Case

Når en sidemigrering går galt: Sådan bremsede Hays faldet i trafik og genvandt de tabte placeringer

Klient

Hays

Kategori

service

Services

SEO

Konsulenter

Alexander Brandstrup

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Vi stod overfor en konkret udfordring med vores hjemmeside og Bonzér blev i den forbindelse taget med som sparringspartner på projektet, hvilket vi bestemt ikke har været kede af. Lige fra starten har vi haft en rigtig god dialog med klare aftaler, målsætninger og løbende opfølgning, som har sikret, at vi har følt os i meget kompetente hænder. Vi har opnået præcis de resultater, vi håbede på.

Mads Melin Hoffmann
Head of Strategy & Marketing

Samarbejdet med Hays startede 1. juni 2022, ca. en måned efter Hays fik foretaget en sidemigrering, som på daværende tidpunkt betød, at deres trafik var i frit fald og var mere end halveret. Den akutte opgave stod derfor meget klart og bestod i at yde førstehjælp til siden og få bremset det frie fald i trafik hurtigst muligt og derefter at få genskabt det tabte.

Uheldige sidemigreringer, der ender ud i at en hjemmeside mister størstedelen af sin organiske trafik, er desværre ikke et sjældent syn. 

Når først skaden er sket og placeringer er røget tilpas langt ud af Google’s index ligger der et stort arbejde og i de tilfælde, hvor man skrider for sent ind er det desværre ikke altid muligt at redde det tabte, og man må derfra starte forfra med at opbygge den tabte performance. 

En gardering mod dette scenarie er at have en SEO kyndig part med ind over migreringen, for at tilsikre al værdi bliver videreført.

I denne case kan du læse, hvordan det lykkedes Hays at få rettet op på den fejlslåede sidemigrering, få bremset det frie fald i den organiske trafik og tilmed nå et højere niveau for organisk trafik end før sidemigreringen. 

Hvem er Hays?

Hays Danmark er et rekrutteringsbureau og del af den globale organisation Hays plc. Hays’ ekspertise ligger indenfor forkellige områder b.la. IT, finans og salg & marketing. I løbet af sidste år oplevede Hays i høj grad det såkaldte arbejdtagers marked, som følge af økonomien og de mange ledige jobannoncer. I den periode havde Hays et øget fokus på at servicere arbejdsgiverne med at finde den rette arbejdskraft.

2022 var også året, hvor Hays foretog en sidemigrering, som efterfølgende ledte til at de mest forretningskritiske keywords mistede utallige placeringer og den organiske trafik tog et markant fald.

Sidemigreringer: hvorfor og hvordan de kan ødelægge den organiske trafik

Lad os først lige få på plads hvad er en sidemigrering? De kan nemlig komme i forskellige afskygninger:

  • Ved skift af domænenavn

  • Ved skift til nyt CMS

Som nævnt tidligere ser vi ofte, at sidemigreringer ender med markante dyk i den organiske trafik. Der er mange årsager til dette, og dem vi ser som de hyppigste er:

  • Fejl i redirects

  • Content der før rangerede slettes eller ændres markant 

  • SEO parametre videreføres ikke og leder til en forværret SEO performance efter migrering

I Hays tilfælde handlede det om at gå ind og diagnosticere, hvad der var gået galt og, hvor og hvad der skulle rettes op på hurtigst muligt.

Her ses det hvornår sidemigreringen blev foretaget, og hvordan den organiske trafik med det samme lavede et markant dyk.

Den rette førstehjælp til siden efter en fejlslået sidemigrering

De diagnoser vi kom frem til var:

  • Fejl i redirects: Når man laver en sidemigrering, er en af de vigtigste opgaver at sikre, at den organiske trafik ikke går tabt. Det gør man ved at lave redirects fra de gamle URL’er til de nye. Dermed fortæller man Google, at der er tale om ‘samme’ side men på ny URL og den nye URL skal derfor ikke starte fra scratch i forhold til rangeringer, og hvis man tilgår den gamle URL bliver man redirected til den nye og trafikken er dermed bevaret. 

  • 404 sider: I forlængelse af ovenstående er 404-sider værd at nævne. I forbindelse med en sidemigrering ser man ofte en stigning i 404-sider (ikke eksisterende sider). Det kan ske hvis de gamle URL’er bliver deaktiveret, men ikke redirectes til en ny URL. 

Den primære udfordring fra et teknisk perspektiv var de mange 404-sider efter migrationen. Dette betød også, at de redirects der var opsat fra de gamle URL’er til de nye ledte til en 404-side og dermed gik man glip af den organiske trafik, da redirects ikke ledte til en eksisterende side. 

Vi var også inde og sikre at deres paginerede sider blev retligt kanonikaliserede, fordi mængden af inkluderede parametre i canonical tagget førhen ikke var retvisende.

Pagination havde heller ikke nogen html-property som søgemaskiner kunne 'klikke' på for at følge linket videre til næste side i sekvensen, hvilket betød at sider som var inddelt i sidetal blev tolket som en blindgyde.

En større udfordring var også at der lå 'rester' fra gamle designs rundt omkring i koden, som eksempelvist links til søge-sider eller pop-up modals som ikke længere virkede eller pegede hen på udfasede sider, hvor knapperne var gjort usynlige så en bruger ikke ville ende på disse, men at det ikke stoppede søgemaskiner eller crawlere fra at gøre det.

Efter vi havde fundet alle fejlene vedrørende broken redirects, manglende redirects, usynlige 404-links og pagination som virkede fra et kundesperspektiv, men ikke fra et SEO-perspektiv, gik vi i gang med at viderebygge på deres eksisterende sidestruktur, så formålet med hver side var lettere at forstå

Genvindingen af det tabte og en bedre performance end før migreringen

Så snart de ovenstående løsninger var implementeret så vi, at kurven begyndte at vende. Det markante fald i metrics bremsede for til sidst at kravle op ad igen og genvinde det tabte. Over i alt to måneder stod Hays et bedre sted end før migreringen målt på organisk trafik og indekserede keywords.

Der er i dag indekseret flere keywords på siden end før den fejlslåede migrering:

Dette skyldes, at vi udover at rette op på migreringen, har optimeret holistisk på siden især i forhold til eksisterende content på siden. Første udfordring var, at der var engelske artikler på den danske side. Et miks af dansk og engelsk forvirrer både brugere og søgemaskiner. Derfor fik vi oversat de engelske artikler og generelt ryddet op på hjemmesiden. 

Vi gik herefter ind og optimerede eksisterende content, hvor keywordplaceringer og organisk trafik var nedadgående. Vi fik optimeret dem mod en søgehensigt og et target keyword. 

Sidst men ikke mindst fik vi udarbejdet nyt content til siden. Her tog vi udgangspunkt i Hays ønske om at målrette content mod virksomheder, som står overfor at rekruttere. Det gjorde vi ved at udbygge deres specialeområder med uddybende content i overensstemmelse med Googles “The helpful content”-update.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.