/
Strategi
/
0 min read
Du får her den månedlige oversigt over de største nyheder fra søgemaskinerne, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrenternes. Velkommen til en gennemgang af juli 2025.
Vi byder velkommen til et nyt månedens recap med alle de store og vigtige opdateringer fra search. Her skal vi bl.a. både tale om den seneste Core Update, Googles Q2 regnskab samt en ny tilføjelse til ChatGPT. Vi giver dig her et overblik.
Vi starter med hvor vi slap seneste måned; nemlig Googles Core Update. Googles juni 2025 Core Update, blev afsluttet 17. juli, og indeholdte ændringer der styrkede kvaliteten af søgeresultaterne.
Den nye MUVERA-algoritme forbedrede effektiviteten, og Graph Foundation Model øgede præcisionen i spamfiltrering. For folk der arbejder med SEO betyder det, at kvalitet af indhold samt brugerintention er vigtigere end nogensinde. Analyser derfor dine resultater og planlæg actions herudfra.
I forlængelse har Googles John Mueller bekræftet, at arbejdet med SEO er altafgørende. AI-værktøjer, herunder chatbots, afhænger nemlig af hjemmesider for at levere svar, hvilket gør crawlbarhed og indeksering meget vigtigt.
Grundlæggende SEO-principper, såsom korrekt HTTP-status, struktur og indholdskvalitet, er fortsat afgørende – selv i en AI-drevet søgeverden.
Google er udkommet med sit Q2 2025-regnskab, som viser, at AI Overviews nu indgår i over 10% flere forespørgsler, hvilket har bidraget til en 12% stigning i Search-omsætningen til $54,2 mia.
AI Overviews bruges nu af to mia. månedlige brugere, og på trods af bekymringer fra publishers fastholder Google, at AI-funktionerne øger engagement og bredden af søgninger.
Dette viser samlet set, at Google atter fylder mere blandt mennesker, hvorfor synligheden kun bliver mere essentiel.
Google har opdateret sine struktureret data retningslinjer for at præcisere, hvordan returpolitikker og loyalitetsprogrammer skal implementeres. Returpolitikker skal angives under MerchantReturnPolicy i Organization-markup. Loyalitetsprogrammer skal struktureres separat under MemberProgram, ikke sammen med produkt-tilbud.
Fordele som fragt og returnering støttes ikke som loyalitetsfordele i structured data. For korrekt implementering bør man bruge product-level returpolitik kun ved undtagelser, separere loyalitetsstruktur fra fordele samt angive validForMemberTier under Offer.
Overholdelse sikrer adgang til udvidede funktioner i Google Search og Shopping.
Google har introduceret en AI-drevet funktion, hvor brugere kan anmode om priser og tilgængelighed fra lokale virksomheder – uden at ringe. Ved søgninger kan brugeren vælge “Have AI check pricing” og udfylde et kort spørgeskema. Googles AI kontakter derefter virksomheder baseret på lokale søgeresultater og returnerer oplysningerne.
Funktionen rulles aktuelt ud i USA og har øget brugsmulighed for AI Pro og Ultra-abonnenter.
OpenAI har lanceret ChatGPT Agent, der går ud over traditionelle chatbots. I stedet for blot at svare, kan agenten autonomt browse hjemmesider, udfylde formularer og foretage køb.
Dette kræver, at hjemmesider er optimeret til AI-agenter – også kaldet Agentic Interaction Optimization (AIO). For virksomheder betyder det, at deres digitale tilstedeværelse skal være tilgængelig og handlingsorienteret for AI-systemer.
En test af de 50 største schweiziske e-commercesites viste i forlængelse, at mange blokerede AI-agenter via CAPTCHA eller vedligeholdelsessider. John Mueller anbefaler derfor at indarbejde AI-accessibility i SEO-audits, da agentic shopping kan blive almindeligt.
Forkert bot-detektion kan hæmme salg. Sørg derfor, at agenter kan interagere med din platform.
Selvom mange virksomheder benytter sig af programmatic SEO, er det ikke helt ufarligt for dit domæne.
Flere hjemmesider, der bruger programmatic SEO, oplever først succes, men bliver senere deindekseret pga. tyndt og lavkvalitetsindhold. Efter rebranding og fokus på relevant og værdifuldt indhold, kan siderne genindekseres.
Disse cases viser, at automatisering i SEO kræver balance mellem kvantitet og kvalitet for at undgå straffe.
Vi slutter af med en ny undersøgelse, som viser, at ChatGPT og Google AI Overviews fortolker brugerintention forskelligt. ChatGPT foreslår nemlig ofte specifikke værktøjer og tjenester, mens Google typisk leverer bredere information.
Det ses især i brancher som B2B tech, sundhed og uddannelse. Marketingfolk bør derfor tilpasse indhold til begge platformes tilgang.
Seneste måned bød både på afslutningen af juni core opdateringen, en indsigt ind i Googles Q2 resultater samt flere nye opdateringer i search.
Core opdateringen viser tydeligt, at Google kun er blevet skarpere til at vurdere resultater, og fokus er især på indholdet. Derfor bør alle virksomheder gennemgå resultaterne efter opdateringen, og se hvor stærkt indholdet lever op til de moderne SEO-krav.
Googles Q2 resultater viser yderligere, at deres udvikling med AI har succes. Flere mennesker bruger Googles AI Overviews, hvilket giver flere muligheder for virksomheder. Sørg for at arbejde aktivt med at opnå synlighed her; så kan dit domæne nå mere end tidligere år.
De andre opdateringer vi så fra både Google og OpenAI viser en større integration af AI i search. Dette gør det afgørende for virksomheder at gøre sine domæner så nemme at crawle og indeksere som muligt. Optimer derfor fortsat brugerrejsen og gør det nemt for crawlere at interagere med dit indhold.
Ønsker du hjælp til at forstå, hvordan ovenstående opdateringer bør implementeres i din forretning? Så tag fat i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau hjælper vi hver dag landets mest ambitiøse virksomheder med at nå toppen af søgemaskinerne.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.