/
Strategi
/
0 min read
Du får her den ugentlige oversigt over de vigtigste nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrencen. Velkommen til uge 40.
Vi byder velkommen til uge 40, som bød på mange opdateringer i search. Opdateringerne gælder bl.a. retningslinjer for Product Markup, en introduktion af nyt Google-værktøj samt udvidelse af AI-resultater fra både Google og Bing. Vi giver dig her et overblik.
Google har opdateret sine retningslinjer for Product markup og introduceret to nye best practices for eCommerce-sider.
For det første anbefales det at placere Product structured data direkte i den oprindelige HTML for bedre indeksering og hurtigere shopping-resultater.
For det andet, selvom JavaScript-genereret markup stadig understøttes, advarer Google om, at det kan resultere i mindre hyppige og pålidelige crawls.
Merchants, der er afhængige af JavaScript til produktdata, bør sikre, at deres servere kan håndtere øget trafik fra crawlers for at undgå problemer med hurtigt skiftende indhold som pris og tilgængelighed.
Google har også udvidet sin support for struktureret data ved at introducere en ny "Certification"-type, som erstatter den tidligere "EnergyConsumptionDetails"-markup.
Denne opdatering giver forhandlere og e-commerce-sider mulighed for at inkludere mere detaljerede certificeringsoplysninger for produkter, hvilket øger den globale relevans og nøjagtighed.
Den nye Certification-markup er nyttig til at inkludere et bredere udvalg af produktstandarder og virksomheder bør opdatere deres structured data inden april 2025 for at opretholde optimerede produktlister i Google Search.
Google har introduceret et nyt værktøj kaldet 'CrUX Vis', designet til at hjælpe hjemmesideejere med at visualisere Core Web Vitals-trends og performance data.
Det bruger data fra Chrome User Experience Report (CrUX) og giver detaljeret indsigt i, hvordan brugere oplever hjemmesider.
Værktøjet giver brugere mulighed for at segmentere data efter oprindelse, enhed og tidsperiode og tilbyder visninger for Core Web Vitals, indlæsningsperformance, interaktivitet og visuel stabilitet.
Dette værktøj er derfor nyttigt til at forbedre domæne-performance og forstå langsigtede trends.
Google har lanceret AI-organiserede søgeresultater i USA, der starter med opskrifter og måltidssøgninger på mobile enheder.
Det nye format samler forskellige indholdstyper, såsom artikler, videoer og forumdiskussioner, i en personlig, fuldskærmsoplevelse, hvilket giver mere omfattende og relevante resultater.
Samtidig har Google udvidet sine AI-drevne søgeværktøjer med forbedringer inden for både visuel og auditiv søgning.
Opdateringerne inkluderer nye funktioner i Google Lens, som AI-drevet videoanalyse og stemmeinput til søgninger på fotograferede objekter, samt sangidentifikation via Circle to Search.
Google har også indført annoncer i AI-genererede søgeresultater, hvilket kan påvirke SEO strategier.
Bing har også udvidet sine AI-drevne generative søgefunktioner til at håndtere mere komplekse, informationssøgende forespørgsler.
Brugere i USA kan nu få adgang til denne beta-funktion ved at skrive “Bing Generative Search”, som giver forslag og dybdegående søgeresultater til forespørgsler som “how to run a one-on-one” eller “how to remove background noise from podcasts”.
Vi slutter af med Google, som har officielt udfaset supporten for "noarchive"-metatagget, som tidligere forhindrede søgemaskiner i at gemme cache-versioner af hjemmesider.
Dette sker efter fjernelsen af cache-søgeoperatoren, hvilket signalerer et skift væk fra Googles cache-sidefunktion.
Selvom Google ikke længere bruger "noarchive"-tagget, kan andre søgemaskiner stadig understøtte det.
Ændringen afspejler udviklingen i search teknologien, hvor Google nu linker til Wayback Machine for historiske sidevisninger i stedet for at stole på sin egen cache.
Uge 40 var noget af en uge, når det kommer til nyt fra søgemaskinerne.
Både Google og Bing var på banen med opdateringer til AI-søgeresultater, hvilket understreger - endnu en gang - hvor udviklingen er på vej hen. Dem der følger med her, har langt større mulighed for at vinde.
Derudover bød ugen på opdateringer til Googles dokumentation i alt fra Product markup til robots meta tag. Sørg for at få dokumentationen gennemgået for at være up-to-date med din SEO strategi.
Til sidst var Googles introduktion af 'CrUX Vis' en fed tilføjelse, da det giver virksomheder en bedre indsigt i real-world brugeroplevelser. Dette understreger atter igen, hvor afgørende et teknisk dygtigt domæne er for topplaceringer.
Ønsker du hjælp til at forstå de mange seneste opdateringer, og hvordan de kan bruges i netop din SEO strategi? Så tag fat i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau arbejder vi målrettet med at hjælpe virksomheder til at nå de øverste resultater på søgemaskinen.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.