/
Strategi
/
0 min read
Du får her den seneste uges oversigt med nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde dig up to date på, hvordan SEO udvikler sig. Velkommen til uge 18.
Velkommen til uge 18, hvor vi bl.a. skal gøre status på Googles endeligt afsluttede core update, ny ranking dokumentation samt nyt fra OpenAI. Vi giver dig her et overblik.
Googles marts core update er officielt meldt afsluttet - og reelt set fra 19. april. En lang opdatering, der førte væsentlige ændringer med sig for at forbedre kvaliteten af søgeresultater og bekæmpe spam-indhold.
Opdateringen fokuserede særligt på at reducere lavkvalitets og uoriginalt indhold, hvorfor mange domæner bygget af AI-indhold er røget langt tilbage - ikke fordi det var AI, men fordi indhold var tyndt og generisk.
Derudover bragte opdateringen også opdateret dokumentation med sig på links, hvoraf domæner der benytter sig af “site reputation abuse” er blevet påvirket negativt fra 5. maj af. Dette er også hvad som kendes som parasite SEO - noget Google er meget imod.
Google har opdateret sin dokumentation for fald i placeringer for bedre at kunne assistere folk der arbejder med SEO, i at diagnosticere og adressere udfordringerne. Den reviderede vejledning er mere detaljeret og med mere realistisk tilgang til håndtering af trafikfald.
Overskrifterne i opdateringen inkluderer en ny struktur til at forklare algoritmiske ændringer, med øget fokus på at differentiere mellem mindre og større ranking fald.
Denne strømlinede vejledning sigter mod at gøre fejlfinding mere ligetil for virksomheder, der oplever ændringer i sine placeringer i søgeresultaterne.
Google har for nylig fjernet muligheden for manuel indsendelse til Google News fra Publishers Center. Denne ændring betyder, at publishers ikke længere kan indsende deres sites manuelt til at blive inkluderet i Google News.
Fjernelsen af denne mulighed er en del af Googles bredere indsats for at strømline processer og stole mere på sine algoritmer til at opdage og indeksere indhold.
Dette kan give udfordringer for, hvor hurtigt og effektivt nyt og opdateret indhold bliver anerkendt og fremvist af Google News.
OpenAI har introduceret en betydelig ændring, der tillader ChatGPT at vise indhold og links som svar på forespørgsler eller prompts om man vil.
Denne udvikling er positioneret til at gavne brugere ved potentielt at drive mere trafik direkte til kilderne gennem ChatGPT.
Integrationen af direkte indhold og links inden for ChatGPT markerer endnu et fremskridt i, hvordan AI kan anvendes til at forbedre tilgængeligheden af information.
Vi kan nu endeligt konkludere på Googles lange core opdatering, som gik efter at ramme tyndt og generisk indhold, hvor fællesnævneren ofte er AI - ikke fordi det er AI, men fordi det misbruges.
Google har optimeret sine algoritmer og vil fremover lægge en større lid hertil - og det lader til, at de er blevet godt opgraderet. Dette er godt for alle, der følger deres retningslinjer og skidt for dem, som har bygget SEO strategier op på at komme udenom dem gennem købte links og lidt for "smart i en fart" indhold.
Jeg kan kun (igen) henvise til, at man som virksomhed arbejder integreret med E-E-A-T i sin marketingsstrategi. Så vil man være med helt fremme og udnytte sit fulde potentiale.
Ønsker du at styrke jeres SEO strategi? Så er du mere end velkommen til at tage fat i os. Som specialiseret SEO bureau, optimerer vi hver dag virksomheder til at ligge nummer 1 på søgemaskinen.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.