Klient
Introdus
Kategori
saas
Services
SEO strategy - SaaS framework
Konsulenter
Alexander Brandstrup
Thomas Bogh
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Introdus er en pre- og onboarding-platform, som ønsker at yde den bedste automatiserede rejse for medarbejdere, for at gøre det nemmere for virksomheder og nyansatte. Denne SaaS case er et godt eksempel på, hvordan man med den rette SEO-strategi og målrettet indhold (content-marketing) kan være med til at booste relevante organiske konverteringer - Et “must-read” for alle SaaS virksomheder på tværs af alle typer af brancher.
Før du læser nærmere om strategien, vil du blive introduceret til lidt baggrundsinformation for casen.
2.795%
Vækst i organisk estimeret trafik
1.121
Stigning i antal leads fra organisk trafik
38,46%
Udvikling i Domain Raiting
1255 %
Vækst i top 10 keywords
Samarbejdet mellem Bonzer og Introdus startede tilbage i 2019. På daværende tidspunkt havde Introdus en målsætning om at blive den førende onboarding platform i Danmark med en strategi om at opnå position 1 på keywordet onboarding med 1200 månedlige søgninger.
Et år senere i år 2020 havde Introdus en ny målsætning om at vækste på tværs af landegrænserne. Vækststrategien indebar, at Introdus skulle ekspandere til det amerikanske marked med en ny brandidentet og webside. Vi satte derfor vores samarbejde i bero, mens Intodus migrerede fra introdus.dk til introdusapp.com
Introdus genoptog samarbejdet med Bonzer i august 2021 med fokus på at accelerere væksten på det amerikanske marked, hvilket vi lykkedes med. Men hvordan gjorde vi det?
SEO ville være ligetil, hvis alt fungerede som plug-and-play, men det er ikke tilfældet. Med et nyt marked i fokus kræver det en dybdegående analyse af konkurrencesituationen, trends og søgehensigten (Blot for at nævne et par stykker). SEO er meget dynamisk, hvilket kræver en tæt opfølgning på crawl opdateringer, ændringer i algoritmerne og opdateringer på nye rangeringsfaktorer. Det betyder, at meget har ændret sig indenfor SEO, siden Introdus stoppede samarbejdet i april, til det blev genoptaget 1 år og 5 måneder senere.
Introdus, ligesom de fleste SaaS virksomheder, forstår at content er kompleks i et konkurrencepræget marked med store aktører, som dominerer SERP’en på en række af forretningskritiske keywords. I forbindelse med deres ekspansion til det amerikanske marked, var Introdus klar over, at de havde brug for rådgivning om content og keyword muligheder for at kunne konkurrere med de store aktører på markedet.
Vores analyse havde til formål at undersøge keyword muligheder, som kunne drive mere trafik og øge antallet af organiske konverteringer. Dette indebar en content strategi, som bestod af tre dele:
Blog content strategi for at ramme keywords med en høj søgevolumen
Produkt- og kategoricontent for at ramme de transaktionelle keywords
En skabelon strategi til at drive nye leads og konverteringer
Før vi kunne eksevere på content strategien, skulle vi sikre os, at sidens tekniske performance var i top - især efter migreringen.
Content strategien for blog-universet fokuserede på at optimere eksisterende content, som ikke performede tilstrækkeligt. Vi oplevede, at de fleste blogindlæg havde problemer med at blive inddekseret af Google, og nogle af inddekseringsproblemerne var relateret til rettelser efter migreringen. Alligevel var overraskende meget af content markeret som “crawled - currently not indexed” og “discovered - currently not indexed”.
På daværende tidspunkt annoncerede Google, at Google’s søgemaskiner forsøgte på at crawle websider mindre hyppigt for at spare ressourcer og derimod effektivt prioritere inddekseret content, som var brugbart for brugeren. Dette betød, at de blogindlæg, som var dårlig skrevet eller ikke bragte merværdi til brugeren sammenlignet med topplaceringernes resultater, ikke blev inddekseret. Dette var tilfældet for størstedelen af Introdus’ blogindlæg. Det betød dermed, at det var nødvendigt for Introdus at optimere alt content til brugerene fremfor til søgemaskinerne, da dette blev lanceret i august 2022
Ved optimering af blogindlæggene opdagede vi, at mange af indlæggene kannibaliserede hinanden, hvilket var en potentiel årsag til, hvorfor mange sider ikke blev inddekseret. For eksempel havde Introdus 4-5 indlæg til at redegøre for et emne, hvorimod konkurrenterne blot havde 1-2 indlæg. Efter et større sprint fokuseret på at analysere, omskrive og optimere eksisterende content, lykkedes det at få alle blogindlæg inddekseret.
Når der arbejdes strategisk med content-marketing, ønsker vi at matche content med den reele søgehensigt for at møde brugeren på det aktuelle stadie af deres kunderejse. Når en bruger eksempelvis søger efter “onboarding platform” på Google, leder brugeren efter en produktside, som kan give mere information om den specifikke platform. Denne type keywords har ofte en lavere søgevolumen sammenlignet med informative keywords, men de er fortsat vigtige i et forretningsmæssigt perspektiv. Derfor sikrede vi, at alle produkt-relateret sider fokuserede på produkt-relateret keywords.
Analysen viste ligeledes, at der var en efterspørgsel efter tjeklister og skabeloner relateret til medarbejderhåndtering. Eksempelvis en onboarding tjekliste, buddy program tjekliste og en offboarding tjekliste. Disse resultater påpegede således, at der fandtes et uudnyttet potentiale om at tilbyde potentielle kunder disse tjeklister og skabeloner med formålet om at skabe konverteringer.
Resultater:
Stigning på 1121 % i antal af leads fra organisk trafik
#2 onboarding buddy checklist
#1 onboarding plan template
#1 onboarding plan template
#1 new hire training template,
De fire vigtigste key performance indicators for denne case har været følgende:
Månedlig organisk trafik (Eksisterende og nye brugere)
Månedlig antal af organiske konverteringer
Keywords på side 1
Månedlige trafik-værdi
Når der arbejdes med SEO, er det en oplagt KPI at måle stigningen i organisk trafik. Det er fortsat vigtigt at måle, at den organiske trafik for både eksisterende og nye brugere er stigende for at sikre en vækst. Denne KPI var især vigtig for Introdus, da det gav et godt billede af deres vækst på det amerikanske marked.
En vigtig del af content-marketing strategien var at udvikle skabeloner/tjeklister til medarbejderhåndtering med målet om at skabe bløde konverteringer hos Introdus. Dette viste, hvorvidt trafikken på Introdus’ hjemmeside var relevant.
Resultat: Fra oktober 2021 til august 2022 sås en stigning i antal leads fra organisk trafik på 1121 %.
I november 2022 rangerer Introdus med 698 keywords i top 10 på Google hvilket betyder, at Introdus driver en solid og konstant mængde trafik. For et år siden havde Introdus 300 keywords, som rangerede i top 10 på Google, hvilket svarer til en årlig stigning på 1711,69 %.
Trafikværdien er en god KPI at tracke på for at måle værdien af en sides organiske trafik, og hvad det ville have kostet at få den trafik gennem PPC. Dette illustrerer den kommercielle værdi af de keywords, som Introdus rangerer på, og hvad konkurrenterne vil være villige til at betale for at opnå den tilsvarende trafik.
Den løbende stigning i trafikværdien indikerer, at Introdus ligeledes stiger i antal af kommercielle keywords med en højere CPC (Cost-per-click).
Resultat: Trafikværdien for Introdus er i November (YoY) steget med 4794,35 %.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.