blog

/

Analyser

/

0 min read

16 statistikker om danskernes søgeadfærd under COVID-19

Danskernes søgeadfærd har ændret sig under COVID-19.

Det er nok ikke den største overraskelse. Men hvordan vores adfærd på nettet – heriblandt hvad vi har søgt på hos Google og hvorfor – giver et unikt indblik i, hvordan coronakrisen har været med til at puste liv ind i gamle hobbyer og på kort tid skabt markante ændringer i vores hverdag.

Vi har i denne undersøgelse derfor taget et udsnit af generelle søgninger inden for en række relevante områder.

Disse indebærer 16 grafer baseret på:

  • Sundhed

  • Underholdning

  • Arbejde

  • Aktiviteter

  • Rejsebranchen

Samlet giver de et indblik i, hvordan vores nye virkelighed er blevet afspejlet i Google-søgningerne.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i en bred række data, som sammenligner søgeadfærd mellem 2019 og 2020. Metoden uddybes yderligere, som data introduceres i hvert afsnit.

Metode – hvordan har vi undersøgt forbrugernes søgeadfærd?

Undersøgelsen tager udgangspunkt i en lang række af data, som hovedsageligt er indhentet fra Google Trends og analyseværktøjet Ahrefs.

Ud fra stikprøveundersøgelser fokuserer undersøgelsen sig på nogle af de anbefalede aktiviteter, der er blevet foreslået af SST samt rejsebranchen.

Data er indhentet i perioden fra 2019 til 2020 for at vise udviklingen, hvor der er blevet kigget på søgeinteresse (trends) og søgevolumen.

Søgeinteressen fra Google Trends strækker sig på en skala fra 1-100. Når søgeinteressen rammer 100, er søgnings relative popularitet på sit højeste. Hvis endnu flere laver den søgning senere på året, vil den altså svare til 100 – og forrige målinger vil rettes ind efter den nye topscore.

Sammenhængen mellem trends og volumen giver den nødvendige indsigt, som skal til for at forstå udviklingen i søgeadfærd blandt danskerne.

SUNDHED: Corona har fået en helt ny betydning

Det første emne er sundhed.

Vi har udvalgt fem søgeord, hvor vi har kigget dybere ind i udviklingen:

  • Corona

  • COVID-19

  • Håndsprit

  • Mundbind

  • Vaske hænder

Det er nok ikke en stor nyhed, at en række af de udvalgte søgeord så en eksplosion i søgninger mellem februar og nu.

De er mest taget med for at illustrere metoden, som vi har brugt til at evaluere forskellen i søgeadfærd mellem 2019 og 2020.

Men der er alligevel sneget sig en par bemærkelsesværdige resultater med, hvis vi ser nærmere på søgetendenser på de søgeord i den periode.

Corona eller COVID-19? Dit ordvalg har stor betydning

Nedenstående graf viser en sammenligning mellem udviklingen i søgeinteressen på de to søgeord (keywords) "corona" og "covid-19". De vises på en skala fra 1-100, som de typiske parametre brugt af Google Trends. Google bruger denne måleenhed, fordi de ikke er glade for at dele specifikke tal og søgevolumen.

De to ovenstående grafer viser danskernes søgeadfærd på henholdsvis “corona” og “covid-19”. Det er vigtigt at pointere, at de to grafer er baseret på en søgeinteresse for den givne periode, ikke søgevolumen.

Ud af de to søgeord bruger kun 0,145% af alle søgninger den mere videnskabelige og formelle “covid-19”, fremfor “corona”.

Forskellen i søgeinteresse på de to søgeord viser bl.a., at søgeinteressen er forskellig, selvom emnet er det samme. Dette indikerer, at ordvalget har en indflydelse på søgeresultaterne (da 'covid-19' oftere bliver brugt videnskabeligt, hvorimod "corona", ser ud til at blive brugt mere hyppigt i hverdagssprog eller blandt almene danskere).

Selvom begge søgeord henviser til samme ting, er søgeresultaterne ikke identistiske. Det er, fordi ordvalget har en betydning på søgehensigten bag.

Ved at se på relaterede søgninger ser vi også, at der er en klar forskel.

“Corona” er i højere grad associeret med “symptomer”, hvorimod “covid.19” oftere ses i forbindelse med “test.” Det fortæller, at brugerne i høj grad er bevidste om, ikke bare deres eget ordvalg – men også afsenderens. En hjemmeside der bruger ordnet “covid-19” er med højere sandsynlighed drevet af forskere eller læger, hvorimod sider med ordet “corona” er rettet mod folkeoplysning.

En lille forskel i ordvalg kan altså have stor indflydelse på hvilke sider, algoritmen viser i søgeresultaterne. Det er på trods af, at de større søgninger vedr. coronavirussen og den pandemien er under skærpet opsyn af Google – og de derfor manuelt bliver overvåget af medarbejdere.

Udvikling i månedlig søgevolumen

Ser man på de to ord, har udviklingen været ekstra markant.

Fra slet ikke at have været søgt på, har "covid-19" nu en gennemsnitlig månedlig søgevolumen på 2.900 søgninger (data trukket siden februar 2020).

Note: Her er både søgningen "covid-19" og "covid19" slået sammen.

Før i år er "corona" også blevet brugt som søgeord. Men da Google justere sine søgeresultater efter søgehensigten, har det nok tidligere været øllen, der trak trafikken. Her kan der i øvrigt fra producentens synspunkt i øvrigt være en stor trafik, som er gået tabt. Hele Googles side 1. er nemlig nu kun relateret til COVID-19, og er ikke længere sider, der sælger øl.

Det månedlige gennemsnit på søgningen "corona" er hele 2 millioner søgninger, hvor det i marts toppede med 9,1 millioner søgninger.

Håndsprit, mundbind og at vaske hænder – søgninger viser købshensigt

“Håndsprit”, “mundbind” og “vaske hænder” har også set store udslag under det seneste års begivenheder. Det fremhæver Google også blandt deres egne søgetrends.

Håndsprit

"håndsprit" - her ser vi søgningen topper i interesse ved marts/april perioden ved nedlukningen.

Da Danmark lukkede ned d. 11. marts eksploderede antallet af søgninger efter “håndsprit." Samtidig steg efterspørgslen på håndsprit også markant. Mange butikker rapporterede, at de enten var udsolgt – eller havde været nødt til at sætte en fast mængdebegrænsning for at hindre, at de løb tør.

Mundbind

"mundbind" - søgningen har vist ekstra stor interesse siden juni, hvilket også passer godt med tidspunktet for, hvornår det blev en del af lovkravene.

Det samme ses ved søgeordet “mundbind” i slutningen af juli og i slut-oktober. Her blev der nemlig blev indført nye krav til mundbind i offentligheden.

Vaske hænder

"vaske hænder" - ligesom med "håndsprit" trendede denne søgning ekstra meget, da nedlukning i første omgang kom ved marts/april perioden.

Den danske befolknings søgeadfærd går hånd i hånd med nyhederne – men også vores købstendenser.

Selvom det at vaske hænder ifølge Sundhedsmyndighederne i mange tilfælde er lige så effektivt, har søgevolumen og søgeinteressen været lav. Det kan til dels skyldes, at de fleste – til tider fejlagtigt – mener, at de ved, hvordan man vasker hænder korrekt. Men den mere informative søgning taler heller ikke til knaphed på samme vis som fysiske goder, der kan være svære at opdrive.

UNDERHOLDING: Streamingtjenesterne har fået nyt liv under corona

Streamingtjenesterne har naturligt nok været ekstra populære under Corona. Når folk i større grad har forholdt sig hjemme, har der været mere tid til streaming.

Dette kan i den grad ses i, hvordan streamingstjenesterne har trendet.

Nedenfor ses udviklingen i søgeinteresse fra 1-100. Læg her mærke til, at både YouTube, Netflix og HBO Nordic steg ekstra meget det øjeblik, Danmark lukkede ned.

Yderligere er Disney+ naturligt gået helt frem i takt med sit indtog i Danmark i september 2020.

Udvikling i månedlig søgevolumen i Danmark (internationale streamingtjenester)

  • YouTube: 3.500.000 søgninger i marts 2020 vs. 3.800.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 3.500.000 søgninger).

  • Netflix: 1.400.000 søgninger i marts 2020 vs. 1.100.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 1.200.000 søgninger).

  • HBO Nordic: 123.000 søgninger i marts 2020 vs. 104.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 119.000 søgninger).

  • Disney+ (Disney Plus): 3.000 (68.000) søgninger i marts 2020 vs. 3.900 (1.800) søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 4.900 søgninger på "disney+" og 48.000 søgninger på "Disney Plus").

  • Amazon Prime Video: 18.000 søgninger i marts 2020 vs. 22.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 20.000 søgninger).

I Danmark viser de samme mønstre sig. Her sammenlignes de danske og nordiske streamingtjenester ligeledes i søgeinteresse og søgevolumen.

Igen ses den samme udvikling under første nedlukning, hvor streamingtjenesterne fløj i vejret som en trend på søgninger. Noget vi igen kan se ved anden nedlukning, som udfolder sig i trends fra september.

Udvikling i månedlig søgevolumen i Danmark (danske/nordiske streamingtjenester)

  • Viaplay: 769.000 søgninger i marts 2020 vs. 614.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 640.000 søgninger).

  • DR TV: 692.000 søgninger i marts 2020 vs. 505.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 561.000 søgninger).

  • TV2 Play: 1.000.000 søgninger i marts 2020 vs. 766.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 955.000 søgninger).

  • CMORE: 60.000 søgninger i marts 2020 vs. 48.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 50.000 søgninger).

  • Dplay: 694.000 søgninger i marts 2020 vs. 484.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 370.000 søgninger).

ARBEJDE: "hjemmearbejde" er steget med 588%

Corona har vendt rundt på alle vores vaner – især dem relateret til arbejde. Heriblandt også, hvordan vi arbejder. Vi har kigget ind i alt fra arbejdsrelaterede søgeord til søgninger, der omhandler dem, som har mistet sit levebrød.

Nedenfor kommer derfor en oversigt over flere af de søgninger, der i den kategori har oplevet mest fremgang.

Hjemmearbejde

Hjemmearbejde er blevet det nye sort. Både under første nedlukning i foråret og nu her i efteråret, trender søgningen "hjemmearbejde" ekstra meget.

Zoom

Zoom er i takt med øget hjemmearbejde blevet det nye 'mødelokale'. Da arbejdspladserne gik online i foråret, blev Zoom samtidig en de mest foretrukne søgninger på Google.

Kontorstol

Flere kontorartikler har vundet mere trafik under Corona, hvilket har sat ekstra gang i de mange webshops, der sælger artikler som"kontorstole".

Dagpenge

Mange tusinde mennesker i Danmark har mistet sit job i forbindelse med Corona. Derfor er dagpenge blevet en mere naturlig del af de mange søgetrends, hvor interessen her er højere.

Udvikling i månedlig søgevolumen

Udviklingen i månedlig søgevolumen er på de arbejdsrelaterede søgeord meget tydelig, og viser en klar påvirkning af corona.

  • Hjemmearbejde: 3.000 søgninger i marts 2020 vs. 436 i marts 2019 (årligt gennemsnit på 1.200 søgninger).

  • Zoom: 28.000 søgninger i marts 2020 vs. 8.100 søgninger i marts i 2020 (årligt gennemsnit på 15.000 søgninger).

  • Kontorstol: 21.000 søgninger i marts 2020 vs. 14.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 17.000 søgninger).

  • Dagpenge: 14.000 søgninger i marts 2020 vs. 6.800 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 8.100 søgninger).

AKTIVITETER: Der er kommet større interesse i hobbyarbejde

I takt med livet er rykket hjem, er hobby-søgningerne eksploderet. Dette kommer især til udtryk ved søgninger på maling, hjemmetræning, takeaway og levering.

Maling

Mange har sikkert siddet med mange boligprojekter, som ikke er blevet færdiggjort eller påbegyndt grundet travle hverdage. Men med mere tid i hjemmet, steg søgningerne på "maling" til et maksimum på 100 i foråret 2020.

Hjemmetræning

Mere end hver 6. dansker over 15 år er medlem af et træningscenter. Så derfor steg søgningerne her meget naturligt på "hjemmetræning", da de mange træningscentre blev lukket ned. Dette har også sat ekstra gang i e-commerce på træningsudstyr og kost-produkter.

Takeaway

Den store Corona-nedlukning i foråret betød også en nedlukning af restauranterne. Dette har gjort "takeaway" til en af de største vindere på søgemaskinen. En trend som måske vil sætte sine fodspor i lang tid fremover.

Levering

Søgningen "levering" står lidt i forlængelse af takeaway – og så i høj grad de mange ecommerce-leveringer, som i 2020 har sat en højere standard for køb og salg gennem webshops. I marts/april perioden var denne trend ekstra stor, da butikker og storcentre lukkede. Men denne trend ser ud til at fortsætte på et højere niveau end før Corona.

Udvikling i månedlig søgevolumen

  • Maling: 9.700 søgninger i marts 2020 vs. 6.100 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 7.700 søgninger).

  • Hjemmetræning: 4.100 søgninger i marts 2020 vs. 816 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 1.400 søgninger).

  • Takeaway: 4.600 søgninger i marts 2020 vs. 1.800 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 2.800 søgninger).

  • Levering: 9.300 søgninger i marts 2020 vs. 2.600 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 4.000 søgninger).

REJSEBRANCHEN: Den store taber

Den helt store taber i Googles søgninger er rejsebranchen. Grundet både nedlukning og frygt for Corona, er ekstra mange blevet hjemme fra rejser i 2020 - og nogle har slet ikke haft råd.

Dette kan ses direkte i udviklingen på søgningen "flybilletter", som i 2020 har taget et ordentligt fald i trends. Dette kan ses i nedenstående graf.

Sammenlignet med marts 2019 er antallet af søgninger på "flybilletter" faldet med 57,45% i Danmark (sammenlignet med marts 2020). Et billede som igen viser sig her i anden runde, hvor grafen også forsætter sin nedgang trods et lille løft over sommeren.

Der var således 41.000 søgninger på "flybilletter" i marts 2019 og kun 20.000 søgninger i marts 2020. Gennemsnitligt er der årligt 29.000 søgninger.

Udvikling for flyselskaberne

Denne udvikling har selvfølgelig derfor påvirket de enkelte flyselskaber, som har måtte fyre mange. Grafen nedenfor viser nøjagtig samme udvikling, når man sammenligner Momondo, SAS, Norwegian Air Shuttle, easyJet og RyanAir.

Udvikling i månedlig søgevolumen

  • Momondo: 189.000 søgninger i marts 2020 vs. 481.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 294.000 søgninger).

  • SAS: 94.000 søgninger i marts 2020 vs. 100.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 85.000 søgninger).

  • Norwegian: 218.000 søgninger i marts 2020 vs. 246.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 188.000 søgninger).

  • easyJet: 41.000 søgninger i marts 2020 vs. 60.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 39.000 søgninger).

  • RyanAir: 103.000 søgninger i marts 2020 vs. 172.000 søgninger i marts 2019 (årligt gennemsnit på 117.000 søgninger).

Konklusion

Den ovenstående undersøgelse af kategorierne sundhed, underholdning, arbejde, aktiviteter og rejsebranchen viser en verden, hvor søgeadfærd (baseret på danskernes søgninger) har ændret sig markant.

Hvor nogle brancher har oplevet den største vækst nogensinde, har andre brancher været på randen af konkurs.

Udviklingen i søgetrends er ikke kun en indikation af udviklingen – det er også direkte årsagen til, at virksomheder lukker. Hvis ingen søger på produkter eller ydelser på Google, samt landene lukker de fysiske forretninger ned, så er ens eksistens som virksomhed i den grad truet. Dette har tallene ovenfor netop understreget, når man sammenligner med udviklingen i samfundet.

De store vindere findes ud fra undersøgelsen i kategorierne:

  • Sundhed

  • Underholdning

  • Arbejde

  • Aktiviteter

De (den) store tabere findes ud fra undersøgelsen i kategorien:

  • Rejsebranchen

Når der ovenfor tales om vindere og tabere er det fra et udgangspunkt om søgningerne (trends), og hvordan man som forretning tjener penge på disse.

I sidste ende påvirker disse tal nemlig flere mennesker end som så.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.