Case

Energikoncernen EWII løfter organisk performance med +60% på rekordtid: Se roadmap her

Klient

EWII

Kategori

service

Services

Baseline & Content Subscription

Konsulenter

Katrine Lind

Nicklas Andersen

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

ewii case cover

Vi valgte Bonzer som samarbejdspartner på SEO, da en organisationsændring krævede, at vi tænkte nyt for at fastholde den positive udvikling med mindre tid til rådighed. Bonzer har leveret strategisk sparring og dybdegående analyser, så vi har kunnet prioritere vores indsatser effektivt, og ved at kombinere deres gennemarbejdede content briefs og optimeringsforslag med nye AI-muligheder har vi opnået stærke resultater i samarbejdet.

Rikke Lawaetz Hald
Digital projektleder

Savner I mere organisk trafik og flere konverteringer? Få en gratis skræddersyet SEO-analyse her

I marts 2024 indledte energikoncernen EWII et samarbejde med SEO-bureauet Bonzer. På baggrund af en organisationsændring var EWII på udkig efter en trofast samarbejdspartner, der kunne hjælpe dem med at styrke deres online tilstedeværelse.

Her var Bonzer en ideel kandidat til at varetage opgaven, netop på baggrund af vores mangeårige erfaring med at løfte virksomheders organiske performance.

Med afsæt i EWIIs ambitioner og marketingsstrategier supplerede vi med en række indsatser, der på den ene side værner om EWIIs eksisterende planer for fremtiden, og som på den anden side udfordrer processer og udfolder nye perspektiver.

Her 12 måneder senere kan vi se, at samarbejdet gik op i en højere enhed, og at vores fælles strategier og indsatser har været særligt succesfulde.

Konkret valgte vi først og fremmest at sikre et stærkt teknisk fundament.

Herfra påbegyndte vi eksekvering på intern linkbuilding og EEAT-relaterede indsatser. Mere herom senere i indlægget.

Efter at have sikret et solidt SEO-fundament for EWII søsatte vi en række content-relaterede indsatser, der har været omdrejningspunktet for de stærke performance-forbedringer, vi i dag kan være stolte af.

Savner I mere organisk trafik og flere konverteringer? Få en gratis skræddersyet SEO-analyse her

The numbers

+64%

stigning i impressions

+40%

stigning i organisk trafik

+14%

stigning i organiske keywords

SEO roadmap A-Z

I de følgende afsnit dykker vi ned i det skræddersyede SEO-roadmap, som har sikret EWII de flotte resultater foroven.

Tekniske forbedringer → Et solidt SEO-fundament at bygge videre på

Held er, når forberedelse møder muligheder. Sådan lyder et velkendt citat, og det indkapsler nøjagtigt Bonzers tilgang til SEO – nemlig at vækst i topplaceringer på Google, og dermed flere varme leads i pipeline, er baseret på et solidt fundament.

Derfor indledte vi samarbejdet med EWII med en teknisk gennemgang af deres daværende setup. Her kom vi med en række forslag til optimeringer og forbedringer med henblik på at løfte vigtige SEO metrics såsom PageSpeed og Health Score, og vi identificerede en række orphan pages som var vigtige at få redirected eller repurposed på anden vis.

Lavthængende frugter med hurtig gevinst

Som SEO-bureau håber vi altid på langsigtede samarbejder – det er netop her, at SEO giver allerbedst mening. Vejen dertil er ofte brolagt med hurtige gevinster for at påvise effekten af vores arbejde.

Derfor prioriterede vi opgaver, vi kalder for lavthængende frugter. Altså de opgaver, der er nemme at løse, og som relativt hurtigt vil vise en positiv performance.

Opgaverne inkluderede rådgivning på URL-struktur, og hertil tilhørende eksekvering på intern linkbuilding med fokus på en best-practice struktur. Derudover prioriterede vi optimeringer af metadata med fokus på at møde search intent – og dermed øge gennemsnitsplaceringer på søgemaskiner samt CTR (click-through-rate).

Content velocity → Kronjuvelen på værket

Efter de indledende aktiviteter var blevet søsat og eksekveret, var det tid til at tænke større. Sammen med kunden lagde vi en solid plan for at erobre markedsandele inden for EWIIs forretningskritiske områder, og omdrejningspunktet for planen var content.

Først identificerede vi relevante content idéer med tilhørende keywords og samlede disse i en overordnet content plan. Herefter aftalte vi en bestemt hyppighed for udgivelse af nyt samt opdateret content – den såkaldte content velocity.

En stærk content velocity er ikke kun med til at differentiere dig i markedet kontra konkurrenternes velocity – det er også med til at sende løbende signaler til Google om, at din side vedligeholdes med content.

Her er det afgørende, at content er af høj kvalitet, og ikke bare er AI-spam. I så fald kan du risikere at miste dine placeringer igen, ligeså hurtigt som du har opnået dem.

Derfor prioriterede vi at få udarbejdet content til EWII i et samspil mellem Bonzers interne content specialister og EWIIs interne content ressourcer.

På den måde kunne vi gøre brug af hinandens stærke sider – Bonzer leverede SEO-optimerede tekster, der imødekommer search intent og ranker højt på Google, mens EWII sikrede, at kommunikationen fulgte deres overordnede regler for Tone of Voice, branding og andre kommunikative retningslinjer.

Således fik vi stablet en content maskine på benene, der leverede menneskeskabt content i stor skala. Frugterne af arbejdet er vi stadig i gang med at høste den dag i dag, mens vi sideløbende sår nye frø til fremtiden.

Mangler I overblik over jeres SEO-situation og potentiale? Få en gratis skræddersyet SEO-analyse her

Resultater og grafer

Nu hvor vi har gennemgået de vigtigste milepæle i samarbejdet mellem EWII og Bonzer, kan vi vende blikket mod de opnåede resultater. Nedenstående resultater er opnået i perioden start marts 2024 - slut februar 2025.

64,27% vækst i impressions

EWII har oplevet en stigning på 64,27% i organiske impressions. I hele tal er det en bevægelse fra ca. 1,2 millioner til godt 2 millioner i alt. En meget imponerende udvikling, som vi ligeledes er meget stolte af – især når man samtidig tager højde for konkurrenterne på markedet, som ingenlunde er nemme at slå af pinden.

Den fine vækst er i høj grad resultatet af en skarp content plan og strategi, samt en kvalitetsbevidst content eksekvering.

40,55% vækst i organisk trafik

Impressions er fine, men clicks er bedre. Derfor er det så vigtigt, at vi foruden den flotte udvikling i impressions ligeledes har kunnet fremvise en markant fremgang i organisk trafik også.

I perioden er vi gået fra knap 70.000 clicks på en måned til knap 100.000 clicks på en måned. På højdepunktet i januar måned kom vi helt op på knap 130.000 clicks fra organisk på en enkelt måned.

Det viser vigtigheden og værdien af en stærk content strategi, der både lever op til search intent, og som også formår at resultere i faktiske clicks fra målgruppen.

14,15% vækst i organiske keywords

Kigger vi på mængden af organiske keywords, som EWII rangerer på, har vi set en stigning på 14,15%. Det er en rigtig fin udvikling, som igen er resultatet af en stærk content-indsats fra alle parter i samarbejdet.

At stigningen har været forholdsvis mindre end impressions og organisk trafik kan betyde, at det i høj grad har været store, forretningskritiske keywords, som vi har vundet indpas på.

Den slags keywords er centrum for vores strategier, da det er disse, der giver mest value for money.

Hvem er EWII?

EWII er en dansk energikoncern, der sælger faste, variable og grønne elaftaler, ladeboks til elbilen og hurtigt, stabilt internet til både private og erhverv i hele landet. En koncern, der ønsker at gå forrest i den grønne omstilling med udviklingen af intelligente løsninger og fleksible lagrings- og energisystemer.

I Trekantområdet er EWIIs forsyningsselskab TREFOR leverandør af vand, fjernvarme og elnet, ligesom selskabet driver elnettet på Bornholm. Det er grøn infrastruktur med fokus på høj forsyningssikkerhed.

EWII opbygger et netværk af offentlige ladestandere til elbiler med mere end 4.000 ladepunkter fra Københavns Lufthavn til Hvide Sande, og i Trekantområdet udruller EWII fibernet til samtlige husstande.

Koncernen er selvejende og forbrugerstyret med en historie, der strækker sig over mere end 150 år. På tværs af organisationen har koncernen mere end 400.000 kunderelationer og -forpligtelser, og EWII er med knap 700 ansatte en af Trekantområdets største private arbejdspladser.

Med så stor en tilstedeværelse i landet har det ligeledes været vigtigt for dem med et stålsat fokus på SEO. Og her har Bonzer været den ideelle samarbejdspartner.

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan vi kan tage vare på dit tekniske SEO-fundament, din SEO-strategi og dine content indsatser og skabe lignende resultater for din forretning?

Skal I være vores næste succes-case? Start med en gratis skræddersyet SEO-analyse her

Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.