Klient
SOS International A/S
Kategori
service
Services
SEO Baseline, Content
Konsulenter
Thomas Bogh
Alexander Brandstrup
Mikkel Rathsach
Katrine Johansen
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Tilbage i marts 2023 indledte Bonzer og SOS Dansk Autohjælp et samarbejde med mål om at løfte den organiske tilstrømning af kunder gennem øget synlighed på søgemaskiner som Google.
SOS Dansk Autohjælp var i forvejen et kendt stort brand men ville gerne øge sin tilstedeværelse på forretningskritiske søgninger, der matcher de vigtigste produkter. Det var hermed et mål om at løfte den brandede performance gennem un-brandede top-placeringer i søgeresultaterne.
Strategien? En løbende SEO indsats med afsæt i indhold samt overgangen til en ny hjemmeside.
Du får hermed et indblik i, hvordan performance har løftet sig, og hvad de fortsatte ambitioner er.
SOS Dansk Autohjælp er en dansk virksomhed, der tilbyder vejhjælp døgnet rundt, året rundt. De er både kendte fra de mange danske landeveje, men hjælper også internationalt. Så uanset om bilejere oplever udfordringer derhjemme eller på ferie i Europa, kan de få hjælp til at komme videre.
Virksomheden tilbyder en række services som for eksempel starthjælp, hjulskifte, døroplukning, reparation af udstødning, udskiftning af reservedele, punktering samt fritrækning hvis du er kørt fast i sne, mudder, en grøft eller lignende. Ligeledes har de en app, hvor man kan bestille hjælp og følge med i, hvor autoredderen er.
+172%
Flere månedlige organiske salg
+231%
Flere keywords på side 1 af Google
+132%
Flere månedlige organiske kliks
+76%
Flere månedlige impressions
Målet har fra starten været at løfte den organiske tilstrømning af kunder ved at være synlig, netop der hvor behovet starter: søgemaskinen. Med andre ord har målet været at blive synlig, når danskerne søger efter hjælp inden for autohjælp og viden derom.
Derfor bygger strategien på en stærk og løbende SEO strategi, der afspejler SOS Dansk Autohjælps overordnede fokus. Dette har først og fremmest taget afsæt i at skabe overblik over domænets tekniske performance, så der herfra kunne bygges på med optimering. Noget der bl.a. har spillet sammen med, at domænet skulle foretage en sidemigrering (dette kommer vi tilbage).
Den primære del af strategien har dog bygget på at komme op på de mest forretningskritiske søgninger gennem indhold, der kobler det kommercielle indhold med det informative. Noget som i SEOens verden kan oversættes til en ‘pillar-cluster’ strategi.
En pillar er en overkategori/emne eller produkt, som man som virksomhed ønsker at eje. En kategori hvor der herfra kan være mange underkategorier; såkaldte clusters. For SOS Dansk Autohjælp har den overordnede pillar selvfølgelig været auto- og vejhjælp.
Clusters er underkategorier/emner eller sub-produkter, som knytter sig til sin pillar. Dette vil bestå af alt supporterende indhold, der er omkringliggende til den overordnede pillar.
For SOS Dansk Autohjælp har indholdsstrategien bygget på at være absolut top of mind ved at bygge indhold, der hjælper målgruppen i alt fra viden om biler til gør-det-selv guides. Derudover - grundet sine lokale tilstedeværelser - har lokal optimering været afgørende rundt om i Danmark.
Optimeringen af lokale sider samt de overordnede emner har gjort, at SOS Dansk Autohjælp nu er det første brand man finder på en lang række søgninger, heriblandt selvfølgelig “vejhjælp”, hvor de fremgår hele to gange på Googles første side; som nummer 1 og nummer 5.
Den fundamentale strategi har været vedvarende indhold - også kendt som ‘content velocity’. Ved hele tiden at producere nyt samt optimere eksisterende, har SOS Dansk Autohjælp både vundet nye resultater samt forbedret eksisterende - og gør det fortsat.
Som den sidste del har en sidemigrering været undervejs, for at løfte domænet visuelt og teknisk styrke brugeroplevelsen. Denne er blevet kørt igennem i anden halvdel af august til gavn for hele domænet. Udover at den flotte performance blev vedligeholdt (modsat dårligt eksekverede sidemigreringer) kom der også ekstra fart i nye resultater.
Resultaterne taler et tydeligt sprog, og afspejler den målrettede strategi samt løbende optimering. Siden foråret 2023, har SOS Dansk Autohjælp nemlig opnået stærke resultater, og har gennem indholdet løftet sin synlighed til at runde +580 keywords på side 1 af Google. Dette er en vækst på +231%.
Nedenfor ses udviklingen i keywords (søgeord) på side 1 af Google for SOS Dansk Autohjælp.
Udviklingen i placeringer på Googles første side har naturligvis løftet antallet af kliks, som organisk kommer gennem de mange keywords. Udover mere synlighed gennem højere placeringer, har vi opnået flere ‘snippets’, som gør at resultaterne fylder mere og generelt løfter CTR. Dette har virket ekstra godt, hvorfor antallet af daglige kliks har overgået det estimerede antal.
Således har vi opnået en stigning i organiske antal kliks dagligt fra Google med +132%.
Nedenfor ses den daglige udvikling i organiske kliks fra Google for SOS Dansk Autohjælp.
Samlet har dette løftet performance flere steder - især på de konverteringer (salg), der kommer gennem den organiske trafik. Dette har løftet sig YoY i juli 2023 vs. 2024 med +92% - og ser vi fra marts 2023 til august 2024, er de organiske konverteringer steget hele +172%.
Det vigtige at forstå er, at dette er organiske konverteringer alene. Her medregnes ikke al den performance, der ellers er blevet påvirket positivt, da strategien - inkluderende indhold - har en positiv impact på flere kanaler og i den længere funnel. Med andre ord er værdien af strategien mere værd, end hvad der måles på her.
Med den flotte vækst frem til nu, har det kun øget ambitionerne om at nå endnu bredere ud - og gøre mere af det, der virker. Som man siger “never change a winning team”, og her henvises der især til den vedvarende strategi, der virker med løbende indhold og når ud til målgruppen. Dertil skal selvfølgelig tilsættes nye initiativer fremover, som vil bidrage til den samlede performance hele vejen rundt.
Ved fortsat at nå ud til sin målgruppe i alt fra top til bottom funnel - fra informative til transaktionelle søgninger - kan rankings hurtigere omsættes til konverteringer. Dette har SOS Dansk Autohjælp erfaret, og dette vil der fortsat være fokus på.
Derfor vil den netop foretaget sidemigrering også støtte op om de samlede intitiativer og give de mange besøgende den bedst mulige oplevelse, så de hurtigt kan komme fra A til B.
Vejen til at nå de fortsat mere ambitiøse mål vil derfor være at styrke mere der, hvor det gavner mest, samt at omstille sig det evigt forandrende søgelandskab. På den måde holder man sig altid foran udviklingen og skaber de bedste forudsætninger for løbende vækst.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.