blog

/

Teknisk SEO

/

0 min read

Hvad er et SSL certifikat?

Hvad er et SSL certifikat?

Et SSL certifikat er helt lavpraktisk en måde hvorpå man forsikrer besøgende på sin hjemmeside. Som udgangspunkt, så kan alle computere imellem en besøgende og en server tilgå diverse data. Dette kan bla. være kreditkortoplysninger eller andre personfølsomme data. Dette skyldes at når data sendes fra en besøgende til serveren, så bliver det transmitteret som det er.

Med et SSL certifikat, så bliver disse oplysninger krypteret. Det vil sige at oplysninger udefra vil være umulige at læse, og derved også at udnytte. Det er nu kun afsender og server der kender til oplysningerne.

Det er meget vigtigt for alle hjemmesider at have et SSL certifikat installeret, men alt afhængig af hjemmesidens formål, så kan vigtigheden variere meget.

Hvornår er det vigtigst med et SSL certifikat?

Hvis du f.eks. har en hjemmeside med en blog, hvor denne blog er den eneste funktionalitet på hjemmesiden. Folk kan altså ikke interagere på nogen måde, eller (for igen at blive nørdede) sende data til denne hjemmeside. Her udsætter man ikke brugeren for en reel risiko, da de ikke aktivt indsender kritiske informationer. Det anbefales dog stadig at have SSL certifikatet, da man ofte passivt indsender oplysninger til en server uden at gøre noget aktivt.

Lad os derimod antage, at du driver en blog som Fitness Eksperten eller en webshop som MissLux, hvor du afsætter varer til kunder. Disse varer kan altså købes online ved at udfylde en lang række data inkl. kreditkort oplysninger. Nu er man som besøgende lige pludselig meget eksponeret. Man ønsker ikke at disse oplysninger skal “opsnappes” af en tredjepart på vej til serveren. Det anbefales derfor ikke at købe fra hjemmesider uden SSL certifikat.

Konsekvenser ved ikke at have et SSL certifikat

Konsekvenserne ved ikke at have et SSL certifikat er ikke kun at du udsætter dine besøgende for fare. Google og de andre søgemaskiner er også begyndt gradvist at “straffe” sider uden SSL certifikat, da deres interesse er at brugere på deres platform er så sikre som overhovedet muligt.

  1. Forringelse af SEO
    Den konsekvens du vil mærke mest ved manglende SSL certifikat, er at din SEO vil blive forringet. Hvis du plejede at ligge på side 1 på en række keywords der gav dig meget trafik, kan du meget hurtigt risikere at Google vil straffe din side, og din placering vil derfor blive skubbet væk fra første side, og du vil miste en stor mængde trafik.

  2. Google vil advare besøgende
    Det forventes at Google vil begynde at advare besøgende på hjemmesider uden SSL certifikat. Det sker allerede i dag, da det i de fleste browsere vises ved adresselinjen at man er på en “Usikker side”.

Hvis man er på en side med SSL certifikat, så vil det fremgå at du er på en “Sikker” side. Se nedenstående billede (eksempel er fra Bonzers eget domæne):


Det siges også at Google vil begynde at advare mere aggressivt, og det vil med større sandsynlighed skræmme dine besøgende væk. Dette kunne være med en meget synlig besked der kunne sige noget i stil med “Du er ikke på en sikker side”. Dette vil ikke bare skade din konverteringsrate, men det vil også skade dit brand markant.

Hvordan får man et SSL certifikat?

Måden hvorpå man får et SSL er en komination af ens hosting, og opbygningen på hjemmesiden. Der skal optimeres begge steder, da de skal være enige om at siden har et SSL certifikat. Man skal altså justere sin hosting, så den understøtter SSL, samtidigt med at sidens URL’er skal skiftes til “HTTPS”.

Hvis man ikke er inkarneret hosting og hjemmeside administrator, så er der mange der kan hjælpe med installation af SSL certifikat. De fleste steder koster det penge, men vi tilbyder det som en gratis ydelse hvis man er kunde hos Bonzer på en SEO løsning. Vi er selvfølgelig altid klar på at besvare spørgsmål ang. SSL certifikat, såfremt du skulle være i tvivl om nogle ting. Hvis du gerne vil have hjælp, så kan du komme i kontakt med ved at klikke he

Ulrich Svarrer

CEO & Founder

Ulrich stiftede Bonzer i 2017, og sidder i dag som Founder & CEO i vores group bestående af Danmark, Sverige og Norge. Ulrich har en bred erfaring inden for marketing, og har hjulpet flere større virksomheder med deres marketing og go-to-market strategi. Til dagligt driver han bureauet sammen med den øvrige ledelse, og arbejder også direkte med nogle af vores kunder.

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.