blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 49 (2024)

Du får her en ugentlig oversigt over de største nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrenternes. Velkommen til uge 49.

Vi byder velkommen til uge 49, som stod på flere gode råd fra Google på bl.a. indeksering og Core Web Vitals, samt der blev kigget ind i forventningerne til det nye år for search. Vi giver dig her et overblik.

Google rådgiver på hosting

Google anbefaler at hoste områder som billeder og scripts, på separate hostnames eller CDNer for at bevare hovedsidens crawl budget.

Ved at flytte disse ressourcer kan Googlebot fokusere på at crawle primært indhold og dermed forbedre indekserings-effektiviteten.

Derudover cacher Googlebot ressourcer i op til 30 dage, uanset HTTP-cacheindstillinger, hvilket reducerer unødvendig crawling.

google anbefaler om hosting og crawling

Hjemmeside-ejere advares mod at blokere ressourcer i robots.txt, da dette kan forhindre Google i at rendere og rangere sider effektivt.

Disse praksisser har til formål at optimere brugen af crawl budgettet og forbedre domæners performance i søgeresultaterne.

Google advarer mod sorte huller i indeksering

Vi bliver hos Google, som advarer om, at error-sider kan skabe “black holes” i søgeindekseringen, hvor almindelige sider fejlagtigt grupperes med fejl-sider og permanent fjernes fra søgeresultaterne.

Når en side først havner i dette “black hole”, slipper den sjældent ud, selv efter problemerne er løst.

For at undgå dette råder Google virksomheder til at bruge korrekte HTTP status codes for fejl-sider og sikre, at deres indhold er unikt og identificerbart.

Dette hjælper Google med at skelne legitime sider fra fejl, hvilket mindsker risikoen for utilsigtet de-indeksering.

Field data er bedst for evaluering af Core Web Vitals

Google opfordrer hjemmeside-ejere til at fokusere på field data frem for lab data, når de evaluerer Core Web Vitals.

Field data, der stammer fra faktiske brugeroplevelser, giver et mere præcist billede af site-performance end lab data fra værktøjer som PageSpeed Insights eller Lighthouse, der bruger simulerede miljøer.

google om field data og lab data på core web vitals

I forlængelse justerer Google PageSpeed Insights sine indstillinger for at skabe mere realistiske Lighthouse-scores.

Virksomheder opfordres derfor til at forbedre reel site-performance frem for kun at optimere for lab-metrics, da field data bedre afspejler brugeroplevelser og påvirker rankings i søgeresultaterne.

Vi slutter af med Googles CEO, Sundar Pichai, der har annonceret, at Google Search vil gennemgå betydelige transformationer i 2025, primært drevet af udvikling inden for AI.

Disse ændringer stræber mod at forbedre søgemaskinens evne til at håndtere de stadig mere komplekse søgninger og her levere mere nøjagtige, kontekstafstemte resultater.

Sundar Pichai understregede, at AI vil spille en central rolle i den fortsatte udvikling og gøre det muligt for Google bedre at forstå brugerhensigter og levere mere personlige informationer.

Takeaways og anbefalinger

Uge 49 var en uge med mange gode råd fra Google - især inden for teknisk optimering.

Ved både at optimere hosting samt holde indhold unikt og identificerbart, er udgangspunktet for høje placeringer bedre.

Derudover blev det gjort tydeligt, at hvis man gerne vil evaluere sine Core Web Vitals, så er field data det bedste, da lab data har svært ved at stå alene. Faktiske brugeroplevelser er i sidste ende altid det bedste.

Til sidst fik vi fra Googles CEO, Sundar Pichai, sat ord på, hvor udviklingen er på vej hen, og hvad vi kan forvente os af 2025. Et år der ser ud til at stå fortsat mere i AI-udviklingens tegn.

Ønsker du hjælp til at forstå ovenstående råd, eller hvordan AI-udviklingen påvirker din virksomheds muligheder på Google? Så tag fat i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau, hjælper vi hver dag virksomheder med at blive vist øverst på søgemaskinerne.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.