blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 37 (2024)

Du får her din ugentlige oversigt over de største nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi foran konkurrenterne. Velkommen til uge 37.

Vi byder velkommen til uge 37, som bl.a. bød på vejledning af ranking opdateringer, nyt om Googles Core Web Vitals support samt en opdatering til API-dokumentation. Vi giver dig her et overblik.

Google med vejledning på ranking update

Google gav i ugens løb vejledning vedrørende den nylige ranking update og forklarede, at de fortsat forfiner sin algoritme til at prioritere indhold af høj kvalitet, især fra mindre eller uafhængige domæner.

Google med vejledning på ranking update

Publishers, hvis placeringer ikke er forbedret, opfordres til at fortsætte med at producere værdifuldt indhold, da Googles systemer fortsat forbedres.

Danny Sullivan fra Google advarede mod at foretage radikale ændringer i indholdet for at øge rankings, især hvis det allerede rangerer godt.

Feedback fra publishers gennemgås af Googles ingeniører, men påvirker ikke direkte individuelle rankings.

Google Chrome dropper FID-support

Google Chrome har droppet supporten for First Input Delay (FID)-metrikken og overgår til den mere omfattende Interaction to Next Paint (INP)-metrik.

INP tilbyder en holistisk tilgang til at måle interaktionsresponsivitet ved at spore hele processen fra brugerinput til visuelle opdateringer.

google chrome dropper fid support

Ændringen påvirker forskellige værktøjer, herunder PageSpeed Insights og web-vitals.js, som ikke længere vil rapportere FID.

Udviklere opfordres til at optimere for INP, og Google har leveret opdateret dokumentation til at hjælpe med overgangen.

Google rådgiver på trafik-bekymringer

Googles John Mueller gav råd om at tolke trafikudsving og pointerede, at små tal kan forårsage tilsyneladende store stigninger eller fald, som måske ikke kræver yderligere bekymring. Fordi for domæner med lav trafik kan ændringer på blot få klik se betydelige ud på en graf.

john mueller snakker om trafik-udsving

John Mueller anbefalede derfor at fokusere på langsigtede trends frem for daglige skift og understregede, at små udsving er normale.

Han betonede vigtigheden af at bevare perspektivet og undgå panik over mindre variationer i trafikken, især for mindre websites.

Opdatering af Googles Indexing API-dokumentation

Google har opdateret sin Indexing API-dokumentation og tilføjet en advarsel om spamdetektion.

Advarslen angiver, at misbrug af API'en, såsom at overskride brugsgrænser eller bruge flere konti, kan resultere i, at adgangen bliver trukket tilbage.

opdateret google indexing api dokumentation

Indexing API er beregnet til jobopslag og livestream-videoer, og Google opfordrer brugere til at overholde sine retningslinjer og bruge sitemaps sammen med API'en frem for at stole på den for hurtigere indeksering.

Opdateringen understreger Googles bestræbelser på at forhindre misbrug af sine indekseringsværktøjer.

Takeaways og anbefalinger

Uge 37 var en uge, som udover en opdatering til Indexing API-dokumentationen, mest af alt kom med råd til håndtering af trafikudsving.

Budskabet bestod i, at man som virksomhed først og fremmest skal analysere sin trafikudvikling baseret på ranking updates, og herfra træffe beslutninger, hvis strategien skal justeres.

Det er tydeligt, at Googles opdateringer fokuserer på indholdet, men man skal passe på ved at ændre på alt indhold, hvis det generelt står stærkt.

Til sidst kan vi med Google Chrome's droppede FID support endeligt afskrive First Input Delay (FID) i SEO og 100% fokusere på Interaction to Next Paint (INP) i stedet.

Har du brug for vejledning til at forstå ovenstående opdateringer, og hvordan du bedst bruger det i SEO strategien? Så tag endelig fat i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau arbejder vi hver dag målrettet med at få virksomheder øverst i søgemaskinen.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.