blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 9 (2024)

Vi giver dig hver uge et overblik over de største nyheder og opdateringer fra søgemaskinen, så du kan holde dig foran konkurrencen på SEO. Velkommen til årets 9. uge.

Velkommen til uge 9, hvor vi skal igennem emner som Reddit og Googles nye partnerskab, udfordringer med Gemini, nye funktioner til search og så skal vi igennem en rapport, der gør status over digital marketing på internationalt niveau anno 2024. Vi giver dig her et overblik.

Google annoncerer partnerskab med Reddit

Google har annonceret et partnerskab med Reddit, hvilket vil tillade Google at vise mere Reddit-indhold i sine søgeresultater.

google og reddit partnerskab annonceret

Googles nye aftale med Reddit vil - med høj sandsynlighed - føre til en øget synlighed af Reddit–emner i søgeresultaterne med henblik på at forbedre sortimentet og relevansen af søgeresultater.

Dette partnerskab inkluderer også, at Reddit udnytter Googles Vertex AI for at forbedre sine søge-funktionaliteter, hvilket markerer et betydeligt samarbejde, der kan ændre den måde, brugergenereret indhold tilgås og anvendes online.

Dette skridt forventes at forbedre oplevelsen ved at tilbyde flere forskellige perspektiver direkte fra Reddits aktive fællesskaber. Noget som især stemmer overens med Googles øget fokus på brugerperspektiver og førstehåndsoplevelser.

Dog er der også kritikere, der ikke nødvendigvis ser Reddit som godt indhold, hvorfor det bliver spændende at se, hvordan det i virkeligheden kommer til at folde sig ud.

Google har sat Geminis billedgenerator på pause

Google har for nylig sat Geminis billedgenerator på pause, idet de indrømmede, at den måde den var "tunet" på, medførte unøjagtige resultater, uden det var hensigten.

Noget som derfor giver indsigt i, hvordan Googles algoritmer - herunder deres search algoritmer - kan generere utilsigtede resultater ved potentielt at føre til utilsigtede bias.

gemini billedgenerator med udfordringer

Situationen med Gemini illustrerer de komplekse udfordringer der er i algoritme-tuning, hvilket af og til giver unøjagtige søgeresultater, som lægger op til kritik for bias i algoritmen.

Dette kan sammenlignes med gamle dage, hvor Googles algoritme blev misbrugt af 'linkbuilders', som udnyttede søgemaskinens tuning til at fremme dårligt indhold med mange links.

Indsigten giver derfor værdifuld viden for alle i SEO, hvilket understreger behovet for løbende evaluering og justering af algoritmerne hos søgemaskinerne.

Tre nye funktioner til Google Chrome

Google Chrome har introduceret tre nye funktioner for at forbedre søgeforslag - også kendt som search suggestions - ved at udnytte data indsamlet fra brugere.

Funktionerne inkluderer personlige forslag baseret på tidligere søgninger, forbedrede shopping-forslag med produktbilleder fra bredere kategorier på mobilen, og bedre mulighed for search suggestions ved begrænset internetforbindelse.

For os i SEO understreger dette igen vigtigheden i at optimere for long-tail søgninger og sikre, at indhold er visuelt optimeret samt relevant og tilgængeligt selv med dårlige internetforbindelser.

Desuden afspejler disse funktioner og anbefalede actions, den udvikling Google tager mod en mere AI-drevet søgemaskine, som bygger på data fra tidligere brugere, long-tail fokus og indhold i multimodale formater.

'Digital 2024' giver indsigt i kanaler og brugeradfærd

DataReportal har udgivet sin globale rapport ‘Digital 2024’ som bringer indsigt i, hvordan virksomheder og marketingansvarlige går til digital marketing og annoncering, og hvordan dette har udviklet sig det seneste år.

Rapporten fremhæver den voksende betydning af digital investering med stigende budgetter til paid og organic search YoY (Year over Year).

cpc priser udvikling

Dog ser det ud til CPC på search ads fortsætter med at stige, mens flere og flere bruger søgemaskiner til at finde nye brands, produkter og services.

Her fylder søgemaskiner faktisk størstedelen, hvilket øger betydningen af organisk tilstedeværelse gennem SEO for virksomheder.

kanaler for brand search

Ift. søgemaskiners markedsandel er Bing steget relativt +11%, mens Google stadig er den absolutte markedsleder med +91% af søgemarkedet. Med andre ord; Google er fortsat go to valget for os mennesker.

Rapporten bemærker også den stigende betydning af sociale medier, drevet af videoindhold og strategisk brug af hashtags samt mobile first.

Et nøglebudskab for os alle SEO er derfor nødvendigheden af at fortsætte med at investere i search og de sociale signaler samt tilpasse sig udviklende trends, herunder generativ AI.

Nyt generativt AI-værktøj fra Google?

Afslutningsvis kan vi dele, at Google pt. tester et generativt AI-værktøj lavet til at omskrive indhold fra nyhedsmedier til genudgivelse, hvilket vækker bekymringer for fortyndelse af indhold og plagiering.

Dette rejser yderligere etiske og kvalitetsmæssige bekymringer blandt publishers i det hele taget, som fremhæver de potentielle negative påvirkninger det kan have på originalt indhold.

Hvad udviklingen bliver af dette værktøj, og hvad det reelt set kommer til at have af indflydelse, bliver derfor spændende at følge.

Takeaways og anbefalinger

Uge 9 bød på flere spændende nyheder. Især det nye partnerskab med Reddit understreger Googles fokus på at få adgang til mere brugergenereret indhold, hvor perspektiver og erfaringer kommer til udtryk.

Jeg tror personligt, at et domæne som Reddit kommer til at få noget der ligner den autoritet, som Wikipedia har haft i mange år på Google. Wikipedia som den informative kilde og Reddit som den perspektiverende.

Forstår man som virksomhed at tilpasse sig denne udvikling, som Google stræber efter at vise mere af, kan man komme meget langt med SEO og konverteringsoptimering.

Derudover fik vi i ugens løb både indsigt i Googles algoritme gennem al snakken om Geminis billedgenerator, samt vi blev præsenteret for en række nye spændende søge-funktionaliteter.

Til sidst kan vi konkludere ud fra DataReportals analyse, at den organiske tilstedeværelse på Google kun bliver endnu vigtigere, og at man bør blive skarpere til at inddrage socialt indhold og video på sit site.

Formår man at gøre dette, ser fremtiden lys ud for ens SEO strategi.

Ønsker du at vide mere om, hvad disse nyheder betyder for dig og din virksomhed, er du velkommen til at række ud til os. Som specialiseret SEO bureau arbejder vi hver dag med at omsætte nyheder og opdateringer fra søgemaskinen til konkrete actions, der løfter performance.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.