/
Strategi
/
0 min read
Du får her den månedlige oversigt over de største nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrenternes. Velkommen til gennemgang af februar 2025.
Vi byder velkommen til en ny måned med et recap af de store og vigtige opdateringer fra search i februar. Flere overskrifter har gjort sig gældende, herunder Alphabets Q4 resultater, en status på konkurrencen blandt søgemaskiner samt opdatering af structured data guidelines. Vi giver dig her et overblik.
Googles moderselskab, Alphabet, har rapporteret stærke Q4-indtægter, igen drevet af AI-udviklingen på tværs af search, cloud og advertising.
Omsætningen steg 12% year over year til 96,5 milliarder dollars, hvor Google Cloud voksede med 30% på grund af øget efterspørgsel efter AI-powered enterprise løsninger. Yderligere oplevede Search og YouTube advertising en vækst på 10%.
Dog er der bekymring blandt flere virksomheder, da skift i brugeradfærd, ændringer i search og generelt stigende konkurrence påvirker performance. Nogle annoncører oplevede her fald i annonceperformance, muligvis grundet AI-drevne search features og opdaterede forbrugeradfærd.
Derudover udfordrer AI-baserede alternativer og udvalgte søgemaskiner Googles dominans. Virksomheder bør derfor følge disse tendenser tæt og tilpasse strategierne, så performancemål kan nås.
Vi bliver ved konkurrencen i search. For selvom Google stadig genererer +94% af den organiske søgetrafik, viser nye data stigende konkurrence fra AI værktøjer og regionale søgemaskiner. AI-drevne platforme som ChatGPT og Perplexity får mere referral traffic, hvilket signalerer et skift i brugeradfærd.
Screenshot fra: seranking.com/blog/top-search-engines/,
Samtidig fortsætter Bing og mindre søgemaskiner med at vokse, hvilket udfordrer Googles monopol. Virksomheder kan derfor få behov for at diversificere strategierne, så der også holdes øje med Bing og SearchGPT.
Sikkerhedsplatformen Sucuri har opdaget, at hackere misbruger Google Tag Manager til at indsætte ondsindede scripts på Magento eCommerce domæner, hvilket gør det muligt at stjæle kreditkort oplysninger under checkout.
Der bruges her tilsløret JavaScript til at indlæse malware fra en skjult PHP backdoor gemt i databasen.
Virksomheder, der bruger Google Tag Manager og Magento, bør derfor gennemføre sikkerheds-audits, overvåge scripts og implementere de nyeste sikkerhedsopdateringer for at forhindre misbrug.
Google har opdateret sine structured data retningslinjer, hvilket gør det muligt for merchants at vise udsalgs-, medlems- og gennemstreget prisvisning i søgeresultater.
Denne opdatering forbedrer synligheden af promotional pricing og rabatter fra loyalty programmer, hvilket gør det lettere for virksomheder at fremhæve specialtilbud.
De opdaterede retningslinjer synkroniserer Google Search med Merchant Center, hvilket sikrer mere præcis prisvisning i produktlister.
Google har udvidet Circle to Search-funktionen til iPhones, hvilket bringer avancerede visual search-muligheder til iOS-brugere. Selvom funktionen ikke er integreret på systemniveau som på Android, kan iPhone-brugere nu få adgang via Google- og Chrome apps.
Brugere kan søge efter objekter på skærmen ved at cirkle eller markere tekst og billeder, mens Google Lens nu leverer forbedrede AI-skabte resultater. Udrulningen skal forbedre søgeoplevelsen og øge engagementet blandt iOS-brugere.
Den Europæiske Kommission forbereder sig angiveligt på at rejse sag mod Google for brud på Digital Markets Act, med fokus på, hvorvidt virksomheden favoriserer egne tjenester i søgeresultater.
Regulatorer mener, at Googles seneste algoritme-opdateringer ikke tilstrækkeligt overholder EU’s konkurrence-lovgivning, især i forhold til Google Shopping og andre proprietære services.
Hvis Google bliver fundet skyldig, kan det resultere i store bøder og krav om ændringer i virksomhedens search operations i Europa.
En ny undersøgelse viser, at Google’s AI Overviews ændrer sig langt hyppigere end organiske søgeresultater, hvilket understreger deres høje volatilitet.
I modsætning til traditionelle søgeresultater opdateres AI Overviews i et langt hurtigere tempo og erstatter ofte featured snippets.
Studiet konkluderer, at generativ AI tekst ændres dynamisk for næsten enhver forespørgsel, hvilket tyder på, at AI Overviews bør betragtes som en separat kategori i SEO strategier.
Ny forskning, der analyserer over 16 millioner sider, viser, at Googles indexing rates forbedres, men at der stadig er udfordringer. Selvom flere sider bliver indekseret, blev over 20% af de indekserede sider senere deindekseret, hvilket afslører volatilitet i Googles indekseringsproces.
Undersøgelsen, der blev gennemført med IndexCheckr tool, viser, at sider, der ikke indekseres inden for seks måneder, sandsynligvis aldrig vil blive indekseret - medmindre der sker en stærk optimering.
Virksomheder bør derfor altid fra starten af fokusere på høj-kvalitets indhold, der er nemt tilgængeligt for crawling, for at sikre synlighed i søgeresultater.
Alphabets fortsatte stærke resultater, understreger igen, at Googles investeringer inden for search og AI generelt, giver fortsat afkast. En udvikling som ser ud til at gå hurtigere.
Dog er mange virksomheder udfordret, da de ikke har optimeret for den mere moderne brugeradfærd. Dette er derfor afgørende at forholde sig til i sin SEO strategi.
Ligeledes viser undersøgelser fra Googles AI Overviews også, at disse resultater ændrer sig mere end normale organiske resultater. Dette skal man have med i forståelsen af AI-resultaternes udvikling.
Selvom Google sidder på langt størstedelen af markedet, er det også vigtigt at holde øje med de mindre søgemaskiner og især AI-værktøjer, som vinder frem. Både Bing og SearchGPT er efterhånden mere relevante i SEO grundet stigende brug.
Til sidst viser Googles andre fortsatte opdateringer en søgemaskine i stor udvikling, hvor behovet for at finde de bedste søgeresultater gang på gang stiger blandt verdens brugere.
Er du en virksomhed, og ønsker du at være up-to-date på udviklingen i din strategi? Så tag fat i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau, arbejder vi hver dag på at løfte ambitiøse virksomheder til de øverste resultater på søgemaskinen.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.