/
Strategi
/
0 min read
Du får her din ugentlige oversigt over de største nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrenternes. Velkommen til uge 21.
Velkommen til uge 21, som stod på nye web crawlers, udtalelser fra Googles CEO om AI i search samt lancering af en ny visual search experience. Vi giver dig her et overblik.
Google har introduceret to nye web crawlers, GoogleOther-Image og GoogleOther-Video, som har til formål at scrape billed- og videoindhold til research- og udviklingsformål.
Disse crawlers er varianter af den originale GoogleOther crawler, lanceret i april 2023, designet til at hente offentligt tilgængeligt indhold til intern brug.
De nye crawlers fokuserer på ikke-tekst binære data og kan blokeres ved brug af specifikke user agent tokens i robots.txt-filen.
For folk der arbejder med SEO, er det derfor vigtigt at forstå disse nye crawlers for at sikre, at de ikke belaster servere eller utilsigtet får adgang til følsomt indhold.
Her kan implementering af passende robots.txt-regler hjælpe med at kontrollere deres aktivitet.
Google CEO Sundar Pichai har adresseret en række bekymringer omkring AI's indvirkning på organisk trafik og sagt, at AI-genererede svar i søgeresultater kun kommer til at forbedre brugerengagement og fører til flere klik på links.
Pichai understregede nemlig, at AI er designet til at imødekomme brugerforventninger samtidig med at drive trafik til indhold.
Han anerkendte dog også, at nogle virksomheder muligvis vil opleve trafiknedgang, men dette kommer både an på typen af indhold og hvor godt optimerede de er.
Fra interview med The Verge
Pichai opfordrede derfor virksomheder til at overvåge analytics for at se AI's reelle indvirkning.
Dog har Google nægtet at forpligte sig til at levere detaljerede trafikdata for netop AI-genererede search previews i Search Console.
Dette har skabt bekymring blandt flere over manglen på gennemsigtighed og indvirkningen på Click-Through-Rates. Sundar Pichai påpegede i forlængelse, at for meget specifik data kan føre til manipulation af systemet.
Dog må det alligevel forventes, at Google kommer til at give indsigt gennem analyse-værktøjet lige så vel, som de største SEO-værktøjer i disse dage selv optimerer sine produkter til at kunne vise SGE.
Google har lanceret en ny visual search ad experience, der integrerer ads i flere af de fremtidige AI-drevne søgeresultater.
Denne tilgang - demonstreret ved Googles Marketing Live event - bruger Google Lens til at give brugere shoppingmuligheder direkte fra visuelle søgninger, såsom at søge ved at tage et foto.
Annoncerne vil herefter kunne vist i søgeresultaterne med det AI-genererede indhold.
Denne experience sigter derfor mod at tilbyde et mere samlet interaktivt og engagerende måde for brugere at opdage og købe produkter på gennem search.
Google fortsætter sit udviklings-togt, som i disse dage især har sit afsæt i AI. Der er altså ingen tvivl om, at dette allerede har en stor impact på search og vil have endnu mere i fremtiden.
Men hvor mange virksomheder har været bekymret, giver Google selv svar på bekymringerne, og deler mulighederne for at skabe mere trafik end tidligere.
Som vores egne tests i Bonzer også tidligere har vist, vil Search Generative Experience nemlig kunne medføre flere kliks end tidligere - noget Googles egen CEO også selv nævner.
Men det handler om at være optimeret og forstå det moderne search intent - for ellers kan man også tabe meget trafik. Derfor er - endnu en gang - det bedste takeaway at være helt opdateret på Googles retningslinjer og sørge for, at dette kan ses i sin SEO strategi.
Mangler du eller din virksomhed hjælp til at forstå disse retningslinjer, og hvordan de skal implementeres i strategien, er du velkommen til at række ud til os i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau, arbejder vi ikke med andet end at få virksomheder øverst i Googles søgeresultater.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.