/
Content
/
0 min read
En god brugeroplevelse (UX) og god SEO går hånd i hånd.
Er din hjemmeside langsom, eller kan brugerne ikke finde rundt, vil de hurtigt forlade den igen. Google har ikke lyst til at vise din hjemmeside i deres søgeresultater, hvis brugeroplevelsen er dårlig.
I denne artikel gennemgår vi derfor, hvad UX er, samt hvilke UX-elementer du især skal have styr på, når du arbejder med SEO.
UX (User Experience Design) eller brugercentreret design er en bred betegnelse for en proces, hvormed man skaber en god holistisk oplevelse for sine brugere. Det kan altså både handle om brugervenlighed, visuelt design, relevant indhold og meget mere.
I denne artikel bruger vi det specifikt om UX som webdesign, der skal skabe en god brugeroplevelse for besøgende. Men det er vigtigt at forstå, at selve faget er mere omfattende og dækker over mange forskellige områder og underdiscipliner.
De tre simpleste måder at vurdere, om din side har god UX er:
En faglig vurdering ud fra best practice og case studies
Kvalitativ analyse af dine brugere (fokusgrupper, brugerundersøgelser m.m.)
Kvantitativ undersøgelse (eks. via Google Analytics, A/B-testing eller Hotjar)
Søgemaskiners algoritme, som Googles, bedømmer om, din side har en god UX ud fra en række faktorer.
Som det er med flere SEO-faktorer, har vi ikke én komplet liste på UX. Algoritmen er for mange en sort boks, som kun søgemaskinerne selv har adgang til. Det betyder, at vi kun kan forholde os til deres retningslinjer og udmeldinger, som Google og de andre søgemaskiner er kommet med over årene - samt vores egne erfaringer.
Vi ved, at Google bl.a. ser på brugernes adfærd på siden, når de skal vurdere, hvor god UX, din side har. Den bruger altså den samme data, som du kan få ved at undersøge din side i Google Analytics, Search Console eller et af Googles andre webanalyseværktøjer.
Her bør der ses på flere typer af brugeradfærd, når du betragter en hjemmeside ud fra søgninger: Dwell Time, Bounce Rate og Session Duration.
Dwell time er den tid, der går mellem en bruger klikker på et søgeresultat og vender tilbage til søgemaskinen.
Hvis en side har en lav dwell time, betyder det som regel, at man enten ikke har fundet det, man søgte efter – eller at siden var så langsom, rodet eller dårlig, at man gav op. Google deler ikke data om dwell time.
Bounce rate, eller afvisningsprocent, er den procent af unikke besøg, der aldrig klikker videre på din side. Hvis din side har mange afbrudte korte besøg, betragter Google det som en høj bounce rate.
En høj bounce rate kan altså være en indikator for, at besøgende ikke fandt det, de søgte efter. Det kan dog også betyde, at du gav dem præcis, hvad de ledte efter – men at de ikke så en anledning til at klikke videre ind på din hjemmeside.
Time on Page er den tid, en besøgende bruger på din side, før de forlader den. Det gælder for både besøgende, der vender tilbage til søgeresultaterne, lukker deres browser eller fortsætter ind på din side.
Hvis du har en høj bounce rate og lav time on page, tyder det på, at din side har en dårlig brugeroplevelse. Eller at spørgsmålet bag keywordet kan besvares relativt simpelt.
Hvis brugeroplevelsen eller det tekniske på siden ikke spiller, kan det hæmme den samlede SEO indsats – og skabe værre resultater for hjemmesiden.
De 5 tips dækker ikke over alt det tekniske, du skal have styr på for at skabe en god brugeroplevelse.
Men hvis din side lever op til disse anbefalinger, er du godt på vej. De danner hermed grundlaget for et stærkt teknisk fundament.
En god hjemmeside er overskuelig og intuitiv at navigere i.
Det handler i høj grad om hjemmesidens taksonomi – opbygningen – men også, hvordan du leder folk rundt på din side via menuer og links. Det er både til gavn for dine brugere – men også for Googles crawlere, der skal indeksere din side, så du kan blive fundet i søgemaskinen.
En god struktur er for det første, at du organiserer undersider efter bredere temaer eller kategorier. Det kan også anbefales, at dine vigtigste sider ligger “øverst” i taksonomien. Vi anbefaler typisk, at den ikke ligger mere end tre led nede. Vigtige sider skal altså ikke være begravet i underkategorier på underkategorier, hvor den kan blive misset af enten Google – eller dine besøgende.
Intern linkbuilding er derfor også et vigtigt element i en god struktur. Du bør linke til undersider, når det er relevant.
Hvis du eksempelvis sælger åbne højhælede sko, men også har lukkede variationer, er det altså en god idé at linke mellem de to produktkategorier. Når du laver nye sider, eller optimerer gamle, kan du stille dig selv spørgsmålet: “Vil jeg gerne henvises til noget andet på siden?”
Din sides primære indhold bør være indlæst på under 2,5 sekunder. Page speed har i mange år været vigtigt for Google og er stadig.
De fleste besøgende orker nemlig ikke at vente på et søgeresultat i længere tid. Hastigheden på en side har derfor stor indflydelse på brugeroplevelsen – og derfor SEO.
Ifølge Google selv, har hastigheden på en side været vigtig siden 2010 (desktop) og 2018 (mobil). Men for nylig annoncerede Google på deres blog, at Core Web Vitals vil blive en decideret SEO-faktor i løbet af 2021.
Core Web Vitals er et sæt måleenheder, der er baseret på brugernes virkelige adfærd på siden. De måler bl.a. load time, reaktionstid på interaktivitet og indholdets stabilitet (eks. en knap, der flytter sig selv lige inden, du prøver at klikke på den).
Du kan se din egen sides Core Web Vitals rapport i din Search Console.
De måler bl.a:
Largest Contentful Paint (LCP) – hvornår dit primære indhold er indlæst færdig. Resultatet bør være under 2,5 sekunder.
First Input Delay (FID) – hvor hurtigt din side reagere på input eller interaktivitet.
Siden bør reagere inden for 100 millisekunder.
Cumulative Layout Shift (CLS) – hvor stabilt det visuelle indhold på siden er.
Google anbefaler en CLS på mindre end 0.1.
Du kan læse mere i vores indlæg om Googles Core Web Vitals-rapport.
Din hjemmeside skal først og fremmest fungere på mobil.
Ifølge Statista bliver mere end 50% af alle søgninger i Google udført på mobiler. Fra september 2020 vil Google derfor også overgå til Mobile First-indeksering. Det betyder, at hvis din side ikke har et godt mobildesign, kan det skade dit SEO-arbejde.
Det er derfor også vigtigt, at din hjemmeside har et mobilvenligt design og et responsivt layout, der automatisk tilpasser sig selv til mobilskærme.
UX handler ikke kun om præsentationen – det handler også om at vise nyttig og korrekt indhold.
Indholdet skal naturligvis leve op til søgeintentionen og skrive til mennesker. Men hvis du vil ligge nr. 1. i søgeresultaterne, er det også vigtigt, at du ikke har kopieret dit indhold fra en anden, som hvis du eksempelvis har taget en produktbeskrivelse fra producenten.
Når det kommer til UX, er det, fordi du ikke har verificeret indholdet eller tilpasset det din side. Når du kopierer teksten ordret, kan det skabe forvirring hos læseren, fordi de måske mangler informationer eller ikke kan forstå indholdets kontekst.
Duplikeret indhold kan derfor skabe forvirring for søgemaskiner i form af dårligere rankings. Altså ikke-unikt indhold, som optræder flere steder – enten på din egen eller en andens side. Duplikeret indhold kan være acceptabelt til en grad, hvis det er retvisende og nyttigt for læseren. Men du bør være ekstra påpasselig, hvis det samme indhold gentager sig selv over hele din side.
Hvis du flytter indhold på din side – eller du skal slette en side, som ikke har værdi for dig eller de besøgende længere – bør du opsætte en redirect.
En redirect videresender automatisk de besøgende, hvis de prøver at klikke på et gammelt link eller indtaster en gammel URL (hjemmesideadresse). Hvis du kigger i koden, vil de ofte repræsenteres med et 30X.
Redirects er nødvendige, hvis du har mange interne eller eksterne links, som peger ind på en flyttet side. Men fordi hjemmesiden først skal henvise trafikken til en anden side, gør de også den nye side en lille smule langsommere. Ofte er det ikke et problem. Men hvis der pludselig begynder at opstå redirect-kæder (fra en redirect til den næste) kan det også være forstyrrende for brugeroplevelsen.
I samme henseende er det også vigtigt, at der ikke er døde links på din side (40X-fejl). Det vil ofte være links til slettede eller fjernede sider, som ikke har fået en redirect.
Virker det overvældende at lave en dybdegående analyse af din sides tekniske SEO og UX?
Så kan du slippe for besværet og bestille en gratis SEO-analyse fra Bonzer. Vi giver dig et overordnet overblik over din sides helbred og potentiale, samt en gennemgang af de områder, som kan styrke din digitale vækst.
UX står for "User Experience". Det er selve brugeroplevelsen på din hjemmeside eller i dit digitale produkt.
UX er vigtig for SEO, fordi Googles algoritme gerne vil vise de bedste søgeresultater. Det kan bl.a. gøres ved at give de besøgende en bedre og mere intuitiv brugeroplevelse.
Dwell Time er tiden, en besøgende bruger på hele din hjemmeside.
Time on Page er det tidsrum, en besøgende bruger på den enkelte side.
Bounce rate, eller afvisningsprocent, er den procent af unikke besøg, der aldrig klikker videre ind på din side. Det er dårligt for din SEO, hvis din side har mange korte og afbrudte besøg.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.