/
Strategi
/
0 min read
Du får her oversigten over seneste uges vigtigste nyheder fra søgemaskinen, så du kan holde SEO strategien opdateret. Velkommen til uge 16.
Velkommen til uge 16, hvor vi bl.a. kommer gennem en ny undersøgelse om Generation Z, et par Google-opdateringer samt nyt fra Brave Search. Vi giver dig her et overblik.
En undersøgelse har vist, at Google fortsat forbliver den primære søgemaskine for Generation Z, på trods af deres hyppige brug af sociale platforme som TikTok og YouTube til informationssøgning.
Undersøgelsen påpeger, at 46% af unge voksne i alderen 18-24 starter deres online søgninger på Google, mens kun 21% starter på TikTok og endnu færre på YouTube.
Google fortsætter med at tilpasse sig ved at forbedre AI søgeværktøjer og indarbejde forskelligartede resultater, såsom dem fra forum-sites. Der er dog stadig udfordringer, da nogle brugere er utilfredse med kvaliteten af Googles søgeresultater.
Google har opdateret Search Console for at forbedre sikkerheden ved at introducere en ny funktion, der giver virksomheder mulighed for at fjerne ubrugte ownership tokens.
Denne opdatering hjælper med at forhindre uautoriseret adgang ved at muliggøre verifikation og fjernelse af disse tokens, som ofte efterlades efter ændringer i ejerskab.
Opdateringen er en del af Googles løbende bestræbelser på at forbedre sikkerheden og håndtere brugerrettigheder mere effektivt, hvilket adresserer potentielle risici forbundet med forældede adgangsoplysninger.
Google har opdateret sine Search og Maps tjenester for at understøtte mere bæredygtige rejsemuligheder. Disse opdateringer inkluderer at foreslå miljøvenlige ruter i Google Maps og fremhæve ‘low-emission’ flymuligheder på søgemaskinen.
Google Maps vil nu også anbefale gå- og offentlige transportruter sammen med kørselsvejledninger for at fremme mindre kulstof-intensive rejsevalg.
Yderligere stræber Google efter at gøre emissionsdata mere tilgængeligt og har derfor rullet disse funktioner ud i over 15 store byer verden over.
Dette understreger også, at hvis man leverer mere grønne løsninger - eller gennem sin forretning udviser bevidsthed om bæredygtighed - at det er noget man bør vise på sit site. Dette er nemlig signaler som både mennesker og søgemaskiner som Google ønsker at se mere af.
Som det sidste fra Google, har de nu afsluttet understøttelsen af struktureret data for video-karruseller på grund af deres begrænsede nytte, hvilket er baseret på tests med forskellige hjemmeside-ejere.
Denne funktion var ellers rettet mod at muliggøre en såkaldt video host karussel på søgeresultater ved brug af ItemList strukturerede data. Dog kan denne markup stadig være nyttig for andre søgemaskiner.
Du kan læse de opdaterede retningslinjer her.
Vi slutter med Brave Search, som har introduceret en ny AI-drevet søgemaskine ved navn "Answer with AI," som fungerer på sit eget omfattende indeks med milliarder af hjemmesider.
Maskinen er designet til at forbedre privatliv og unikhed i søgeresultater, hvilket derfor adskiller den fra andre søgemaskiner.
Den inkorporerer avancerede AI teknologier som Large Language Models og Retrieval Augmented Generation for at sikre opdaterede, faktuelle svar. Målet er her at opnå nøjagtig datasyntese og relevans af resultater.
Endnu en uge er gået, og det har betydet endnu en uge med nyt fra search.
Trods sociale platforme som TikTok og YouTube er særligt populære blandt de unge, viser tallene, at Google fortsat er absolutte go to for informationssøgning.
Hvorfor tænker man?
På mange måder skyldes det nok, at hvor TikTok og YouTube er de største på video, så er Google internettets hub for al viden og i alle formater. Derfor starter rejsen her og vil nok fortsætte med at gøre det uanset aldersgruppe.
Derudover så vi igen nyheder fra Google, som er værd at holde sig opdateret på, hvis man vil være helt med fremme i udviklingen i alt fra Search Console til Maps.
Til sidst bliver det spændende at følge Brave Search's AI søgemaskine "Answer with AI", og hvordan denne kommer til at udfordre landskabet, der hele tiden udvikler sig.
Har du brug for hjælp eller input til, hvad ovenstående opdateringer betyder for dig og din virksomhed? Så er du mere end velkommen til at række ud til Bonzer. Som SEO bureau, arbejder vi målrettet med ambitiøse virksomheder, så de ligger øverst på søgemaskinen.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.