Opdateret 24. september 2021 af Peter Ottendahl

URL og SEO: Sådan skal strukturen se ud

URL og SEO: Sådan skal strukturen se ud

SEO kan være en labyrint af tekniske udtryk, poppede marketing ord og eksperter, der mener det ene eller andet.

Et af de tekniske udtryk, der forvirrer mest, er samtidig et af de mest grundlæggende for internettet.

Det er nemlig spørgsmålet om, hvordan en URL struktur skal se ud for at egne sig bedst til høje placeringer.

Det giver vi dig derfor opklarende svar på i indlægget her. 

Hvad er en URL?

En URL er strukturen (eller adressen), du skriver i din browser for at lande på en hjemmeside. De blev lavet for at erstatte IP-adresser, da det eksempelvis er meget lettere at huske bonzer.dk end en lang række af tal.

Det viser også den struktur, som ligger bag en given side. En URL består af protokol, domænenavn og sti. Det kan eksempelvis se sådan her ud:


Protokol Domænenavn Top-level domæneSti
Generelthttps://eksempel.dk/søgeord
Eksempel https://bonzer.dk/10-tips-til-bedre-seo

Det betyder din URL for SEO

Der er tre gode grunde til at tænke over dine URL’er i SEO for at få bedre placeringer på Google. 

Brugeroplevelse

En SEO-venlig URL betyder, at både mennesker og søgemaskiner kan forstå hvad din side handler om – Uden at klikke ind på den.

Eksempel på URL struktur.

De fleste kan gætte sig til, hvad siden her handler om. Selv hvis titlen ikke stod der. Google har endda ryddet lidt op i den med en breadcrumb struktur.

Tager du den direkte URL, kan du se det samme: https://contractbook.com/kontrakttyper/ansaettelseskontrakt.

Så, URL’en er på den måde en indirekte ranking faktor. En pæn, forståelig URL vil tiltrække flere klik og derfor klare sig bedre i søgeresultaterne, da det kan øge CTR.

Ranking faktor

Ser man på URL som ranking faktor, er den lille – i hvert fald i sin direkte form. Dog bruger Google alligevel URL’en til at forstå, om siden er relevant for et givent søgeord. 

Men du skal ikke ud at købe et nyt domæne, bare fordi du ikke har dit søgeord i navnet. 

Først og fremmest er det ikke en af de væsentligste ranking faktorer. Derudover, så er det vigtigere, at stien indeholder de rigtige søgeord, end at domænet gør det.

Tag eksempelvis denne URL for restaurant i Odense: https://www.wokshop.dk/restauranterne/restaurant-odense/.

Her har vi søgeordet for kategorien (restaurant-odense), men intet relevant søgeord i selve domænet (www.wokshop.dk). 

Som du kan se, går det nu meget godt for dem alligevel:

De øverste organiske resultater (som ikke er Maps).

Linkbuilding

En sidste god grund til, at det er vigtigt med en god URL er, at det skaber troværdighed – og troværdighed tiltrækker links.

En god URL kan altså fungere som en magnet, fordi det er mere tillidsvækkende at klikke på den. 

Tænk over det. Hvis du skulle lede efter spisesteder i Odense, vil du så helst klikke på “restauranterne/restaurant-odense/” eller på “/restauranterne/249491.html?filter=odense?”.

Sådan ser den bedste URL struktur for SEO ud

Kort og godt: https://www.domæne.topleveldomæne/kategori-søgeord/søgeord. 

Følg denne overskuelige struktur for alle dine produkter, blogindlæg, landingssider og lign. Det giver et godt overblik.

Nedenfor har vi opstillet en række klassiske spørgsmål, som mange har vedr. URL’er. Måske du finder svar på et af dine.

Skal min side være HTTP eller HTTPS?

HTTPS er en protokol, der giver ekstra sikkerhed. Svaret er derfor meget indlysende: HTTPS.

HTTPS sider rangerer bedre, er mere sikkert for dine brugere og skaber tryghed.

Det kræver bare et SSL-certifikat, som du får hos din domæneudbyder. Læs mere om det her.

Subdomæne eller ej? 

Mange domæner vælger at have en del af deres sider på et subdomæne. 

Her er et par eksempler:

  • Shop.domæne.dk for webshoppen
  • blog.domæne.dk for bloggen
  • Dk.domæne.com for sider med flere sprog

Der er som udgangspunkt ikke noget problem i det, men du kan risikere at domæne autoriteten splittes op.

Generelt er rådet, at du bruger dit normale domænenavn med “/” (slash) i. Så altså domæne.dk/shop, domæne.dk/blog eller domæne.com/dk/.

Men som sagt; subdomæner kan også fungere fint.

Skal man have keywords i domænenavnet?

Hvis spørgsmålet er, om det er en ranking faktor, er svaret nej. Googles helt egen SEO-guru, John Mueller, siger det ikke er en ranking faktor.

Dog kan det i udvalgte cases løfte troværdighed og Click-Through-Rate, hvis man i forvejen rangerer godt. Hvis man som bruger eksempelvis er ny på det område, som man søger, kan man muligvis være påvirket af domænenavnet, hvis det passer direkte overens med det søgeord, man har indtastet.

Hvad med ÆØÅ i domænet for SEO?

ÆØÅ kan se rigtig pænt ud ved første øjekast. Men det har ikke nogle fordele, og kan faktisk være rigtigt besværligt rent teknisk. 

Det er skyldes, at det kun kan lade sig gøre gennem nogle tekniske krumspring. 

Tager du et domæne som kolbergkød.dk bliver den reelle URL til https://xn--kolbergkd-s8a.dk/.

Ikke vildt pænt at se på, vel?

Og siden Google er i stand til at forstå at ae -> æ, aa -> å og oe -> ø, så er der ikke nogle direkte fordele.

Skal min hjemmeside være .dk eller .com?

Har du kun et dansk publikum, kan det være en fordel med .dk. Det er svært at vide, om det betyder noget for Google. Men mange danskere vil være lige det mere tilbøjelige til at klikke på .dk end .com.

Til gengæld bliver det sværere at udvide internationalt senere, medmindre man får migreret det hele på et .com domæne.

Hvordan opdeler jeg ord i en URL?

Det er nemmest at læse og forstå med en helt normal bindestreg. Som altid i SEO skal dit fokus være på brugeren først. Hvad er nemmest for dem at forstå, restaurant-odense eller restaurantodense?

Hvad er ‘next steps’?

Forhåbentlig giver disse ovenstående råd dig det, der skal til for at skabe den bedste URL struktur. URL strukturen er blot et af elementerne i optimering. Ønsker du en større indsigt og analyse af dit domæne? Så kan du anmode om en SEO analyse hos os med mulighed for indsigt i din overordnede tekniske situation.