blog

/

Analyser

/

0 min read

De 10 største teleselskaber i Danmark: Sådan performer de på Google

Telebranchen er en af de brancher, som hyppigst får nye produkter, og som opdaterer priser for at matche konkurrenterne.

Derudover er det en branche, som de fleste af os danskere kender til, da de fleste af os benytter os af deres produkter gennem dagligt brug af mobil og internet.

Alene i 2020 omsatte industrien for næsten 38 mia. kr. baseret på over 8 mio. abonnementer.

Disse store tal afspejler den store efterspørgsel der er - og hermed hvor meget trafik- og omsætningspotentiale der er.

For de mange virksomheder, der befinder sig i telebranchen, er det derfor essentielt at være med blandt toppen, når der bliver søgt efter de mange abonnementer (og alt hvad det indebærer).

Men da der kun er plads til en håndfuld på første side af Google, har vi valgt at kigge ind i, hvilke teleselskaber der gør det ekstra godt inden for søgemaskineoptimering.

Vi inviterer dig hermed inden for til en gennemgang af de 10 største teleselskaber på Google, og vi går i dybden med, hvordan de helt store adskiller sig fra resten.

Yousee er nummer 1 i Danmark målt på trafik

Danmarks største teleselskab er uden tvivl Yousee. Her ser vi tæt på halvanden million månedlige klik, som finder vej til deres forretning gennem Googles søgeresultater.

Herefter får vi de tre enslydende men absolut forskellige virksomheder Telia, Telenor og Telmore. De ligger og gnubber skuldre med hinanden i pladserne umiddelbart efter Yousee.

Derfra får vi en håndfuld af forskelligartede mindre teleselskaber som Oister, Call Me og CBB.

Slutteligt har vi Lebara, der udmærker sig ved at have et ret anderledes produktudvalg end de andre.

Det er også værd at benævne det kæmpestore spænd, hvor Yousee altså har utroligt meget mere trafik end nummer 10, Lebara.

En oversigt over de største metrics

Vi ser en kurve, der meget følger den for trafikken. Helt konkret så følger totale keywords og organisk trafik rigtig godt.

Der er dog et ret stort skel i traffic value, hvor vi må sige, at en som CBB klarer sig ekstra godt. Men mere om det i næste afsnit.

Interessant at bemærke er, at DR, en velkendt måleenhed for mængden og kvaliteten af links, ikke har meget at skulle have sagt her. CBB mobil med en DR på 49 ligger langt over Lebara med 68.

CBB og Yousee klarer sig bedst på den kommercielle trafik

Som nævnt ser vi, at CBB her outperformer med næsten 100.000 månedlige dollars sparet gennem SEO frem for PPC. Trafikværdi er nemlig et udtryk for, hvor mange penge det ville koste at få samme mængde trafik fra samme søgeord igennem Google Ads.

Yousee er selvfølgelig i den absolutte top, hvor de står til at spare en halv million dollars. Telia & Telenor adskiller sig lidt mere fra konkurrenten Telmore end andre steder på listen.

Det kan ikke kun forklares i et større brand

Man kunne måske fristes til at tro, at det bare var branded trafik, der gjorde forskellen. Og ja, Yousee har da klart det største brand. Vi ser, at næsten 405.000 søger på Yousee direkte hver måned, hvor det eksempelvis kun er 34.000 på Waoo.

Men selvom vi ser, at Yousee har det største brand - så er det faktisk den hjemmeside for hvem, den brandede trafik fylder mindst. Blot 22% af deres trafik kommer fra branded trafik ifølge denne undersøgelse, hvor det for Oister er 36%.

Ud fra det kan vi måske også konkludere, at reklamer med syngende østers hjælper. Telia, Telenor og Telmore ligger meget enslydende her.

Det er også lettere overraskende, at 3 Mobil ligger så lavt.

På søgeord udfordrer affiliate industrien

Indtil videre har vi kigget på sagen fra et domæne-niveau. I stedet er det interessant at dykke ned i de centrale søgeord og -områder, som vores teleselskaber rangerer på. For det er nemlig ikke kun teleselskaber, der ligger tungt i toppen på søgninger om mobilabonnementer, internet og mobilt bredbånd.

Nej, faktisk så får affiliate tæt på 50% af trafikken i to af områderne:

Kun på søgeordene for mobilt bredbånd kan vi se, at der ikke er en stor mængde affiliate. Enten så er det sværere at lykkedes med, eller også så er der plads til mere affiliate i den niche.

De 10 største affiliate sider i området

Hvad er det så for nogle affiliates, der ligger og trækker på al trafikken?

Jo, allerstørst er Samlino med 42% af den samlede affiliatetrafik her på området. Det bærer også præg af, at mobilabonnements-søgninger generelt er lidt større end de andre områder, og det er særligt her, at Samlino dominerer.

Derudover har vi de meget specifikke og nicheprægede tjekbredbaand.dk samt mobilabonnement.dk

For mobilsøgninger topper Samlino.dk

For de enkelte emneområder ser vi særligt, at Samlino dominerer inden for mobilområdet. Det er altså søgninger, der primært handler om mobilabonnementer af forskellige afarter og ikke mobiltelefoner.

Yousee, Telmore og Callme er også godt repræsenteret men med en langt mindre andel af den samlede trafik.

For mobilt bredbånd topper Telmore.dk

Omvendt så har mobile bredbåndsområder faktisk et teleselskab i toppen: Nemlig Telmore, der ligger tungt og dominerer på søgninger for 5g-routere og lignende ydelser.

Den helt store affiliate her er tjekbredbaand.dk, som koncentrerer sig om internet. Yousee er også godt repræsenteret i denne søgning, og Oister får også meget af den samlede trafik.

For internet topper Tjekbredbaand.dk

Der er et par ting at sige om internet-emnet: det er mere ligeligt fordelt i mellem sig, da ingen har mere end 20% af den samlede trafik.

Vi har en affiliate-virksomhed, tjekbredbaand.dk, i den absolutte top af internetfeltet. På plads to og tre ser vi derudover, at Yousee, der har stort produktudvalg inden for TV, mobil, internet og meget mere, ligger og slås om de samme kunder som Fastspeed, der kun sælger internet.

Metode

  • Trafiktal er estimeret af Ahrefs.

  • Mobilselskaber er fundet og udvalgt via forskellige kilder på nettet, herunder affiliate-sider og andre gennemgange.

  • Teleselskaber er kun udvalgt, hvis de som minimum tilbyder et mobilabonnement. Ikke alle kandidaterne har både internet, mobil og mobilt bredbånd.

  • Alt data er trukket d. 10/6.

  • Brandsøgeord er det størst mulige (i søgevolumen) for hvert brand.

  • På søgeordsniveau er der valgt 84 repræsentative keywords inden for områderne. De er manuelt klassificeret ved at se resultaterne på SERP’en.

  • Keywords er fundet i keyword-profilerne for de 10 største brands.

  • Herefter er top 10 søgeresultater trukket ud for hvert keyword og klassificeret, om de hører til i teleselskab, affiliate/andet eller forretning.

  • Ikke alle teleselskaber kategoriseret sådan ville være med i den originale analyse grundet produktudvalg.

  • Affiliate/andet kan også omfatte enkelte informative kilder, der ikke hører til andre steder som taenk.dk.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.