/
Strategi
/
0 min read
Long-tail keywords er længere og mere specifikke søgefraser, som ofte bruges af folk, der er tættere på at tage en beslutning eller købe et produkt. I modsætning til mere generiske søgeord (short-tail keywords), der kan være svære at rangere på grund af høj konkurrence, er long-tail keywords mere målrettede. Derfor er de i flere tilfælde lettere at rangere på. For eksempel vil et short-tail keyword som “løbesko” have langt flere konkurrenter end et long-tail keyword som “bedste løbesko til maraton 2024”.
Bliv hængende gennem resten af indlægget, hvor jeg introducerer dig til
Forskellen på short- og long-tail søgeord
Hvorfor dine long-tails er værdiskabende for din forretning
Tre tips til hvordan du identificerer nye long tails.
Og uden at lyde alt for click baity, vil jeg lokke dig med, at du nok ikke har benyttet dig af tip #3 før
… Okay, lad os komme i gang.
Short-tail keywords er korte og generiske søgeord. Hvis vi tager eksemplet med Løbesko, så er der knap 10.000 søgninger om måneden i Danmark. Løbesko er et generisk short-tail søgeord, og short-tails er ofte karakteriseret ved 4 ting:
Høj volumen fordi der er mange der søger på et generisk term
Høj konkurrence fordi alle forsøger at optimere mod det generiske term
Lav konverteringsrate fordi brugeren er i begyndelsen af købsrejsen
Få klik pr. søgning fordi brugeren ofte opdager at de er nødt til at benytte en mere specifik søgning.
På billedet nedenunder ser du et udklip af data på søgninger for Løbesko - et søgeord der er karakteriseret ved ovenstående punkter. Læg særligt mærke til at 34% af søgninger ikke har ét eneste klik. Det vidner om lav grad af involvering i en sådan søgning og dermed lavere sandsynlighed for køb.
Søgevolumen, klik distribution og flere metrikker for 'Løbesko'
Hvis vi tager et long-tail søgeord som for eksempel Løbesko dame tilbud, så er der ganske vidst færre søgninger, men der er til gengeld kun 14% søgninger der ender ud i ingen kliks.
Søgevolumen, klik distribution og flere metrikker for 'Løbesko dame tilbud'
Du vil også lægge mærke til, at der er 1,72 klik pr. søgning (CPS = clicks per search), hvilket vidner om en høj grad af involvering fra brugeren. Den højere grad af involvering er typisk også et udtryk for, at der er højere sandsynlighed for, at din kunde vil købe ved denne søgning. Simpelt nok er kunden længere nede i tragten.
Konkurrencen er alt andet lige svagere for long-tail søgeord end den er for short-tails, hvorfor det typisk er værdifuldt for dig, at starte med at eje long-tails før du går efter short-tails. Både fordi konkurrencen er svagere, men også fordi at disse kunder er mere købeklar.
Dine long-tail søgeord er vigtige fordi, de er lettere at rangere på og konverteringsraten er højere. Derudover er det også dér, du kan skille dig ud fra dine konkurrenter. Hvis du er ekspert i løbesko til seriøse langdistanceløbere, vil dine kunders søgeadfærd være en noget anden end Henriette der skal træne op til Royal Run for første gang.
Du bør derfor identificere dine long-tails for at ramme de kunder, du ved gerne vil købe hos dig.
Fra et SEO-mæssigt perspektiv er det også vigtigt at udvise Topical coverage, hvilket også indeærer at du besvarer alle spørgsmål din kunde må have inden køb. Spørgsmålene er ofte karakteriseret ved long tails som hvilke løbesko skal jeg vælge, der har 150 søgninger om måneden. Når du besvarer disse omkringliggende spørgsmål, vil du både ses som mere autoritær i Googles øjne - men din kunde vil også støde ind i din shop inden de tager beslutningen om at købe. Og vi ved at antallet af touch points forinden købet har en betydning for, hvor kunden vælger at købe.
Når du skal identificere dine long-tails er der 3 metoder, som jeg finder særligt nyttige.
I Bonzer er vores højre hånd SEO-værktøjet Ahrefs. Derfor er det også der, jeg selv starter, når jeg skal identificere long-tails. Den letteste måde at gøre dette på er ved at søge på det generiske søgeord eksempelvis løbesko og derfra se hvilke forslag på arvearter af søgetermet, der dukker op. På billedet nedenfor kan du se, at Ahrefs eksempelvis identificerer knap 2.600 søgeord, der inkluderer løbesko.
Sådan finder du long-tails i ahrefs
Hvis du er en specialiseret løbebutik, der sælger til langdistanceløbere, så er det nu din opgave at gå på opdagelse i denne liste. Undervejs vil du blive klogere på, hvilke typer af søgeord, der er relevante for dig og dermed identificere de long-tails der er rigtige for din forretning. Du kan læse mere om, hvordan du kan finde long-tail søgeord i værktøjet Ahrefs her.
Hvis ikke du har adgang til et værktøj som Ahrefs, kan du også benytte dig af de forslag som Google selv giver dig.
Google Auto Suggest for 'Løbesko'
Denne metode er ikke særligt datadreven, dog er det et helt udmærket alternativ til at få ideer til, hvilke søgeord du kan bruge til at få ramt på nogle long-tails.
Jeg bør dog slå fast, at dette kun er en metode, jeg vil anbefale dig, hvis du ikke har andre alternativer. Problemet med Google Auto suggest er, denne funktion som oftest vil foreslå populære termer med høje volumener - og det er jo ikke pointen med long tails.
Dette er en af mine yndlingsmetoder, fordi du kan identificere søgeord, som Google allerede har rangeret dit indhold på. Det vil sige, at Google allerede har vurderet dit indhold relevant til en given hensigt, men du bare lige mangler lidt for at komme op og trække trafik på det givne søgeord.
Derudover har værktøjer som Ahrefs flere fejlkilder, da det er andenhånds data og derfor kan estimaterne af antallet af søgninger fra Ahrefs være ret langt fra, hvad du får i Search Console som er førstehåndsdata.
… sååå hvordan gør du?
Du går først ind i din Google Search Console. Her kan du få indsigt i søgeord, der måske ikke giver mange klik, men som alligevel har et betydeligt antal Impressions. Dette kan indikere, at der er en interesse for emnet, som du ikke dækker tilstrækkeligt. Altså har du her identificeret en god chance for at finde dine long-tails.
Sådan navigerer du til dette view (se billede #1 nedenfor):
1. Gå til fanen “Søgeresultater” i din Search Console.
2. Sørg for, at du har valgt “Forespørgsler” som din visning.
3. Sortér resultaterne efter antal visninger i stedet for klik.
Sådan finder du dine long-tails
Ved at fokusere på søgeord med mange impressions, men få klik, kan du opdage emner, hvor der er et behov for mere relevant indhold for at ramme de long-tails du gerne vil rangere på.
For eksempel kunne vi hos Bonzer identificere, at long-tailen Hvordan laver man en søgeordsanalyse havde 162 månedlige søgninger, selvom Ahrefs kun viste under 10 (se nedenstående billede #2). På samme måde viste “søgeoptimering på google” sig at have 161 månedlige søgninger i vores Search Console, selvom Ahrefs kun viste 20.
Sådan finder du dine long-tails
Generelt er der mange gode learnings at finde i din Google Search Console for at forstå, hvad dit indhold rangerer på. Det er særligt én af de værktøjer, der gør det lettest at finde søgeord særligt i lavvolumen nicher, hvor SEO-tools som ahrefs ikke er enormt skarpe til at estimere søgevolumenerne.
Nedenfor kan du læse vores kortfattede svar på spørgsmål om Long tails.
Long-tail keywords er længere og mere specifikke søgefraser, der ofte har lavere søgevolumen, men højere konverteringsrate. De bruges af brugere, der er tættere på at tage en købsbeslutning.
Long-tail keywords er vigtige for SEO, fordi de er lettere at rangere på og har en højere konverteringsrate. De hjælper dig med at målrette kunder, der er klar til at købe.
Du kan finde long-tail keywords ved at bruge SEO-værktøjer som Ahrefs, analysere data fra Google Search Console, eller ved at undersøge Googles autosuggest-funktion for idéer.
Short-tail keywords er korte og generiske med høj konkurrence og lav konverteringsrate. Long-tail keywords er længere, mere specifikke og har lavere konkurrence, men højere sandsynlighed for konvertering.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.