/
Strategi
/
0 min read
Du får her oversigten over de største nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrenternes. Velkommen til månedens recap for januar 2025.
Vi byder velkommen til en ny måned med et recap af de store og vigtige opdateringer fra search i januar.
Flere overskrifter har gjort sig gældende, herunder en opdatering af Googles Search Quality Rater Guidelines samt andet dokumentation, nyt til mobile search samt nyheden om, at Google kan identificere AI-indhold. Vi giver dig her et overblik.
Google har i januar opdateret sine Search Quality Rater Guidelines med vigtige ændringer relateret til AI-genereret indhold og nye former for spam.
Opdateringen definerer nu generativ AI og bekræfter, at AI-skabt indhold er tilladt, så længe det giver unik værdi for brugerne - noget som AI alene ofte fejler på, da output bliver for generisk.
Derudover har Google introduceret tre nye spam-kategorier: expired domain abuse, site reputation abuse og scaled content abuse.
Selvom opdateringer til quality rater guidelines ikke direkte påvirker søgeresultater, afspejler de Googles udviklende tilgang til måden, de vurderer indholdskvalitet og spam detection.
Vi bliver ved AI, hvor en nylig opdagelse antyder, at Google aktivt identificerer og evaluerer AI-genereret indhold for søgeresultater. Dette fremgår af Googles Search Quality Team på LinkedIn, hvor de (Chris Nelson) beskriver sit arbejde med 'detection and treatment of AI-generated content'.
Selvom Google offentligt har erklæret, at AI-indhold er acceptabelt, hvis det er af høj kvalitet, indikerer dette samtidig, at Google sandsynligvis vurderer AI-indhold for at skelne mellem værdifuldt og manipulerende materiale.
Noget der er ekstra vigtigt at holde øje med, da mange domæner i 2024 blev straffet grundet uhæmmet brug af AI-indhold.
Google har opdateret sin site reputation abuse dokumentation for at give klarere vejledning og sikre bedre overholdelse fra virksomheder.
Opdateringen ændrer ikke håndhævelsen af politikken, men integrerer mere detaljerede forklaringer fra Googles tidligere blogindlæg og FAQ.
Site reputation abuse sker, når tredjepartsindhold publiceres på velrenommerede domæner for at udnytte deres ranking-autoritet. Den reviderede dokumentation skal hjælpe hjemmeside-ejere med bedre at forstå overtrædelser og undgå misbrug af høj-autoritære domæner.
Ved seneste spam update fra Google, mistede mange virksomheder nemlig trafik grundet site reputation abuse.
Googles er kommet med en dokumentationsopdatering, der forbedrer særligt klarheden og relevansen af retningslinjer for struktureret data og viser, hvordan små ordændringer kan forbedre forståelsen for både brugere og søgemaskiner.
Nøglepointer understreger vigtigheden af præcis sprogbrug i indhold og hvordan AI-drevet search fortolker tekst.
Opdateringen forstærker Googles fokus på højkvalitets, vel-struktureret indhold, hvilket gør det essentielt for folk i SEO at finjustere deres tilgang til relevans og klarhed. Budskabet er her at være klar og tydelig frem for at bruge for mange irrelevante ord.
Google har opdateret sine review snippet guidelines og anbefaler nu, at ratings indeholder en skriftlig anmeldelse samt anmelderens navn.
Denne ændring har til formål at øge gennemsigtigheden og give brugere mere kontekst, når de ser søgeresultater. Selvom dette ikke er et krav for rich results, foreslår Google, at det hjælper brugere med bedre at forstå baggrunden for ratings.
Opdateringen forventes at forbedre kvaliteten af review snippets, hvilket gør dem mere nyttige for brugere og samtidig gavner domæner, der følger best practices for structured data.
Ny data viser, at AI Overviews bliver atter mere synligt i søgeresultaterne i de markeder, hvor de er til stede og med højere fart end tidligere.
Denne ændring skubber nogle organiske resultater længere ned på siden, hvilket kan påvirke Click-Through-Rates. Virksomheder opfordres derfor til at tilpasse sine strategier for at imødekomme disse ændringer, hvis dette ikke allerede er en aktiv del af arbejdet.
Den voksende indflydelse af AI i search understreger en stor evolution i, hvordan content anses, og Googles fortsatte eksperimentering med AI Overviews bekræfter behovet for løbende analyse af deres langsigtede impact.
Google har opdateret PageSpeed Insights (PSI) til at vise data collection perioder for Chrome User Experience Report (CrUX) metrics. Denne opdatering giver udviklere en mere præcis indsigt i, hvornår performance-data er indsamlet.
CrUX metrics fungerer med en 28-dages rullende periode og en to-dages forsinkelse, hvilket betyder, at data repræsenterer real-world brugeroplevelser over tid.
Forbedringen øger gennemsigtigheden og gør det lettere for udviklere at analysere trends og optimere site performance baseret på nøjagtige historiske data.
Google har udvidet AI Overviews i sin Circle to Search-funktion, hvilket giver mere avancerede visual search-muligheder på Android-enheder.
Brugere kan nu cirkle, tegne eller trykke på objekter i billeder, sociale medier-opslag eller annoncer for at få øjeblikkelige AI-drevne opsummeringer uden at forlade deres nuværende app.
Denne forbedring gør det lettere at undersøge trendende produkter, konkurrenters annoncer og brandlogoer, samtidig med at den giver indsigt i priser og relaterede produkter. Opdateringen styrker Googles satsning på AI-drevne brugeroplevelser.
Google har fjernet breadcrumbs fra mobile search resultater, hvilket forenkler URL-visningen, så kun domænenavnet vises. Breadcrumbs vil dog stadig være synlige på desktop søgeresultater.
Google forklarer, at breadcrumbs ofte bliver afkortet på mindre skærme, hvilket gør dem mindre nyttige.
Ændringen sigter mod at skabe en renere og mere brugervenlig mobil search experience. Hjemmesider, der bruger breadcrumb structured data, behøver ikke foretage ændringer, da opdateringen kun påvirker, hvordan URL'er vises i mobile søgeresultater.
Vi slutter af med Google, som har foretaget ændringer, der har forårsaget omfattende udfordringer for SEO-værktøjer, da det nu kræver JavaScript for at levere søgeresultater.
Denne opdatering blokerer bots og scrapers og påvirker flere tredjepartsværktøjer som eksempelvis Semrush, der afhænger af automatiserede forespørgsler til ranking data.
SEO-eksperter mistænker, at Google anvender rate limiting og JavaScript execution for at forhindre overdreven automatiseret trafik.
Mens nogle værktøjer forsøger at finde løsninger, viser denne ændring en skærpelse af bot detection, hvilket kan ændre, hvordan virksomheder får adgang til og analyserer search data, hvilket kan gøre værktøjer dyrere.
Mens flere værktøjer er påvirket negativt af dette, har det ikke ramt Ahrefs, som kører med Javascript aktiveret. Dette understreger atter igen, hvorfor Ahrefs er et af de bedste værktøjer, og hvorfor vi i Bonzer også normalt anbefaler dette frem for andre.
2025 er startet med samme tempo, som 2024 sluttede med. Masser af ny og vigtig dokumentation understreger, at alle virksomheder skal forstå og følge retningslinjerne, hvis synlighed er på dagsordenen i år. Arbejder man mod søgemaskinernes retningslinjer, er man mere udsat en andre år, hvilket var tydeligt ved seneste spam-opdatering.
Det er også værd at lægge mærke til, at Google i høj grad kan se, hvorvidt indhold er skabt med AI eller ej. Dette bør være en reminder for dem, som ikke bruger andet, da dette kan koste dyrt. AI bør bruges - men med omhu og i kombination med mennesker for at løfte den samlede brugeroplevelse.
Til sidst gør Googles ændringer med Javascript det mere udfordrende for nogle værktøjer end andre at indhente SEO-data. Eksempelvis virker det til, at Ahrefs data er mere til at stole på end andre værktøjer, som er mere udfordret.
Ønsker du at forstå jeres egen SEO-data eller få hjælp til at arbejde med ovenstående udvikling og retningslinjer? Så tag fat i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau arbejdere vi hver dag med ambitiøse virksomheder, der ønsker at styrke sin vækst gennem søgemaskiner.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.