Case

Sådan vækstede DecoFarver 123 % under lockdown-supertrend

Konsulenter

Thomas Bogh

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Key results

  • Stigning i månedlig organisk trafik: 122%

  • Stigning i organiske keywords på side 1: 52%

  • Stigning i konverteringer fra organisk trafik: 123%

Decofarver er en af Danmarks største maling-webshops med en ambition om at blive markedsledere.

I januar 2020 indledte Bonzer og Decofarver et samarbejde, der skulle bringe dem foran konkurrenterne på udvalgte keywords.

Allerede i marts/april havde Decofarver opnået top 3 placeringer på vigtige keywords som 'maling' med en estimeret månedlig søgevolumen på 5.6K, 'maling tilbud' med 1.7K og 'billig maling' med 700.

Dette viste sig at være held i uheld, da Corona-pandemien som bekendt sendte mange mennesker i hjemmekarantæne og derfor gav mere tid til gør-det-selv projekter i hjemmet.

Det ses i grafen nedenfor som viser antal visninger for søgningen 'maling'. Der er et tydeligt spike efter d. 11. marts, som var datoen for pressemødet, hvor lock down blev udmeldt.

Det er i denne periode Decofarver indtager en stabil top 1 placering på 'maling':

Overordnet udvikling

Vi har arbejdet holistisk med siden, da det er sådan vi får de mest bæredygtige organiske resultater.

SEO-situationen i januar 2020:

SEO-situationen i august 2020:

Stigning i månedlig organisk trafik

Som følge af stigningen i keywords på side 1 på Google har Decofarver oplevet en markant stigning i trafikken sammenlignet med sidste år.
I maj 2020 var den organiske trafik steget med 122 % sammenlignet med maj 2019:

Stigning i Assisted Conversion Value fra organisk trafik

Assisted conversions er et vigtigt metric for at måle den reelle værdi af top funnel trafik. Det er nemlig ofte, at den kanal, der attribueres salget i Google Analytics ikke er den kanal, der har indledt købsrejsen. Dermed ikke sagt, at den attribuerede kanal ikke har haft en positiv indvirkning, for det har den.
Men det er vigtigt at kende til den online købsrejse sine kunder foretager forud for et salg.
Og det kan assisted conversions hjælpe os med. Dette metric giver os nemlig den nødvendige information til at vurdere, hvilken kanal, der har indledt købsrejsen, som endte i et salg. Organic Search (SEO) har en meget vigtig rolle her, da det er en top funnel kanal og ofte den kanal, der indleder et salg - såfremt man har styr på sin tilstedeværelse i Google's organiske resultater.

Fra maj 2019 sammenlignet med maj 2020 er værdien af First Click Conversion Value fra Organic Search (i kroner og øre) steget med 123 %:

Stigning i Health Score

For en stor webshop som Decofarver er det vigtigt, at siden spiller teknisk og har en Health Score tæt på 100 %.

I januar 2020 var Decofarver's Health Score på 77 %. Det var errors som 'Hreflang to non-canonical', 'missing reciprocal hreflang' og 'page has broken image', der havde den største negative påvirkning på den samlede score.

Hidtil i samarbejdet har vi arbejdet på at løfte Health Score mest muligt, og i skrivende stund er den hævet til det maksimale 100 %:

Udvikling i organiske keywords på side 1

En webshop med en høj Health Score har et godt udgangspunkt for at rangere på en lang række keywords, der relaterer sig til webshoppens produktsortiment.
Det er nemlig noget, der typisk sker naturligt, hvis metadata, URL-struktur og H1'er er som de skal være.
I august 2020 ligger Decofarver på side 1 med knap 1.113 keywords. En stigning på 382 og en stigning på 128 keywords i top 3:

Hvad har vi gjort?

  • Udover at arbejde strategisk med kategori- og produktsider, har vi haft fokus på at styrke Decofarver's blogunivers. Fokus har været på at skabe en blogidentitet, der er målrettet brugernes mindset.
    Det er blevet til et inspirationsunivers, der tager fat i meget specifik viden omkring det at male, at gøre det nemt for hvem som helst at gå i gang med at male og samtidig gøre det spændende.
    Effekt: Antallet af assisted conversions fra et enkelt blogindlæg er steget fra 0 i maj 2019 til 9 konverteringer i maj 2020.

  • I forlængelse af arbejdet med Decofarvers blogunivers har vi haft fokus på intern linkbuilding via middle-man-method. Det handler om at tage trafikken videre fra de blogindlæg med høj trafik og få ledt den videre til money pages. Udover det handler det om at få ført den tekniske link-juice videre.
    Effekt: Masser af gode interne links 😉

  • For en webshop er det tekniske aspekt en af de vigtigste ingredienser for synlighed på Google.
    Vi har i perioden haft fokus på at hæve Health Score til det højest mulige.
    Effekt: Health Score er gået fra 77 % i maj 2019 til 100 % i maj 2020.

  • Linkbuilding har været med super skarpt fokus på konkurrenternes positionering på Google. Mhp. at vide, hvilke steder vi har skulle sætte ind hos Decofarver for at indfri målet om at slå konkurrenterne.
    Effekt: Domain Rating (DR) er gået fra 37 i maj 2019 til 42 i maj 2020.

"Bonzer er det seriøse SEO-bureau og det mærkes ved, at de har forstået vores forretning og marked. De er ambitiøse på vores vegne og har sat yderligere gang i vores vækst, som kan mærkes på bundlinjen.
De er kompetente mennesker og rare at arbejde sammen med. Vi kan anbefale Bonzer til alle, der ønsker et SEO-bureau, der tager opgaven på sig og lykkes med den."

Jesper Laursen, DecoFarver.dk

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.