blog

/

Analyser

/

0 min read

Year in Search: Det søgte danskerne på i 2021

Hvert år udgiver Google sin Year in Search, hvor de gennemgår de mest trendende søgninger i året, der er gået. I år har sport og politik fyldt især meget, hvilket man tydeligt kan se i de danske søgninger.

Vi har samlet det hele til dig her i alt fra kategorier om kendte danskere til produkter, som har haft ekstra stor efterspørgsel hos forbrugerne. Ligeledes giver vi dig antal månedlige søgninger, samt hvad der har været den mest populære måned. Alt sammen er det indsigt, som du kan bruge, hvis du arbejder med SEO og ønsker at forstå trends blandt danskere i 2021.

Du får hermed Year in Search 2021.

Overordnet bliver søgningerne inddelt i 9 kategorier:

  1. Danskere

  2. Dem vi sagde farvel til

  3. Mest trendende søgninger

  4. Musik

  5. Opskrifter

  6. Politik

  7. Spørgsmål

  8. Udenlandske personer

  9. Under juletræet

1. Trendende danskere domineret af tragedier og storladne øjeblikke

De fem mest googlede danskere i 2021 - samt den højeste månedlige søgevolumen - er som følger:

De mest trendende danskere er defineret af de begivenheder, der trækker dem frem i vores bevidsthed.

I år var det i høj grad tragedierne, der fik os til søgemaskinerne. Ingen glemmer selvfølgelig Christian Eriksens kollaps til EM, men også influencer Albert Dyrlund, cykelsportsikon Chris Anker Sørensen og sanger Søren Holm blev søgt meget på i forbindelse med deres død.

I den mere positive ende fik musiker Tobias Rahim sit store Google-gennembrud i forbindelse med hans følelsesladede optræden i tv-programmet Stormester, der tog overskrifter landet rundt.

Sådan her så det ud i løbet af året:

2. Vi sagde farvel

I kategorien “Dem vi sagde farvel til” er det mest danskere der fylder - men med en rigtig god anpart af udlændinge.

De mest søgte afgåede er:

  1. Albert Dyrlund

  2. Prins Philip

  3. Søren Holm

  4. Chris Anker Sørensen

  5. Sarah Everard

  6. Helen McCrory

  7. Lucinda Riley

  8. Jacob Andersen

  9. Anne Bech

  10. Poul Schlüter

3. Sport og corona fyldte vores bevidsthed i 2021

Verdensomspændende begivenheder er klart også det, der fylder i Danmark. Her er det særligt EM i fodbold samt (selvfølgelig…) en række corona-relaterede søgninger.

Når det kommer til corona ser vi særligt, at sommeren var lidt et lavpunkt for tests, hvor det virker til at det ikke fyldte så meget i vores hoveder.

Til gengæld greb vi til tasterne for at høre tilstanden på vores allesammens Christian Eriksen og at se, hvordan det gik med EM. En slutrunde som siden hen udviklede sig positivt for det danske land.

I starten af året var det særligt muligheden for indefrosne feriepenge, der fyldte allermest.

4. ABBA, koncertulykke og Adele… og mere ABBA

Musik er en stor del af livet og så sandelig en hæftig kategori på Google i året, der gik.

Her får vi top fem af søgninger inden for musik, hvor særligt ABBAs genkomst var noget, vi gik på jagt efter.

Abba kvitterede med både søgninger på bandnavnet såvel som forsangeren Agnetha Fältskog, men den mest trendende søgning har klart været Travis Scott i forbindelse med den store koncertulykke, der kostede flere mennesker livet.

5. Danskere elsker mad, sådan er det bare

En anden meget populær kategori er opskrifter, hvor danskerne særligt bagte på livet løs. De 10 mest trendende søgninger inden for bagning ser sådan her ud:

Her kan vi særligt bide mærke i at de fleste af opskrifterne var i starten af året, hvor Danmark stadig var lukket ned. Samtidig må vi nok konstatere, at brunkagen er danskernes favoritjulekage som stikker helt af her i december.

Programmet "Den Store Bagedyst" ser generelt ud til at have skabt mere interesse for at bage i Danmark, hvilket også kan skyldes de ekstra mange søgninger.

6. Vi gik til stemmeboksen

Med kommunalvalget som en af årets store begivenheder, så er det naturligt, at politik fyldte meget på Google. Her ser vi, at både enkelte personer som Morten Messerschmidt og Ritt Bjerregaard blev søgt meget, men også "kandidattest" var meget populært.

De fem mest brugte politiske søgninger er:

Meget interessant er det, at Ritt Bjerregaard ikke søges mest i forbindelse med hendes seneste bog og 80-års fødselsdag i juni, men at det også er op til kommunalvalget.

Morten Messerschmidt opnåede sin online synlighed i forbindelse med retssagen, der blev ført mod ham i august.

7. Vi spurgte mest ind til corona (igen)

De ti oftest stillede spørgsmål i 2021 handlede mest af alt om corona. Ja, faktisk så er hele 7 ud af 10 af dem relateret til pandemien. De er som følger:

  1. Hvem skal jeg stemme på?

  2. Hvornår er der pressemøde i dag?

  3. Hvornår kan jeg blive vaccineret?

  4. Hvor længe gælder en kviktest?

  5. Hvad åbner 1. marts?

  6. Hvor mange er vaccineret i Danmark?

  7. Hvad er mit ligevægtsindtag?

  8. Hvor mange må man samles?

  9. Hvor mange er døde af corona i Danmark?

  10. Hvad er klokken i Tokyo?

Hvis man antager, at spørgsmålet om ligevægtsindtag relaterer sig til alle os, der ønsker at smide coronakilo, så er det jo faktisk 8 ud af 10.

Det sidste spørgsmål virker måske overraskende, men topper sin trendiness i juli/august, hvor mange danskere fulgte spændt med i de olympiske lege, der som bekendt foregik i Tokyo.

8. Vi vil have sko, behageligt undertøj og nye gadgets.

Selvom Google selv kalder kategorien for “Under juletræet,” så har langt de fleste af de produkter, de fremhæver, ikke en særlig søgevolumen her i december. Derimod har det spredt sig i løbet af året.

Så de følgende søgninger er de produkter og produktbrands, som er blevet søgt efter.

Den korte fortælling er:

Bemærk: Logaritmisk skala, ellers kan man ikke se de andre.

Bemærk: Søgevolumen data ikke tilgængelig for Nike Tech Fleece.

9. Royale personer og andre statsoverhoveder

Når det kommer til de mest søgte udenlandske personer, så fylder de royale Prins Phillip og Kong Olav meget, men vi har også haft stor interesse for mordet på Sarah Everard såvel som Alec Baldwin, der i en ulykke skød en filmfotograf.

De fem mest søgte udenlandske personer er:

  1. Alec Baldwin

  2. Joe Biden

  3. Prins Philip

  4. Kong Olav

  5. Sarah Everard

Analysen er blevet udarbejdet med data fra både Google og Ahrefs.

Ønsker du en analyse over, hvordan dine egne produkter trender på søgemaskinen, så kan du anmode om en SEO analyse hos os. Vi giver her både indsigt og optimeringsmuligheder.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.