Klient
Ønskeskyen
Kategori
platform
Services
SEO
Konsulenter
Thomas Bogh
Karolina Thor
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
I marts 2023 begyndte Bonzer sit samarbejde med den landsdækkende platform og app; Ønskeskyen.
Med +2 mio. faste brugere var Ønskeskyen allerede en kendt platform af mange, men målet er selvfølgelig altid at nå bredere ud til flere målgrupper - og nå ud over flere landegrænser.
En måned før vores samarbejde startede, havde Ønskeskyen yderligere fået lanceret en opdatering af platformen, hvilket gjorde den ‘parat’ til at blive optimeret for SEO og hermed onboarde flere brugere og partnere.
For trods en stor gruppe af faste besøgende, var det de færreste, der kom ind gennem søgninger relateret til højtider, events og ja - et generelt behov for en ønskeliste.
Ønskeskyen stod her primært for branded trafik fra Google, hvorfor vi med afsæt i deres platform lagde en strategi, der skulle løfte den un-brandede positionering gennem Googles mange søgninger og herfra løfte trafik, øge konverteringer og hermed gøre platformen endnu mere attraktiv overfor de mange brand-partnere, der er at finde i Norden.
43,55%
Stigning i organiske konverteringer
1.991%
Stigning i keywords i alt
1.939%
Stigning i keywords i top 10
46%
Stigning i organisk trafik
Ønskeskyen er en dansk - såvel som international (GoWish) - platform, hvor du kan oprette og dele ønskelister med venner og familie. Det består både af hjemmeside og app, som i dag samlet har over 3 mio. brugere med tilknyttede profiler.
Som platform henvender Ønskeskyen sig til alle med ønsker, hvorfor der ofte er ekstra behov for den til bryllupper, konfirmationer, fødselsdage, jul, Black Friday og ja alle de store forbrugs-højtider. Det er også med det afsæt og de behov, at vi sammen har bygget en koordineret SEO strategi, hvor Ønskeskyen er blevet endnu mere synlige end tidligere.
Som forretning bygger Ønskeskyen på en affiliate og partner model, der er tilknyttet de mange, mange webshops, hvor der løbende deles gaveønsker fra.
Platformen blev grundlagt i 2014 af Hjaltelin Stahl og PostNord og ejes i dag af Dotcom Capital, som også huser virksomheder som Loyalty Key.
Målet med strategien var - og er stadig - at gøre Ønskeskyen mere synlige overfor alle dem, som endnu ikke har oprettet en profil eller som måske ikke kender platformens muligheder endnu - b2c såvel som b2b.
Derfor har vores mål fra starten været at tage afsæt i platformens kernefunktionalitet og mål og herfra strukturere - samt eksekvere - på en strategi, der vil løfte positioner inden for alle de emner og søgninger, der er knyttet op til menneskers gave-behov; herunder events, brands og guides til valg af gaver.
På den måde vil Ønskeskyen kunne nå ud til endnu flere brugere end nogensinde, samt de med flere faste brugere vil blive mere attraktive overfor partnere, som består af nogle af landets største webshops. Partnerskaber hvor webshops bliver positioneret på platformen, samt får data-indsigt i de mest ønskede produkter og trafikken herfra. Noget som derfor giver et nøgleværktøj for mange virksomheder til løbende at blive større.
Strategien har fokus i Norden, hvor markederne vi arbejder på består af Danmark, Norge og Sverige.
Dette har derfor født forskellige SEO strategier. Hvor det i Danmark handler om at tage en allerede kendt platform til et nyt niveau (Ønskeskyen), handler det i Norge (Onskeskyen) og Sverige (GoWish) om at bygge en attraktiv positionering op overfor brugere og virksomheder.
Dette kræver derfor to forskellige indgangsvinkler med SEO, hvilket har haft stor succes for Ønskeskyen som helhed.
Hvor vi i Danmark havde en del mere indhold at optimere ud fra, krævede det mere nyt indhold fra starten for at bygge de andre markeder op.
I Bonzer arbejder vi holistisk med SEO gennem baseline og sprints. Denne model har vi oversat til vores samarbejde med Ønskeskyen, hvor vi agerer projektledere på SEO delen i tæt samarbejde med det interne marketing- og udviklingsteam.
Her står vi først og fremmest for SEO rådgivning, analyser og teknisk optimering såvel som indholdsoptimering. Derudover leverer vi løbende større indholds-sprints, som giver Ønskeskyens brugere relevant og nyt indhold i takt med at platformen udvikles og bliver bedre.
Koblet sammen danner dette en strategi, der tager sit afsæt i E-E-A-T, og som performer fordi den er konsistent - ligesom alle gode strategier er. I SEO handler det nemlig om, at man altid er obs. på trends, man løbende optimerer nuværende indhold samt bygger nyt i takt med, at forretningen udvikler sig.
På mange måder er dette ligeledes formlen til vækst generelt, men ofte ser vi alligevel andre strategier i SEO-verdenen, der går til optimering som et afrundet projekt frem for en vedvarende strategi. Det er typisk forskellen på dem, som opnår succes, og dem som fejler med marketingbudgettet på organisk synlighed.
Gennem et opbygget univers af indhold og løbende optimering har vi sammen løftet den digitale performance til at være bedre end nogensinde med både flere unbranded placeringer, trafik og konverteringer (completed registrations) end tidligere set.
Siden vi startede vores samarbejde i marts måned, er antallet af indekserede keywords (søgeord) steget med knap 2.000% for Ønskeskyen i Danmark alene. Dette understøtter værdien af den strategi, der er blevet lagt for dagen, og hvor langt man kan komme med indhold. Indhold der baserer sig på un-brandede søgninger og begivenheder, der alle omfavner Ønskeskyen som platform.
Én ting er at blive indekseret på en masse keywords - noget andet er at få dem op på første side af Google (top 10). Her har vi i samme periode opnået en vækst på +1.939% flere keywords på første side af Google indenfor ca. 6 måneder. Det er her absolut størstedelen af kliks er at finde, hvilket også har påvirket den samlede trafik meget.
Den organiske trafik er således steget med +46%. Dvs. den trafik, som kommer fra Googles søgeresultater, og som ikke er ads - med andre ord trafik, som ikke skal betales for pr. klik. Med flere kliks på organiske søgninger end betalte (generel fordeling på Google på tværs af hjemmesider) er denne trafik naturligvis også ekstra meget værd.
Hermed har Ønskeskyen vækstet sine konverteringer fra organisk trafik med +43,55%, og hermed opnået en stor stigning af faste brugere til platformen. Tallene her sammenligner de seneste tre måneder med perioden før (juli-august 2023 vs. marts-maj 2023).
I dag har Ønskeskyen således rundet samlet 3 mio. brugere og går nu efter den 4.
I dag er Ønskeskyen godt kendte i Norden, selvom vi selvfølgelig stadig har et løbende fokus på at vinde endnu mere i Danmark samt i landene omkring os.
Det store mål hedder dog i dag ikke blot Norden. I takt med den eksplosive udvikling der er, flytter målene sig også. Derfor bliver det fremadrettede mål at gøre Ønskeskyen/GoWish til den største platform for ønsker i verden og hermed komme ind på flere markeder, hvor volumen også er endnu større.
Derfor handler det om at bygge videre på den strategi, der er sat i de forskellige markeder, hvor Danmark og de andre nordiske markeder agerer vejledere for, hvordan nye markeder skal løftes.
Dog er markeder forskellige, da kulturer er unikke, og dette er også en regel man skal huske, når det kommer til SEO strategier. Dette er derfor også vores afsæt for det fortsatte samarbejde og forventede vækst.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.