blog

/

Strategi

/

0 min read

SaaS SEO: En SaaS marketing strategi der skaber vækst

Saas-SEO-SaaS-Marketing

SaaS virksomheder bygger typisk på et stærk teknisk grundlag, hvilket vil afspejle sig i SEO performance med den rette strategi.

Netop derfor er det vigtigt at forstå, hvordan man sammensætter den perfekte SaaS marketing strategi og ikke mindst SaaS SEO strategi baseret på målgruppe, kunderejse og ikke mindst relevante emner og søgeord for virksomheden. 

I denne guide vil vi gennemgå hvorfor netop SEO er relevant for en SaaS virksomhed, en SaaS marketing funnel samt hvilke 3 strategiske fokus, I bør indkludere på for at se vækst i organiske metrics.

Hvorfor er SEO relevant for en SaaS virksomhed?

SaaS SEO er en marketing indsats, der arbejder målrettet mod at øge den organiske synlighed og trafik for en SaaS virksomhed. 

En SaaS SEO strategi adskiller sig fra andre typer virksomheder, da den kræver stor viden og indsigt i virksomhedens kunderejse såvel som servicen virksomheden tilbyder - herunder også de omkringliggende nichéemner.  

Mange SaaS virksomheder anvender betalte marketing kanaler for hurtigt at vækste leadgenerering. Her er det vigtigt at nævne, at SEO ikke nødvendigvis skal erstatte betalte annonceringer men derimod løfte marketing indsatsen for over tid at kunne nedbringe omkostningerne til marketing for virksomheden. 

SEO er derfor en relevant marketing indsats for SaaS virksomheder, da det er en bæredygtig vækststrategi til at skalere virksomhedens trafik, brand awareness og konverteringer


Læs også vores gennemgang af de 50 største danske SaaS virksomheder på Google

Hvordan ser en SaaS marketing funnel ud?

saas-marketing-funnel

Et kerneelement af en SaaS SEO strategi indebærer fokus på selve softwaren, relevant information om denne og de omkringliggende emner, som også er relevant for ydelsen. Derfor er det vigtigt at arbejde aktivt med jeres marketing funnel. På den måde sikrer I, at I producerer det rette indhold i forhold til hvor I skal møde brugeren i deres købsrejse. Her er 3 relevante spørgsmål, I bør stille jer selv i processen:

  • Har I indhold, der rammer brugere i alle dele af marketing funnel? 

  • Hvor i funnel ønsker I at sætte ind? 

  • Er jeres side optimeret til at følge brugeren hele vejen gennem funnel?

Ofte henvender SaaS virksomheder sig til flere niche-områder, hvorfor det vil være nødvendigt at arbejde længere oppe i funnel. 

Keywords længst oppe i funnel er ofte større mere brede keywords, som har en høj månedlig søgevolumen. Keywords i bottom funnel er derimod rettet direkte en handling for brugeren. Oftest har bottom funnel keywords en lavere månedlig søgevolumen, mens de også ofte er høj konverterbare keywords, hvilket gør dem mindst lige så relevante som keywords med en høj månedlig søgevolumen.  

Betydningen af en SEO indsats for SaaS virksomheder

Efter mange års specialisering i SEO strategier for SaaS virksomheder, står det klart for os, at det altid er mest effektivt at arbejde med en langsigtet vision, der tager højde for, hvad kunden efterspørger. 

For SaaS virksomheder vil en SEO indsats ofte først vise sig i en vækst i antal organiske keywords, da fokus på eksempelvis et solidt informationsunivers indenfor virksomhedens niche vil være fundamentet for øget synlighed. Vores cases viser, at øget organisk synlighed fører til øget organisk trafik - og derefter er målet at mestre kunderejsen for den organiske bruger. 

Vi har mange års erfaring med strategiudvikling for SaaS virksomheder. Vil du læse mere om hvordan vi tidligere har mestret SEO for SaaS, så kan du læse 3 eksempler herunder: 

3 strategiske fokus der har visk organisk vækst for SaaS virksomheder

Med erfaring med SaaS SEO ved vi, at der er tre strategiske fokus, som historisk set har vist organisk vækst. Disse 3 fokus vil ikke nødvendigvis alene mestre SERP’en, men i det rette samspil, har vi set vækst på tværs af flere organiske metrics.

Mapping af kunderejsen

At forstå hvordan kunderejsen ser ud for på jeres site og ikke mindst hvordan denne kan optimeres er et væsentligt element i udviklingen af den rette strategi. At forstå kunderejsen vil også være væsentligt for udvikling af strategisk content som rammer forskellige søgehensigter på kunderejsen. 

Ved at inkludere flere søgehensigter i forskellige dele af kunderejsen, vil I kunne drive mere trafik ind og ikke mindst forskellige typer trafik i forhold til konvertering rejsen for den organiske bruger.  

Fokus på fundamentet

En bæredygtig SEO strategi opnås med fokus på at opbygge det rette fundament fremfor få hurtige resultater. Har jeres side allerede indhold, vil fokus på at sikre performance for det eksisterende indhold eksempelvis være ét udgangspunkt. Dette kunne eksempelvis være gennem sikring af rette keyword fokus, optimering af h-tag, metadata, sidestruktur og intern linkstruktur. 

Har I optimeret performance for eksisterende indhold og er klar til viderebyggelse på contentuniverset eller skal I først til at igangsætte en content produktionsproces, vil en søgeordsanalyse være første step. Dette er en fremgangsmåde til at finde og udvælge de søgeord, I vil til tops på Google med.

Hent vores gratis template til en søgeordsanalyse

Konverteringsoptimering 

En vigtig del af en content-marketing strategi er, at denne altid vil være målrettet at skabe konverteringer. Først og fremmest vil det være afgørnde hvilken type konvertering I stræber efter - bløde eller hårde konverteringer? En blød konvertering vil eksempelvis være et download af en e-bog, mens en hård konvertering ville være ‘book en demo’.

Når vi taler konverteringsoptimering, handler det om, at få endnu flere af jeres besøgende til at udføre præcis denne handling. Succesfuld konverteringsoptimering afgiver derfor større værdi af jeres SEO-indsats, fordi I netop udnytte den trafik, I driver ind på sitet. 

Sådan kommer I i gang med SEO for jeres SaaS virksomhed

Stop med at gå glip af flere potentielle kunder - lad os sikre at de finder frem til jer. Det eneste det kræver af jer er, at I er ambitiøse for jeres vækst.

Book et intromøde i dag og få vores indsigter i hvordan vi i fællesskab kan udfordre status quo. Her deler vi vores erfaringer som SEO konsulenter fra tidligere succesfulde SaaS cases. Vi tapper ind i jeres virksomhed baseret på jeres status og målsætninger og udvikler skelettet for jeres SEO-indsats.

Book et intromøde med os!

Ann-Sofie Lippert

Senior Consultant

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.