/
Strategi
/
0 min read
Du får her den månedlige oversigt over de største nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrenterne. Velkommen til juni 2025.
Vi byder velkommen til et nyt månedens recap med alle de store og vigtige opdateringer fra search i juni. En måned hvor der både kom opdateringer til Googles strukturerede data, en core update samt nyt fra OpenAI. Vi giver dig her et overblik.
Vi starter med Google, som har påbegyndt udrulningen af sin juni 2025 core update, og som forventes at tage tre uger. Opdateringen går efter at forbedre Googles evne til at fremhæve høj-kvalitets indhold på tværs af alle industrier og emner.
I modsætning til spam eller product review-opdateringer er core updates ikke målrettet mod specifikke typer indhold eller overtrædelser, men virksomheder bør holde øje med udsving i rankings og først endeligt gøre konklusion efter udrulning er kørt igennem.
Vi bliver hos Google, som har introduceret MUVERA (Multi-Vector Retrieval via Fixed Dimensional Encodings), en ny algoritme designet til at forbedre effektiviteten og nøjagtigheden af søgeresultater ved bedre at forstå kontekst i søgninger.
MUVERA løser de beregningsmæssige udfordringer ved multi-vector retrieval ved at konvertere flere embeddings til en enkelt, fast-længde vektor, hvilket muliggør hurtigere behandling uden at gå på kompromis med den semantiske dybde.
Denne forbedring giver en mere nuanceret forståelse af forespørgsler, hvilket forbedrer relevansen af søgeresultater.
Ny data fra BrightEdge viser, at desktop-enheder står for flertallet af henvisninger fra platforme som ChatGPT, Perplexity, Bing og Gemini. Specifikt stammer 94% af ChatGPTs trafik fra desktopbrugere, mens Perplexity og Bing følger tæt med 96,5% og 94%. I kontrast kommer 53% af trafikken til Google Search fra mobile enheder.
Dette antyder, at brugere i stigende grad interagerer med AI-drevne søgeværktøjer på desktop-platforme, muligvis på grund af den mere omfattende og detaljerede information, de giver, hvilket passer godt til brugere, der søger dybdegående research eller arbejdsrelateret information.
Google har udgivet vejledning for hjemmesider, der ved en fejl er blevet flagget af SafeSearch-filteret, hvilket har medført utilsigtede fald i rangeringer.
For at verificere, om dit domæne er påvirket, kan du udføre et site:-søgning på dit domæne, sætte SafeSearch til "Filter" og tjekke, om dine sider stadig vises. Hvis dit domæne mangler, bør du gennemgå Googles tjekliste for almindelige problemer som vildledende metadata eller upassende indhold.
Når problemerne er rettet, anbefaler Google at vente 2-3 måneder for algoritmiske klassifikatorer at genvurdere dit site. Hvis problemet fortsætter efter denne periode, kan du anmode om en manuel gennemgang via Google Search Console.
Denne proces sikrer, at fejlagtigt filtreret indhold bliver korrekt vurderet og gendannet i søgeresultaterne.
Google har annonceret, at de vil udfase syv strukturerede data-funktioner, herunder Book Actions, Course Info og Claim Review, som en del af et mål om at strømline søgeresultaterne og forbedre brugeroplevelsen.
Denne beslutning er baseret på data, der viser lav brug og begrænset værdi for disse funktioner i søgeresultater.
Hjemmesider, der bruger disse udgåede strukturerede data-funktioner, vil bemærke en simplere præsentation i søgeresultaterne, da de visuelle forbedringer ikke længere vil vises.
Google understreger, at virksomheder ikke behøver at foretage ændringer, da indekseringen og indholdet forbliver uændret.
I forlængelse af struktureret data, har Google introduceret struktureret data-understøttelse for loyalitetsprogrammer, som gør det muligt for virksomheder at vise medlemsfordele direkte i søgeresultater.
Denne forbedring giver shoppere mulighed for at se fordele som loyalitetspoint, medlemspriser, specielle returpolitikker og eksklusive forsendelsesmuligheder, før de klikker på produktlister.
For at implementere dette skal virksomheder tilføje information om loyalitetsprogrammer til deres 'Organization'-strukturerede data og knytte specifikke fordele til produkter i 'Product'-strukturerede data.
Google anbefaler at samle alle oplysninger om loyalitetsprogrammet på en enkelt dedikeret side for at lette korrekt crawling og indeksering.
Google har opdateret sine Recipe structured data guidelines for at afklare, hvordan billeder påvirker både rich results og standard search rankings. Selvom angivelsen af "image"-egenskaben i Recipe markup kan forbedre synligheden i rich results, påvirker det ikke valget af billeder i de traditionelle tekstsøgninger.
For at forbedre rangeringen i traditionelle søgeresultater anbefaler Google at følge image SEO best practices, såsom at bruge skarpe, høj-kvalitets billeder og implementere en image sitemap. Google advarer desuden mod at bruge bevidst slørede billeder, da de kan opfattes som lavere kvalitet og potentielt påvirke deres præstation i søgeresultater.
Google har opdateret sin dokumentation ved at fjerne vejledningen, der tidligere anbefalede at blokere auto-oversatte sider via robots.txt.
Denne ændring stemmer overens med Googles spam-politikker, der blev introduceret for over et år siden, og som vurderer indhold baseret på dets værdi for brugeren i stedet for hvordan det er skabt.
Tidligere blev det anbefalet at blokere auto-oversat indhold via robots.txt for at forhindre indeksering af automatiseret indhold.
Nu opfordrer Google til en mere nuanceret tilgang: evaluér oversættelseskvaliteten på en case-by-case basis, fokuser på brugerens værdi og brug page-level controls som meta tags (f.eks. "noindex") til lavkvalitetsoversættelser i stedet for at udelukke dem konsekvent.
Vi slutter af med OpenAI, som har forbedret ChatGPT's search-funktioner for bedre at kunne håndtere længere samtaler og komplekse forespørgsler. Opdateringen introducerer smartere svar, forbedret evne til at følge instruktioner og muligheden for at håndtere kontekst i længere samtaler.
ChatGPT kan nu automatisk udføre flere søgninger for komplicerede spørgsmål og understøtter billedbaserede web-søgninger. Brugere kan dog bemærke længere svartider.
Juni måned gav os opdateringer hele vejen rundt, så der er rigeligt at se til i sommerperioden.
Den nye core update understreger igen, at Google har fokus på content kvalitet og velocity - og heraf E-E-A-T. Sørg derfor at følge udviklingen og gør status efter tre uger.
Der var en del til struktureret data og vejledning heraf. Det er vigtigt at opdatere for disse nye tiltag, så din forretning bedst muligt kan blive vist i søgeresultaterne.
Til sidst har OpenAI gjort ChatGPT's søgefunktioner bedre, hvilket igen viser, at der fortsat er udvikling hele vejen rundt, hvilket bidrager til konkurrencen. Derfor er det igen vigtigt at nævne, at man i sin SEO strategi selvfølgelig også skal tage højde for disse AI-interfaces.
Ønsker du at få hjælp til at optimere for ovenstående opdateringer og SEO generelt? Så tag fat i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau hjælper vi hver dag ambitiøse virksomheder med at komme øverst på både traditionelle søgemaskiner og AI-interfaces.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.