Klient
Plantinavia
Kategori
ecom
Services
SEO Baseline, Content
Konsulenter
Christian Nielsen
Mikas Baker
Alberte Riemann
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
“What drew me to Bonzer was their unique approach to SEO, which set them apart from other agencies. Plantinavia also strives to differentiate itself in the hedging plants industry, so their philosophy resonated with me, and I felt it would be a perfect match. After our initial meeting, I was confident that Bonzer was the right partner for our SEO journey. Over the past 18 months, our collaboration has been straightforward and productive!”
I oktober 2023 begyndte samarbejdet mellem Plantinavia og Bonzer. Plantinavia er en webshop der sælger hækplanter og færdighække til hovedsageligt danske haveejere. Med egen planteskole i Holland, dyrkes hækplanterne under de bedste forhold og transporteres herefter til Danmark og ud til kunderne.
Målet for samarbejdet er enkelt: Plantinavia ønsker at dominere det danske søgelandskab for alt, der vedrører hække og hækplanter. Gennem strukturelle forbedringer, intern link building, on-page optimeringer samt optimering og nyproduktion af informativt indhold, har vi rykket Plantinavia frem på de mest centrale SEO metrics.
+149%
vækst i antal keywords på side 1
+310%
vækst i organiske clicks
+335%
vækst i organisk synlighed
Ved samarbejdets start, er vi hurtige til at identificere lavthængende frugter i form af eksisterende indhold, der kan bruge en kærlig hånd. Gennem en data-baseret analyse af Plantinavias content univers står det klart, at vi relativt nemt kan implementere content opdateringer, der rykker positivt på SEO-fronten.
Den overordnede strategi for samarbejdet tager derfor også afsæt i content. Efter blot et par uger er de første optimeringer i hus, og resultaterne herfra begynder at trille ind.
Vi smeder mens jernet er varmt, og prioriterer efterfølgende flere optimeringer samt produktion af nyt informativt indhold, der skal understøtte det eksisterende content. Her er der både fokus på kommercielt indhold i form af kategori- og produkttekster men også informative artikler, som mangler det sidste touch for at være relvante i toppen af søgemaskinerne.
Efter vi lægger fundamentet for content universet, begynder vi ligeledes at prioritere den interne link struktur. Vi ved, at den interne link struktur er afgørende for SEO – både fordi Google nemmere kan finde, indeksere og rangere vores indhold, men ligeså vigtigt fordi slutbrugeren nemmere kan navigere rundt på siden og få tilfredsstillet deres søgehensigt.
Værdien af et strategisk fokus på content er unægtelig: det fungerer bare. Netop derfor vælger Plantinavia at investere i et content sprint hos Bonzer, der gør det muligt for os at trykke speederen i bund på produktionen af nyt indhold.
Resultaterne?
Det kigger vi på nu.
På et enkelt år formår vi at vækste antallet af organiske keywords på side 1 som Plantinavia rangerer på med 149%,. Her sammenligner vi starten af samarbejdet YoY – dvs. oktober 2023 med oktober 2024.
Det skal dels ses som et resultat af strategiske optimeringer af eksisterende indhold, kommercielt som informerende, og dels som et resultat af nyt indhold, som Bonzer har stået for at producere.
Ved at analysere keywords og search intent identificerer vi huller i Plantinavias content univers, og herfra handler det blot om at udfylde hullerne.
Idet Plantinavia har mange opgaver på egen tallerken, er det oplagt for dem at bruge Bonzer som en in-house content specialist. På den måde er vi i stand til at opretholde en fornuftig content velocity, hvor content kontinuerligt bliver opdateret og uploadet.
Det signalerer til Google og andre søgemaskiner, at Plantinavia er en aktiv spiller på markedet, som belønnes med flere keywords på side 1.
I samme periode – dvs. oktober 2023 - oktober 2024 – er antallet af organiske clicks for Plantinavia steget med 310%.
Igen skal dette ryk opad ses som et resultat af en content strategi, der målretter sig kommercielt relevante keywords. Gennem kvalitetsbevidst eksekvering af content produktion rykker vi Plantinavia op på deres vigtigste keywords, herunder forskellige produktrelaterede keywords inden for hække.
Den organiske trafik er støt stigende fra det sekund, vi indleder samarbejdet. Særligt i højsæsonen for køb af hække – altså ca. maj - juli – ser vi den organiske trafik bevæge sig mod nye højder.
Det er dog vigtigt at pointere, at selv uden for højsæsonen er det muligt at trække organisk trafik til siden. Det sørger vi for gennem evergreen, informativt content, der løbende kan tiltrække nye kunder – eksempelvis en guide om hurtigtvoksende træer til haven, og en guide til at fjerne ukrudt.
Altså emner, der er relevante for ICP’en, og som samtidig har SEO-potentiale i form af search volume og search intent.
Hele sidens blogunivers får på denne måde en overhaling, og vi finder hurtigt frem til en masse idéer til evergreen content, der kan trække bsøgende ind på siden gennem top funnel søgninger. Når højsæsonen rammer igen, er vi derfor top-of-mind hos mange af brugerne, og det er her, vi oplever høj performance i den organiske trafik.
Organisk synlighed – også kendt som impressions – er en metric, der betegner, hvor mange gange Plantinavias URL’er prioriteres og præsenteres for brugerne i søgeresultaterne.
Når der foretages en søgning på eksempelvis “blodbøg”, får Plantinavia én impression. Gennem strategisk optimering af produkter og kategorier, samt nyproduktion af informativt indhold til siden blogunivers, ser vi en markant stigning i impressions i løbet af samarbejdet.
Igen er der spidsperioder med rigtig mange søgninger. De perioder sammenfalder med Plantinavias højsæson, hvilket er meget positivt, da det medfører, at siden er synli over for brugerne, når havesæsonen går i gang henover foråret og sommermånederne.
Omvendt betyder det også, at vi uden for højsæsonen ikke forventer ligeså mange impressions. Dog har fokuset på informativt indhold i bloguniverset sikret os løbende SEO performance og flere besøgende YoY uden for den højsæsonen.
På den måde får vi trukket folk ind i folden, mens vejret er koldt og haven står hen, for så at være top-of-mind, når vejret vender og haven igen er klar til at blomstre.
Kigger vi YoY på udviklingen i impressions, er historien intet ringere end en succes. Kaster vi blikket med lavsæsonen, f.eks. oktober 2023 - oktober 2024, er udviklingen +335% i organisk synlighed.
Samarbejdet mellem Plantinavia og Bonzer har resulteret en flotte udvikling på alle væsentlige SEO metrics. Dette er i høj grad takket være et ukueligt fokus på content, der både inkluderer analyse, strategi såvel som eksekvering.
Den kontinuerlige opdatering af eksisterende content og produktion af nyt content går under betegnelsen content velocity; altså evnen til løbende at udgive nyt indhold.
Der er nemlig en klar sammenhæng mellem content-aktiviteten på en hjemmeside og SEO performance. Og den sammenhæng forsøger vi altid at drage fuld nytte af.
Vores strategiske tilgang til Plantinavia har resulteret i flotte udviklinger i performance, og det er vi stolte af. Men selvom Plantinavia nu har indtaget store dele af markedet for hække og hækplanter, må vi ikke glemme, at træerne ikke vokser ind i himlen. Der skal hårdt arbejde til.
Derfor har vi allerede lagt en solid strategi for 2025, hvor fokus igen kommer til at være på strukturelle optimeringer, brugeropelvelsen på hjemmeisden og ikke mindst content. Vi glæder os til at fortsætte arbejdet i 2025 og se Plantinavia høste frugterne af vores arbejde.
Og hvad med dig, kære læser – kunne du tænke dig at blive vores næste succes case?
Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.