeringer, I har idag.
Det er ikke nogen hemmelighed i online marketing - for dem som har fulgt med - at der er ekstra krav til jeres indhold fra Google, når man sælger eller sammenligner produkter for en forbruger.
For uanset om I arbejder med e-commerce, affiliate eller noget helt tredje der omtaler produkter, har Google over de seneste år virkelig sat ind på at nedprioritere dem, som ikke følger retningslinjerne for online reviews (og modsat opprioritere dem som gør).
Her menes 'reviews' i form af produkt-anmeldelser, hvor der gennem tiden er blevet produceret guides i alt fra øst til vest, som er lavet uden menneskelig erfaring. Derfor har indhold i denne genre historisk set vildledt mange forbrugere, og dette slås der ned på nu.
Derfor har Google opdateret sine guidelines (igen, igen) for, hvordan der skal skrives produkt-anmeldelser. Noget som kun er blevet endnu mere relevant, i takt med der laves mere indhold end nogensinde med AI.
Det er faktisk også af samme årsager, at Google har “Experience” (erfaring) med i sit E-E-A-T fokus.
Derfor, hvis du arbejder med produkter, er det bedste du kan gøre at sætte dig ind i Googles retningslinjer på området.
Hvis du ønsker kontekst og eksempler, kan vi i forlængelse anbefale at besøge vores case med Berlingske Media, hvor vi netop gik ind i et marked af produkt-guides, der ikke fulgte Google, og hvor vi vendte udviklingen til vores fordel.
Google har opdateret sin søgealgoritme til at prioritere indhold, der demonstrerer førstehåndsviden. Dette ændrer måden personlige perspektiver og unikke oplevelser vises i søgeresultaterne. En ny 'følg' (follow) funktion giver i forlængelse brugere mulighed for at følge specifikke emner, hvilket kan føre til øget trafik for sider, der producerer indhold om populære emner.
For nogle kan dette måske virke som 'old news', da netop førstehåndsviden går hånd-i-hånd med "experience", som vi var inde på tidligere. Forskellen er bare, at nu er dette som del af indholdet officielt mere prioriteret i søgeresultaterne. Noget du kan læse mere om fra Google her.
Vejledningen herfra lyder derfor på at fokusere på at skabe indhold, der demonstrerer ægte ekspertise og personlige oplevelser. Overvej også at udnytte den nye 'følg' funktion for at tiltrække brugere, der er interesseret i jeres emner ('følg' funktionen rulles dog først ud i USA, og vil herefter efter alt sandsynlighed komme til andre lande).
Google har også fået introduceret en ny funktion, som hedder "Notes", der giver brugere mulighed for at se og dele tips sammen med søgeresultater. Dette tilføjer et nyt lag af menneskelig indsigt til søgeresultaterne - og i forlængelse af erfaring.
Dette er stadig i en eksperimentel fase, hvor funktionen giver brugerne mulighed for at bidrage med viden og erfaringer, som kan give hjemmeside-ejere indblik i kommentarerne på deres indhold.
Dette kan på sigt øge engagement, da brugeranmeldelser og -oplevelser kan blive vist direkte i søgeresultaterne. Noget som potentielt set kan forbedre troværdigheden og relevansen af indhold, hvorfor det er vigtigt allerede nu at arbejde endnu mere med brugeranmeldelser og customer loyalty fra både et search og conversion perspektiv.
OpenAI har lanceret en ny funktionalitet for sine betalende abonnenter, der hedder 'Custom GPTs'. Funktionaliteten giver mulighed for at personliggøre egne GPTs og hermed tage del i AI maskineriet. Dette kan være at bygge en specialiseret GPT med funktioner, der møder unikke såvel som brede interesser. På denne måde kan brugere nu bygge GPT-chatbots uden omfattende kodeerfaring.
Dette åbner op for muligheder for at optimere både interne og eksterne processer, hvilket vi i Bonzer arbejder løbende med. Ved at forstå, hvordan man kan udvikle og integrere GPTs med eksterne data og systemer gennem API'er, kan man udvide anvendelsen og forståelsen af AI yderligere.
Konkret har vi eksempelvis på baggrund af vores viden og erfaring bygget en E-E-A-T GPT Analyst, der kan hjælpe vores interne såvel som eksterne teams med at forstå, hvordan websites performer på E-E-A-T og hvilke udfordringer der skal tages hånd om. Dette kan du se et eksempel på forneden.
Ønsker du at få et indblik i værktøjet, kan du anmode om en SEO analyse af eget site.
Evnen til at tilpasse og integrere GPTs med specifikke forretningsbehov og eksterne data kan markant forbedre analyser, hvilket åbner op for mere målrettede og effektive strategier. Dette understreger - igen - AI's rolle i fremtidens marketing. Noget der kun bliver vigtigere at kende til, i takt med at Googles søgemaskine bliver mere og mere SGE-baseret (Search Generative Experience).
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.