/
Strategi
/
0 min read
Du får her en ugentlig oversigt over de største nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrenternes. Velkommen til uge 15.
Velkommen til ugens recap, hvor vi bl.a. kommer gennem en forbedring af Googles INP, en opdatering til 'Carousels', struktureret data samt indsigt i fremtiden fra Googles CEO. Vi giver dig her et overblik.
Google har forbedret sin Interaction to Next Paint (INP) Core Web Vital, der måler hjemmesiders responsivitet og brugeroplevelser, ved at samarbejde med førende Consent Management Platforms (CMP’er).
Dette drejer sig om systemer som OneTrust, Complianz og Axeptio. Partnerskabet har ført til optimeret CMP-adfærd, især når brugere accepterer cookies, hvilket gør det muligt for hjemmesider at vise indhold hurtigere og hermed forbedrer INP-scoren.
INP, der har erstattet First Input Delay (FID) i Core Web Vitals, måler tiden fra en brugerinteraktion til når browseren opdaterer skærmen. Som en Core Web Vital, påvirker INP både søgeresultater og brugeroplevelser for mennesker.
Udviklere kan anvende værktøjer som PageSpeed Insights og Chrome User Experience Report (CrUX) til at vurdere og forbedre INP-performance.
Google har for nylig opdateret sin karrusel - Carousels - (beta) struktureret data-dokumentation, hvilket tilføjer klarhed og vigtige geografiske detaljer, der tidligere var udeladt.
De nye retningslinjer angiver nu tydeligt, at ‘carousel structured data’ bør implementeres på en opsummerings-side, der herfra linker til detaljerede sider - fremfor at kræve, at hver ‘detail’ side har struktureret data.
Ændringen sigter derfor mod at strømline præsentationen af lister som lokale virksomheder, produkter og begivenheder, der vises i en vandret scrollbar karrusel i søgeresultater.
Desuden inkluderer den opdaterede dokumentation en vigtig note: at denne funktion er i øjeblikket begrænset til det the European Economic Area (EEA). Dette er essentielt at vide for publishers og hjemmeside-ejere, der fokuserer på at forbedre synlighed i Googles rich results gennem struktureret data.
Google CEO, Sundar Pichai, skitserede fornyeligt fremtiden for search i et interview. Her lagde han vægt på integrationen af AI samtidig med at bevare den kernefunktion, internettet har.
Siden 2016 har Google været en frontfigur inden for AI-udvikling, der forbedrer søgefunktioner, herunder med featured snippets, uden at erstatte de traditionelle søge-mekanismer.
Pichai forsikrede, at Search Generative Experience (SGE) forbedrer snarere end erstatter kapaciteten for search, med fokus på at forbedre hvordan information behandles og vises. Han understregede, at AI her komplementerer det omfattende og varierende indhold på nettet.
Målet er, at Googles søgemaskine skal forblive en pålidelig og mangfoldig ressource for information, og den eneste forskel i fremtiden er teknologien bag.
Du kan nedenfor se interviewet fra 1 time og 17 minutter af.
Efter INP er blevet introduceret som Core Web Vital i marts, har der været meget fokus fra Google på, hvordan virksomheder bedst optimerer for denne. Dette understøttes bl.a. af anbefalingen ved de forskellige CMP'er, der kan løfte performance.
Derfor er det klart at anbefale, at virksomheder får styr på denne snarest til gavn for søgeresultater og brugeroplevelser.
Derudover har vi igen set opdateringer til struktureret data - et evigt emne, som naturligvis er vigtigt at følge med i og holde sig opdateret på.
Sidst er det interessant at høre fra Googles egen CEO, Sundar Pichai, på fremtidstankerne for search - især i en tid med meget mere udvikling end nogensinde. Her er takeaway på mange måder, at AI skal ses som en del af den forbedrede oplevelse på Google, og at det ellers er teknologien, der vil afgøre forandringerne i fremtiden.
Ønsker du hjælp til at arbejde med ovenstående opdateringer og SEO generelt? Så er du velkommen til at tage fat i Bonzer. Som et specialiseret SEO bureau, arbejder vi dagligt med ambitiøse virksomheder, så de når deres mål gennem søgemaskinen.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.